View Single Post
  #1  
Old 18-05-2013, 13:36
Mk1glas Mk1glas is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 17
Default How-to (instelbare) ruitenwisser interval Golf MkI

Op mijn golf I uit '83 heb ik nu instelbare ruitenwisser interval. eerder alleen constant aan en snel constant.

Benodigd gereedschap:
- dop 24 met ratel of wringstaaf.
- platte schroevendraaier
- kruiskopschroevendraaier
- punttang/combinatietang

Benodigde onderdelen:
- Relais 19 van golf II (voor interval van 6 sec.)
- Relais 99 van golf III (voor instelbare interval)
- Relais 19 van scrirocco I (voor instelbare interval)

Moeilijkheidsgraad:
2/10

Richttijd:
20-30 min.

Het doel is om een blokkering in de ruitenwisserhendel te verwijderen en een relais toe te voegen in de zekeringkast. Het relais is goed verkrijgbaar op de sloop voor ca. €2,-

Je begint met het verwijderen van het stuur, zorg dat het contact uitstaat om evt. toeteren of kortsluiting te voorkomen en let erop dat het stuur recht staat zodat het makkelijk terug te monteren is.



Als de moer los is kun je het stuur zo naar je toe trekken. Daarna draai je de twee kruiskopjes van de onderste kap van de stuurkolom los en verwijder je deze.



Daarna schroef je de 3 platte schroefjes los zodat de stuurkolom schakelaar loskomt.



Zodra de schakelaar loskomt moet je de 3 stekkers aan de achterkant van de schakelaar losmaken, de linkse die het meest naar achter zit gaat heel zwaar en kun je met een kleine platte schroevendraaier wel los wrikken, let wel op dat je geen kortsluiting maakt.

Als je de stekkertjes los hebt kun je de schakelaar in je handen nemen, dan zul je links aan de achterkant een wit blokje zien zitten, die moet eruit!



zet een platte schroeven draaier achter het haakje bij de rode streep en druk hem in de richting van de pijl, als je blokje eruit is zal je hendel ipv 2 keer omhoog nu ook 1 keer naar beneden kunnen, dit is de intervalstand.



Nu mag alles weer dichtgebouwd worden, zet eerst de stuurkolomschakelaar weer terug en druk de stekkertjes erop, degene links achter mag wel met een schroevendraaier als hefboompje aangedrukt worden, die ging bij mij heel zwaar. dan de drie schroefjes er weer in en de onderste kap van de stuurkolom weer met de 2 kruiskopjes vastzetten en het stuur in de juiste stand monteren.

Als dat allemaal gebeurd is kunnen we naar de zekeringkast. Daar vind je relais 17, die is van de ruitenwissers en de kachelmotor. dit relais blijft gewoon zitten, het nieuwe relais komt links naast relais 20 te zitten.



Trek met een tang het bruggetje uit de zekeringkast.



Het linkse relais komt uit een scirocco I, er staat 19 op maar heeft dezelfde werking als 99 uit de golf III. Het middelste relais komt uit de golf II en schijnt ook in de cabrio I te zitten, deze heeft een standaard ingestelde interval van ca. 6 sec. het rechtse Relais is van de golf III en heeft net als de linkse een instelbare interval. Er is een minimaal en maximaal instelbare tijd in sec. ik weet niet precies hoeveel dit is. ik geloof ergens tussen de 2 en 20 sec.



Plaats nu het relais naar wens in de zekeringkast en probeer je interval!




Succes en een fijne regenreis gewenst!

Groetjes Chris
Reply With Quote