View Single Post
  #126  
Old 21-10-2019, 08:02
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Dit weekend bezig geweest met het opzetten en proberen van een elektrolytisch verzink & geel-passiveer bad.

Hoewel het misschien al met al goedkoper zou zijn om alle boutjes, moertjes, klemmetjes & ringetjes in 1 batch naar een verzinkbedrijf te doen, durf ik met zekerheid te zeggen dat hoeveel foto's ik ook maak van wat bij wat hoort, ik nooit alles op de juiste plek terug ga krijgen. Daarnaast vrees ik er ook voor dat er spul tussen de mazen van de trommel gaat vallen, en ik straks de helft van mijn pruttel kwijt ben.

Daarnaast is het natuurlijk veel meer bevredigend om zélf het gewenste resultaat te verkrijgen!

Begonnen met het mixen van de zouten en toevoegingen en het maken van de opstelling zelf:




Daarna de onderdelen volledig gestraald en niet meer met blote handen aangeraakt. Hoewel ik deze voor de tijd eigenlijk nog had willen etsen is een bad van verdund zoutzuur, heb ik de gok maar genomen en deze direct na het stralen en afspoelen met demi-water in het verzinkbad gehangen.




Spanning instellen, stekker in het stopcontact en wachten geblazen (ca. 4 uurtjes voor een mooie laag zink).

Dan om het half uur even kijken of het proces nog gaande is door te controleren op belletjes van de onderdelen, en het meten van de spanning over de Cathode en Anode:




Na ongeveer 4 uur in het bad de onderdelen omhoog gehaald, intensief afgespoeld in demi-water en voor 30 seconden in het passiveringsmengsel gehangen. Het resultaat na eventjes föhnen:




Ben 100% tevreden met hoe ze er nu uit komen! Komende keren nog een beetje spelen met de spanning en duur om te zien hoeveel verschil dit teweeg brengt. Maar wel een ontzettende voldoening om zelf van roestig stuk metaal naar fabrieksnieuwe coating te kunnen gaan
Reply With Quote