View Single Post
  #137  
Old 30-10-2019, 20:42
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dat het de eerste keer meteen goed zou lukken was natuurlijk iets te gemakkelijk

Deel van de passivering is zo hard als steen, krijg ik er zelfs met de zandstraalcabine lastig af. Maar andere delen van de passivering veeg je er zonder enige moeite zo af..

Nu proberen om de onderdelen een langere standtijd te geven om te zien of de zinklaag wel toereikend is. Daarbij ga ik ze voor het verzinken beitsen in een 10% zoutzuuroplossing om hopelijk alle verontreinigingen eraf te vreten, en voor het passiveerbad nog een korte dompel in dit bad om enige contaminatie 100% te kunnen uitsluiten.

Wordt vervolgd!



Vanavond weer even de chemicaliƫn aangeslingerd, ik vermoed dat de delen na het verzinken simpelweg nog teveel contaminatie hadden. Tijdens het verzinken slaat er zowel op de zinkanodes als op de onderdelen een zwarte laag neer (bijproduct van de elektrolyse van de zoutoplossing) deze laag spoel je wel deels weg met water, maar niet compleet.

Ik heb nu na het verzinkbad de onderdelen nogmaals 15 seconden in een 10% zoutzuuroplossing laten beitsen, en ze kwamen er wonderbaarlijk met de mooiste glimmende zinklaag tot nu toe uit!

De passivering is nu ook veel mooier verdeeld over over het oppervlak. Nu voor de zekerheid even 48 uurtjes drogen en hopen dat dit de oplossing was!

EDIT: Natuurlijk won de nieuwsgierigheid vanochtend weer van het verstand, dus maar even grondig over de onderdelen aan het wrijven geweest, en het bleef deze keer weliswaar zitten! Nu alles weer mooi stralen en volgas verzinken!
Reply With Quote