Thread: Zuinig rijden
View Single Post
  #6  
Old 24-08-2020, 15:38
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,157
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik ga er vanuit dat je de NZ motor hebt (1.3) en dus Mono-Motronic. Deze kent al het onderbreken van de inspuiting door a) toerental hoger dan stationair + b) gasklep dicht = afremmen op motor.

Over het algemeen wordt gesteld dat afremmen op de motor zuiniger is dan stationair draaiend uitrollen. Daarnaast heb je in die situatie meer controle over de auto wanneer je in een noodsituatie terecht komt. Maar aangezien het brandstof besparen een sport voor je geworden is: Waarom probeer je het niet gewoon uit?


NZ draait op Digijet 4 Losse injectoren ipv. 1 voor de gasklep zoals de andere 1,3 motoren (AAV etc.)

Digijet gebruikt ook de inspuitonderbreking zoals jij zegt! Er zit een stationair schakelaar op het gasklephuis, indien deze geactiveerd wordt bij een toerental hoger dan 1500 rpm (voor de computer geen stationair) dan onderbreekt hij de inspuiting. Kom je onder deze 1500 toeren dan begint hij weer benzine in te spuiten.

Altijd als ik mijn NZ compleet uit liet rollen op de motor tot onder de 1500 rpm, dan begon die tussen de 1500 en 1000 rpm ineens weer te trekken omdat de auto weer benzine kreeg en stationair ging lopen. Rare beleving
Reply With Quote