View Single Post
  #335  
Old 01-05-2019, 07:08
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Dus nog een vraagje;

Op onderstaand filmpje kan je zien dat het temperatuur metertje in het dashboard niet werkt, pijl blijft staan, hoe gaat dit in zen werk of wat is misschien de oorzaak ervan?
Heb onderaan wel een vdo meter maar die temperatuur klopt volgens mij niet

https://www.youtube.com/watch?v=IK7lFtxOryc&t=4s


Deze werkt op het principe van een temperatuur afhankelijke weerstand, zogehteen NTC of PTC (negatieve of positieve temperatuurscoefficient. Deze is opgebouwd als een 'spanningsdeler'. Dit betekend dat de NTC in serie staat met een andere weerstand (welke geloof ik op de tellerbak zit de printplaat achterop), en naarmate de weerstand afneemt bij een hogere temperatuur, zal het voltage naar de meter toenemen en moet deze oplopen.

Meet dus eerst eens of je 12 [V] krijgt op de stekker van de koelvloeistofsensor op de motor. Is dit het geval, meet dan de temperatuursensor zelf eens door. Deze moet bij een warme motor (90 graden) tussen de 375 tot 275 ohm zitten. Indien deze ook gewoon werkt én je voedingsspanning is goed, dan is er een probleem met de meter zelf, of het kan zijn dat de printbanen op je tellerbak beschadigt zijn.
Reply With Quote