View Single Post
  #287  
Old 22-02-2019, 06:18
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

En het is dan eindelijk gebeurd: 2 weken geleden heb ik de klus gedaan.

ijdagavond, neus eraf gehaald. Uiteraard eerst aircosysteem leeggehaald, zat nog 750gr in van de 1100gr. Laatste airco service heb ik gedaan ruim 3 jaar geleden.

Plan was eigenlijk de cilinderkop incl inlaat- en uitlaatspruitstuk met turbo nog erop compleet eraf te halen maar ik kreeg de downpijp niet los. Opzich zou dit geen probleem moeten geven alleen is mijn downpijp aangepast. Deze is op de aansluiting vd turbo 60mm. De 3 moertjes waarmee deze direct op de turbo geschroefd zit zijn eigenlijk niet fatsoenlijk meer vast en los te halen omdat de bocht van 60mm strak langs te tapeinden zit.

Uiteindelijk 2 vd 3 losgekregen. Toen vond ik het mooi geweest, de laatste goed ingespoten met Deblock oil en naar huis gegaan.

Zaterdagochtend stond ik er weer. Na 30min klooien de downpijp losgekregen, deze moest ik hoe dan ook aanpassen voordat hij er straks weer op ging! Verderop de manier hoe ik het gedaan heb.

Toen was het tijd de motor op tijd te zetten en de snaren los te gooien. Na wat geklooi en zoeken op geen enkele manier de markering op het vliegwiel kunnen vinden helaas. Toen heb ik bij de brandstofpomp gekekenen de markeringen wel gevonden. Hier heb ik toen de fout gemaakt. Ik dacht: pomp op tijd, deze heb ik gefixeerd, snaren eraf gehaald, en kop los gehaald.

Zag dat zuiger cil 1 mooi op BDP stond, dacht ik! Toen toch aan de krukas gaan draaien om de zuigerhoogte te meten zodat ik zeker wist dat deze goed stond. Daarmee uiteindelijk toch de markering op het vliegwiel gevonden en deze een verfstreepje gegeven.

De nieuwe kop weer opgebouwd met uitlaatspruitstuk met turbo er al op. Mijn AHY inlaat vervangen voor een AXG model incl de EGR vervanger. Nieuwe gloeipluggen erin. De originele inlaat was al redelijk vol met roet, schat dat de inlaatkanalen voor 20% dichtgeslibd waren.

Kop erop gezet en alles nagetrokken zoals het moest. Waterpomp vervangen, nokkenasliniaal erin, krukas op tijd gezet en snaar erop. Pompsnaar erop. Verse trillingsdemper ook uiteraard en een nieuwe multiriem.

De verstuivers zijn al gereviseerd, nog even in een ultrasoon badje gedaan en gemonteerd, verse retourslangetjes. Nieuw watermondje erop, nieuwe pierburg vacuümpomp. Nieuwe interkoeler en radiateur erop, puur voorzorg want wat eraf komt zag er nog ok uit en lekten beide niet.

En toen starten, brandstofsysteem ontluchten en toen sloeg hij niet aan...........het was zaterdag einde dag en had me behoorlijk afgesleuteld die dag. Baalde flink maar dacht meteen dat het in de pomptiming zat. Omdat ik moe was besloten alles op te ruimen en de bus zo te laten staan met de neus in servicestand.

Maandag mijn collega even bijgepraat en die wist genoeg en ging aan de gang. Na 30min had hij hem aan de praat door de pomptiming mechanisch goed te zetten. Dit hij hij op gevoel gedaan zonder meetklok, de ervaring was voldoende blijkbaar. Ik zo blij als een kind dat het gelukkig daarin zat. Dynamisch nog gecontroleerd en stond perfect!

De fout die ik gemaakt heb, de boel op tijd gezet en de pomp gefixeerd, daarna de krukas gedraaid. Als ik de krukas niet gedraaid zou hebben was er niks loos geweest.

Maandagavond de boel dichtgebouwd en de eerste kilometers gemaakt. Nu staat er 100 km op de klok. Vrijdag gaat hij weer de brug op voor controle.

Wat merk ik : slaat beter aan en draait meteen strak. Motor is koud en warm vele malen stiller dan voorheen, dit zal door de klepstoters komen vermoed ik, de oude hebben 410.000km gedraaid. Motor draait rustiger en een stuk soepeler door het gehele toerengebied.

Zal nog wat foto’s uploaden vandaag.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote