View Single Post
  #14  
Old 05-10-2020, 17:17
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Even mijn 2 cents:

Regels voor een kooi: Als je iets met autsport wilt gaan doen, zou ik maar geen geschroefde kooien nemen. Simpele reden voor: Dat is afkeur. Bovendien kan een specifieke raceklasse eigen eisen aan een kooi stellen. Dus ga nooit zomaar bouwen als je ergens aan mee wilt doen, want dan doe je het 2 keer. Afdraaien is dus een no go. De buis moet op maat getrokken zijn. Buigen mag, maar buis die uit 1 lengte gebogen kan worden mag niet gelast zijn. De hoepel moet dus 1 stuk zijn. Niet met moffen aan elkaar.

De redenen mogen duidelijk zijn: De kracht van de kooi komt enkel op de bouten te staan. Stel je gebruikt M10, dan is dan 10mm. Een gelaste rolkooi is dat de dikte van de buis. Hol of massief maakt voor de kracht niet heel veel uit. Dan weet je ook gelijk waarom dat niet mag....

Koudgetrokken betekend dus enkel dat het buis is die door een vorm is gehaald om een buis te worden. Dus niet gelast. Er zit dan ook geen naad in. Elke andere buis heeft 2 zwakke punten: Links en rechts van de lasnaad. En omdat lassen niet altijd hetzelfde resultaat heeft afhankelijk van degene die het doet (understatement of the year), dus alleen getrokken buis.

Dat gezegd hebbende: FIA goedgekeurd zal dus wel niet erg serieus zijn? Want dat wordt hij nooit door met bouten te werken. Maar goed, oud topic, volgens mij zit er al lang een kooitje in....
Reply With Quote