View Single Post
  #1  
Old 08-11-2017, 15:52
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default Transporters en de milieuzone: TDI naar 20vt?

Ok, dit is een beetje een proefballonnetje maar ik ben benieuwd wat men er hier van denkt.
Ik rij de afgelopen twaalf/dertien jaar VW; van luchtgekoeld (T2a/b) via benzine (Polo 86c, Golf II, Passat 35i, Lupo 1.4 16v en een T3 Multivan 2.1 WBX) naar diesel in de vorm van een Lupo 3L en een Transporter T4 2.5 TDI.

Ik ben echt van diesel rijden gaan houden; beetje tam maar op de snelweg heel relaxed en de combinatie van koppel en betaalbaar aan de pomp maken mij een diesel enthousiast. Maar goed, hoe leuk ik het ook vind... de wereld om ons heen heeft de dieselmotor inmiddels aangewezen als de grote boeman en hoewel ik daar concreet niet zo heel veel last van had veranderde dat een aantal weken geleden nogal.

Ik bleek ineens pal naast een toekomstige milieuzone te wonen, en nog mooier, de strengste van Nederland nog wel! Alle diesels van voor 2004 kwamen de Arnhemse binnenstad (lees ring om het centrum) niet meer in.
Nu had ik mijn 3L net verkocht maar mijn T4 met verse chip naar 140pk en een halve ombouw naar camper (hefdakje komt van de winter) was dus mooi het bokje.
Er was weinig informatie te vinden en inmiddels blijkt dat de gemeenteraad er een stokje voor lijkt te steken, maar het is allemaal behoorlijk onzeker.

Afgelopen weken heb ik zitten broeden op mogelijkheden want ik wil die camper bouwen en komende zomer kunnen rijden omdat onze dochter dan bijna twee is en dat dan gewoon weer moet kunnen!
Paar opties:
- T4 zoeken met een V6/VR6/vijfcilinder op LPG
- T5 zoeken (TDI maar nieuwer dus geen probleem op korte termijn)
- T4 ombouwen naar benzine
- T5 TDI kopen en op termijn ombouwen naar benzine

Ik heb de T5 altijd een beetje laten liggen door de problemen met de 2.5TDI maar heb daardoor de 1.9TDI een beetje over het hoofd gezien. Op korte termijn is dit een prima optie en ik overweeg om mijn T4 in te ruilen voor een beetje een vroege 1.9TDI maar op termijn gaat die natuurlijk ook nergens meer een binnenstad in komen vandaar mijn vraag; heeft iemand ervaring met het swappen van de 1.9TDI in een T5 met een 1.8T/20VT blok?
In Engeland zijn er een aantal T4's omgebouwd naar dit blok maar dat is allemaal alles behalve plug 'n play en de versnellingsbakken van de Golf/Seat/TT/Passat die als donor wordt gebruikt past niet.

Nu zag ik in mijn zoektocht naar een 1.9TDI een plaatje van het blok en viel me op dat deze qua vorm zo lijkt op een 1.8T blok.
Kan het zijn dat een swap van een 1.8T in een T5 op deze manier redelijk te doen is of zit ik er volledig naast? Hieronder twee afbeeldingen van de blokken, boven de TDI en onder de 1.8T.

Ik kan online nergens informatie vinden van iemand die dit heeft gedaan en ben benieuwd of het inderdaad eenvoudiger is dan bij een T4.

Thanks!
Daan





Reply With Quote