View Single Post
  #1  
Old 13-05-2019, 09:56
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default Golf MKIV GTI Project

Hi allen,

Sinds januari 2019 ben ik de trotse bezitter van een '98 Golf GTI. Het is hele nette auto die ik kocht van de 2de eigenaar (eerste monteur bij VW) die hem 11 jaar in bezit heeft gehad. Hij is erg basic qua uitvoering en heeft alleen elketrische ramen en Climatronic. De vorige eigenaar heeft hem voorzien van een volledig katloos Milltek uitlaat systeem vanaf de turbo, Eibach verlagsingsveren en een Defa klasse 3 alarm. tevens is de auto getuned naar ongeveer 200pk en is voorzien van een K03s turbo.

Hier wat kiekjes:





Aangezien de auto vrij basic is qua opties, en ik nogal optiegeil ben, had ik al vrij snel besloten MFA te willen inbouwen en cruise control.

Om een nieuwe teller te kunnen inbouwen had ik naast VCDS ook VAG-tacho nodig. deze twee heb ik dus maar als eerste aangeschaft. Mijn maatje heeft ook een MKIV GTI, en die wilde zijn teller upgraden van de Motronic uitvoering naar een VDO SE cluster. Deze mod heb ik voor hem gedaan met mijn nieuwe tools en daar hield ik een MFA teller aan over. Toen heb ik een hendel met draadboom besteld bij Kufatec, de boel ingebouwd/ingeleerd en MFA was een feit.

Toen ging dat SE cluster toch wel kriebelen want wat is dat een genot voor het oog. Op naar de sloop en voor een habbekrats een 1J5 920 826 opgepikt. ondertussen mezelf wegwijs gemaakt in de wereld van Eeproms en hexidecimaal zodat ik zelf ook "needle sweep", "Iluminiation mod" en "restkilometers" kon programmeren. Zo gezegd zo gedaan en het cluster ingebouwd. Helaas bleek toen dat mijn auto geen CAN-bus had en essentiele informatie zoals toerental niet naar het cluster werden verstuurd. Na lang zoeken en proberen heb ik vanaf het cluster 2 draden (CAN-high en CAN-low) naar de ECU getrokken. Dit werkt voor het toerental. Het resultaat:



Nu bleek nog steeds de verbruiksweergave niet te werken. Conclusie: Deze data wordt niet verzonden vanaf de ECU (Bosch Motronic ME 3.8)

Een nieuw plan is geboren: ECU conversie naar ME 7.5. Dit heeft meerdere voordelen namelijk: elektronisch gasklephuis = simpel cruise control aanleggen. Daarnaast zijn de tuningsmogelijkheden veel beter bij Deze ECU. De K03s turbo is moeilijk af te stellen op het originele Motronic regelapparaat.

Het project zal vast nog verder uitgebreid worden. Als je eenmaal begint met tuning, is het hek van de dam. Het is trouwens mijn bedoeling om zelf wegwijs te worden in de wereld van chiptuning.

Tips voor de ECU conversie zijn meer dan welkom. Ik zat zelf te denken aan de ECU van een AUQ motor. De pedalenbox, het gasklephuis en de MAP sensor neem ik uiteraard direct mee.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote