View Single Post
  #1  
Old 14-08-2014, 16:52
audi-joep's Avatar
audi-joep audi-joep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 82
Default AUDI 90 TD ombouw naar MTDI AFN

Hallo allemaal!

Ben bezig met mijn project en zou graag wat input hebben.

Momenteel rijd ik een AAZ in m'n Audi 90.
Met AAZ pomp zonder governer,
K24 turbo, custom intercooler, oliekoeler,
PD130 inlaatspruitstuk, 63,5mm downpipe en uitlaat,
en een extra lange bak met tandwielen van een 5-cilinder Audi.
Max. 1.5 bar op top, 160KM/u is makkelijk te halen, maar daarna duurt het zeer lang.
Bij het optrekken zit hij normaal rond de 0.5-0.8 bar.
Dit maakt 103PK en net iets minder dan 220nm (wat heel laat pas tot stand komt).

Verbruik: Bij lekker doortrappelen ca. 1:15-1:16,5, bij rustig rijden 120 max, 1:17-1:18,5
Lange bak: de 3 is in verhouding iets te "lang" (of de 2 te kort), zit redelijke sprong van de 2 naar de 3. Vindt de AAZ niet zo heel fijn lijkt het. Doooooddd onderin
Bij 123km/u draai ik nu 2500 toeren, dit was 3500 toeren met de originele bak.

Steile berg op gaat lastig in de 3 in Z-Frankrijk, bovendien loopt de temperatuur van het water vrij snel op; ook op de snelweg in de 5 bij 100km/u. Olietemperatuur blijft tussen de 100-110 bij normaal rijden en 120 graden bij continue vol gas.

Het plan is om de AAZ te vervangen door een AFN.

Waarom mTDI ipv ECU?
Gaspedaal moet ik dan zien te fabriceren, sensors, vrij grote ECU moet weggewerkt worden, en onder de motorkap ziet het er weer wat minder "origineel" uit.
Ik hou van mechanisch

Doel is: Lagere temperaturen voor het water en de olie, de spool wat eerder dan 3000 (Wat ik nu heb.. grrr). Ik wil wel de K24 houden want die heb ik net splinternieuw er op gezet, en veel plug en play turbo's zijn er niet voor het Audi B2 platform.

Qua vermogen: 145 tot 160pk lijkt me meer dan zat. . Ik kan deze koppeling kopen van clutchnet die maximaal 300Nm aan kan, dus daar wordt hij op afgesteld.

Specs die ik in gedachten heb:
- AFN blok uit een Golf III
- PP764 verstuivers (want die heb ik nog liggen, ik weet dat FIRAD of Race520 beter zijn)
- 12mm MTDI pomp (lekker korte inspuittijd mogelijk)
- K24 turbo, inlaattraject en uitlaat allemaal gelijk houden als nu
Vraag: Hoeveel beter zal de K24 spoelen op een AFN t.o.v. een AAZ? Ik wil eigenlijk meer rookvrij, dan meer vermogen...
Wat kan ik verwachten?

- Meteen nieuwe koppakking met 12.9 bouten monteren.
- Ik wil meteen ASV zuigers monteren voor de betrouwbaarheid. Mooi op gewicht maken met zeer precieze weegschaal.
Vraag: Heb ik dan alleen de zuigers nodig of ook andere oliesproeiers?
Vraag: Kan ik dezelfde koppakking gebruiken, met dezelfde dikte als er nu in zit of wordt dit anders met andere zuigers?

- Nieuwe lagerschalen monteren.
- Vraag: Is het gebruikelijk om bij nieuwe zuigers ook nieuwe drijfstangen te nemen? Welke zou ik dan moeten nemen?

- Poelies, olieflens enz. zet ik allemaal over, dat is plug en play vanaf de AAZ.

Graag jullie ideeën!

Bijgaand nog een fotootje van motorruim en de wagen zelf.











(schaamteloos gecross-post vanaf TDiclub.. Sorry voor de overlast!)
__________________
Citroen C6 2.7HDI FAP 2007 - Audi 90 TD AFN 1986 - Audi 80 1.6 2xDCOE40 1985 - Audi A4 1.9TDI Quattro 1997
Reply With Quote