View Single Post
  #53  
Old 29-01-2015, 08:11
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Op m'n oude E39 had ik expres een stel Wanli banden achter omdat het zulke goedkope banden waren. 265 breed op een 11j velg en nog steeds geen grip, leuk voor rotondes en bochten


Nu gaat het de hele tijd over getrokken banden. Maar ik doelde in het begin van deze discussie nog eens op 'lage' banden. Ik had bijvoorbeeld op mijn 16 inch 7j velgen altijd een band van 225/40/16 liggen. Dit vind ik al plat/laag. Totaal niet getrokken, maar omdat de wang niet heel hoog was voelde de band wel lekker stug aan. (dit waren Dunlop SP Sport9000 banden).

Voor straatgebruik vind ik zoiets altijd wel fijn rijden. Een andere auto waar ik dagelijks in rijd heeft 225/55/17 banden (continental). Deze vind ik totaal niet fijn rijden omdat ik het gevoel heb dat de band snel gaat rollen en je op de wang van de band rijdt wanneer je een bocht wat sneller neemt dan normaal.


Dit natuurlijk mijn mening, het ligt ook heel erg aan de auto. Want onder een grotere auto (groter dan een hatchback) voelt een iets hogere wang juist wel weer wat fijner aan voor mijn gevoel.



Een plattere band rijd een stuk sportiever dan een band met een hoge wang. Een band met een hoge wang rijd een stuk comfortabeler en de plattere band is stugger, maar rijd scherper/sportiever doordat hij minder over de wangen rold. Ik heb het meest plezier gehad onder mijn mk2 met semi-slicks van 205-40-17 en nog beter de 215-40-17 op een 17x8J velg.

De schokdempers/veren zijn een stuk beter geworden de afgelopen jaren waardoor er stuggere banden gemonteerd kunnen worden. Bij een plattere band met stuggere wangen zullen er minder hobbels worden opgevangen door de band en meer doorgevoerd worden de veerpoten in.
Reply With Quote