Thread: SciroccomTDI
View Single Post
  #53  
Old 16-05-2017, 20:56
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

vandaag een update gedaan...

Nadat mijn eerste 12mm Bert-pomp kapotliep door eigen schuld, heb ik tijden met een zelfgebouwde 10mm pomp gereden. Reed goed.

Maar op gegeven moment ging hij lekken.

Ik heb van Bert, voordat hij vertrok, een laatste 12mm pomp gekocht, deze was bedoeld om een 038 motor in de rocco te leggen...

Dit verhal is een stukje frustratieuiting, maar, let op!!, ook een stukje waarschuwing voor mensen, die misschien iets dergelijks voor hebben..

LET OP! Bert heeft de pomp goed gemaakt, en geen enkel woord hierin heeft ook maar iets negatiefs over Berts werk. De pomp is goed! Maar nu het verhaal over de "eelend"

Omdat de zelfgebouwde 10mm pomp ging lekken, heb ik hem opnieuw afgedicht, maar het hielp niet: de veel corrosie van het pomphuis, juist waar het met de grote O-ring met het hoge drukgedeelte verbonden wordt.

Ik had de pomp van Bert, dus ik dacht: mooi, zet ik die toch er op? de 1Z kan nog wel ff mee...

De nieuwe pomp was in een pomphuis met een grotere neus gebouwd. Past dus wel op de 038, maar niet op de 028...

Heb een pompbeugel laten kotteren, zodat de pomp paste.

Dan bleek de neus niet alleen groter, maar ook zo lang te zijn, dat uit dat blik, wat de distributieriem afdekt, ook een stuk uit moest.

Omdat ik te zijner tijd die kap al moest knippen vanwege "Golf 1 motorsteun", heb ik de kap toen aan het stukje dynamosteun, wat ik er tussen moest steken, vastgelast... zodat het niet flatterde.

Dus kon die kap niet er af, en moest ik dremelen...

Dan paste de pomp er op. Als riemwiel moest ik een 038 riemwiel pakken, want het pomphuis heeft geen sleufgaten. Riemwiel er op. Kon de krukas niet meer draaien. Bleken de afstel boutjes net iets te lang, en kwamen tegen de pompneus.

Boutjes afgevijld. Past. Motor kan rondgedraaid worden.

Dan heel lang met timing zitten kloten.. de naaf van het riemwiel heeft geen spie-uitsparing, dus eerst natuurlijk een paar tanden verkeerd gezet, zodat de sleufgaten in het riemwiel niet genoeg waren.

Spanner los, riemwiel er af, blablabla...
Dat opgelost. Was even wennen, maar daarna is het systeem eigenlijk echt chill.

Timing van pomp op 1.00 gezet, nokkenas staat goed, alles goed.

Wil de kunststoffen distributieriemkap er op zetten - past niet. Blijkt het riemwiel zo veel breder dan het originele 028 riemwiel te zijn, dat het tegen de kap komt ?

Een gat in de kap gemaakt... en ik hou er echt niet van, vind het gevaarlijk en slecht voor de motor..

Uiteindelijk, uren later... kon ik de pomp bevullen, leidingen ontluchten..

Kwam eerst geen diesel.

Ik weet niet waarom, want eigenlijk test Bert de pompen ... maar ik moest nog een beetje aan de schroeven stellen... Want de diesel kwam wél bij half gas.


De auto rijdt weer goed klinkt als een vrachtauto met 350 bar enkeltrapsinjectoren

Ik zal jullie op de hoogte houden wat het verbruik betreft. Ik verwacht een kleine verbetering.

Bert, nogmaals bedankt voor de pomp!
Reply With Quote