View Single Post
  #1  
Old 11-07-2013, 09:56
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Talking 1963 Kever mid-engine V6 mTDI

Tsja, ik wou eigenlijk wachten met een topic aanmaken tot ik daadwerkelijk ben begonnen met het bouwen, maar afgelopen maandag is er ineens schot in het project gekomen.

Wat: Een 1963 Kever (ex Kever van Gijs) ombouwen naar midden motor V6 TDI met mechanische injectie en 6 versnellingsbak. Voor circuit, sprint en straat gebruik.

Waarom: Omdat (ik) het kan... Na de verkoop van de ’77er Audi 100LS ( C2 Type43) met 2.5 R5 mTDI zocht ik een nieuw passend visitekaartje voor het werk dat ik al 12 jaar doe op dieselgebied. Mijn eerste auto was een Kever en de liefde is gebleven. Ik heb ook nog een 1969 Kever automatic.

Wanneer: Type goedkeuring voor 01-01-2014

Info: Alle foto’s staan op de Smoketail supplies site

Hoe: … volg topic

---
Al een poosje (bijna een jaar) was ik aan het denken wat voor project ik zou gaan starten na de verkoop van de Audi en ik heb in de tussentijd nog een Jetta 2 omgebouwd naar mTDI, maar dat is toch te gewoon en als ik hiervoor belasting moet betalen neem ik liever een comfortabelere auto.
Toen kwam ik toevallig hier op het forum de advertentie van Gijs tegen van zijn Kever. De deal was snel gemaakt en de Kever getransporteerd naar het noorden (Nieuwediep)









Foto’s van Gijs toen hij in 2005 de Kever gekocht heeft













Huidige staat

Het idee was in eerste instantie om er op de originele positie een 3 cilinder pompverstuiver TDI motor in te hangen op een omgebouwde Porsche versnellingsbak, maar dat was niet gek genoeg naar mijn mening.
Dus waarom niet een compacte V6 TDI pakken van een A4, A6, A8, Superb of Passat 3B(G) en die ombouwen naar mechanische injectie en aansluiten op een 6 versnellingsbak en dit voor de achteras leggen? Hierop de ophanging en remmerij aanpassen.

De doelstelling is om naar de RDW te gaan terwijl de auto omgebouwd is naar CNG (Compressed Natural Gas) met de voorkeur voor CNG met ontstekingsmodule in plaats van Bi-Fuel. Ben in onderhandeling voor sponsoring met een grote fabrikant van CNG componenten.

Bij eBay een 2.5 TDI gewonnen zonder Turbo, pomp en injectoren voor 69 euro… Die opgehaald en gaan meten. Het blok is maar 420mm lang inclusief de multiriem poelie. Hij heeft een uitsparing voor het subframe waar hij nu mooi mee over de achteras kan lopen…





Redelijk compleet blok in goede staat . (Zonder verstuivers, pomp, turbo en vliegwiel)



De verkoper zei me dat ik gek was en dat hij nooit in een Polo ging passen… Tsja, dat gek wist ik al maar dat blok gaat erin.









Het was nog een hele klus om hem er weer uit te krijgen…



De carterpan heeft een uitsparing voor het subframe waar ik hem dus mooi mee over de achteras kan laten lopen.

-wordt vervolgd-
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote