Thread: DX motor
View Single Post
  #13  
Old 18-12-2017, 15:26
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Jip..ben van bouwjaar '74..ik denk onderhand zowat van de oudste hierzo..
dare i say it..zo een beetje de 'gouden'tijden meegemaakt op GTI gebied..toen je met een Golf 1 met 150 pk zo'n beetje de man was op de linkerbaan ,Audi's met 90pk finaal zoekrijden
op meetings rolletjes foto's volschieten ,en laten ontwikkelen bij de Hema..de helft kon gelijk in de kliko omdat de kwaliteit verschrikkelijk was...een telefoon met een snoer..
affijn...we worden weer sentimenteel..


wat ik ooit al eerder schreef..probeer in de basis te beginnen met een zo goed mogelijk gebouwd origineel blokje ,bouw alles gewoon weer op met nieuw spul
gezien je budget zal een totale revisie niet (echt )haalbaar zijn
een maat van me (uit die tijd)heeft ooit bij VEGE een ruilmotor besteld en in zijn GTI gehangen..
ik stond er gewoon van te kijken hoe mooi dat ding liep ,stiller en trillingsvrij zowat
dus dat zou het beginpunt moeten zijn
je kop is een belangrijk deel van heel het spul..en door die te laten flowen ,uitliteren etc win je al een berg..alles polijsten vanbinnen etc etc...
wil je echt serieus verder ,dan gelijk grotere kleppen erin ,al is dat een bak duurder

in jou geval..
1 spaghetti spruitstuk en Groep N uitlaat compleet (2 dempers)
2 kop opfrissen/bewerken
3 nokkenas+verstelbaar tandwiel ,qua graden denk aan 272 (mild)276 (iets minder mild)of 283 (word spannend ,doch stationair veel 'aanweziger')...scherper zou ik niet nemen daar is de kop nog te astmatisch voor
4 drijfstanglagers en oliepomp preventief vernieuwen
5 pakkingen en keerringen vernieuwen
6 rollenbank sessie
dit zou ergens rond de 125-130 pk moeten opleveren..dit zijn de goedkoopste pk's .
om met een 8v naar de 150 te komen ,hier bovenop ,kost je zeker het dubbele
dat weet ik maar al te goed..

zoek een goede tuner op en laat je adviseren..geef eventueel aan dat je zelf een deel doet/kunt
laat jezelf niks wijsmaken qua vermogens..het tunen van een atmosferische motor is altijd cumulatief..
een snelle nokkenas in een verder standaard motor doet niks..een uitlaatsysteem misschien een pk of 5 ?
maar ga je alles combineren word het leuk..
als ik vandaag de dag een Golf 1 zou hebben gooide ik er direct een 1,8t in of nog mooier een g60..maar dat is een ander verhaal..
al is een DX in oorlogsuitvoering ook wel grappig..hoe dikwijls mensen aan mij niet vroegen 'wat ligt daar in man?'..mensen sprongen van de fiets af soms als ik er aan kwam..etalage ruiten die trilden als ik in z'n 2 afremdde op de motor ,boven de 4000 toeren brak de hel los en zette meneer Supersprint even z'n keel open bah bah..

affijn veel succes ermee..
Reply With Quote