View Single Post
  #77  
Old 27-09-2018, 19:40
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 843
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Vonk testen doe je naar mijn mening beter door de bougie eruit te draaien, in de bougiekabel te klikken en dan de schroefdraad van de bougie tegen het motorblok te houden terwijl er iemand probeert te starten.

Over het relais, ik had het wel degelijk over het brandstofpomprelais! Een relais heeft een stuurkring en een vermogenkring. Door de stuurkring (pin 86 en 85) laat je stroom vloeien, binnen zit een spoel die door de stroom een magneet wordt en een contactje toetrekt dat de vermogenstroom schakelt.


MAAR goed dat je een foto toont want jouw pomprelais is een speciaal geval! Werkt anders dan andere relais. In kort: het wordt geschakeld door pin 1 van de bobine. Het pulserende signaal dat hier af komt is wat het relais activeert.
Hier vind je engelstalige uitleg plus een schema https://www.thesamba.com/vw/forum/v...ic.php?t=252666

Hier vind je een lijst van de DIN pin benamingen, dat zijn die nummertjes waar ik het al heel de tijd over heb: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552

Dus, als jouw ontsteking nu bijvoorbeeld niet werkt dan gaat je relais ook niet werken want dit activeert pas als het een signaal binnen krijg op 31b. De stuurkring wordt onmiddelijk van de lijn 15 getapt, massa is pin 31. Maar binnenin zit wat electronica die ervoor zorgt dat er tussen 15 en 31 pas stroom kan vloeien als er een signaal binnenkomt op 31b. Dat signaal is hetzelfde als hetgeen waarmee je toerenteller werkt.

Bijwerking hiervan is dat bij contact aan maar stilstaande motor de pomp dus inderdaad niet werkt! want geen draaiende motor = geen signaal op 31b


Bedankt ga het een sgoed doorlezen de test met de bougiekop heb ik daarstraks ook gedaan,maar geen vonk.

Dus hoe nu verder?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82ยด
Reply With Quote