View Single Post
  #21  
Old 24-05-2020, 10:00
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by luiwammes
Je hebt gelijk hoor.
Maar ik vrees dat het dan een nieuwe kabelboom zal worden.
Deze hangt letterlijk aan elkaar met van die connectoren.

Het plan is vrij simpel.
Eerst wil ik de auto zoals deze nu is klaar maken voor moeder de vrouw voor deze zomer om mee te gaan cruizen. Ze is haar Golf 7 TSI kotsbeu en wil terug iets oud om rond de klokkentoren te sjeezen. Het is nu letterlijk al een strijd wie 's morgens het eerst weg is, want die pakt de mk2.

Indien de cabrio haar bevalt ….. blijft deze een vast deel van de familie.
En dan ga ik rustig op zoek naar ofwel een complete nieuwe kabelboom (ik heb die van de Golf 3 cabrio ook nog liggen, die ik bijkocht om het probleem te zoeken). Maar de issue zal altijd zijn en blijven dat je op zo'n modernere kabelboom altijd de fiches, stekkers, schakelaars moet 'krimpen' die thuis horen in het dashboard van de mk1 en ook bvb. de achterlichten.
Dus ook dan ga je weer moeten gaan knippen en plakken. En dan krijg je dezelfde warboel.


Een andere oplossing is te gaan solderen.
Maar een kabelboom solderen die in een auto ligt is ook niet echt van de poes. Meestal kan je daar weer net niet aan.
Dus best solderen terwijl deze uit de auto is uitgebouwd. Maar dan moet je wel eerst correct alle benodigde lengtes (verlengingen of verkortingen) nauwgezet opschrijven ...... en ook dat papiertje niet kwijt leggen.

Probleem is echter dat ik nu wel de tijd, maar niet de plaats heb om dit te gaan doen. De auto staat gestald in een grote garage van 6,5 op 5m die ik huur aan een spotprijsje.
Ideaal ! voor zulke werkjes. Dan kan je alles mooi open en tentoon leggen.
Maar de eigenaar gooit mij eruit. Hij gaat zich terug een mobilhome kopen (na één jaar zonder) en eist zijn stalplaats terug op.

Dus ik moet andere oorden opzoeken voor de cabrio. Daarom dat ik hem nu snel terug rijklaar wil hebben.

En terwijl moeder de vrouw de cabrio uitprobeert en een paar maandjes 'testrijdt' heb ik net genoeg tijd om tegen de komende winter een nieuw motorblok + bijhorende kabelboom te gaan zoeken.
Er ligt nu een Seat motor in van een jongere generatie.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een Golf 2 GTI (1800 8V) motor van dezelfde generatie (mid '80).
En dan lepelen we die erin.
Maar dan zal ik eerst wat opzoekwerk moeten doen. Welk type en carb's of injectie of ….. enz …. Zien wat het best is. Ik wil niet weer een kabelboom moeten openplukken.

En tegen dat we zover zijn, heb ik deze zomer nog genoeg tijd om deze luchtgekoelde weer in elkaar te sleutelen

…… en dan komt mijn werkgarage vrij voor de winter.
Dan kan ik aan de Golf 1 cabrio beginnen deftig werk te doen.

Dan gaat hij uit elkaar en kan ik ofwel enkel een nieuwe kabelboom trekken (van een Golf 3) die past op de huidige Seat motor. Ofwel een generatiecorrect 1800 blokje.

Maar eerst moet moeder de vrouw haar zegen geven …..
We doen al dat sleutelen uiteindelijk allemaal voor hen hè …...


Er is ook nog een andere optie. Is weliswaar behoorlijk wat meer werk, maar dan zit je wel op een kwaliteits-oplossing met behoud van OEM kleurtjes & stekkers;

Je kunt namelijk ook de mini-stekkertjes uit de stekkers steken en ompluggen waar nodig, of eventueel nieuwe mini-stekkers aankrimpen;

https://www.digikey.nl/products/en?keywords=770854-1

Het is dan alleen wel handig om 1 of 2 kabelbomen uit dezelfde periode te hebben, zodat je wat voorraad kabelkleuren en lengtes hebt. Makkelijkere, maar minder fraaie, oplossing is dan om standaard kleuren te gebruiken en ze te labelen.
__________________
Reply With Quote