View Single Post
  #1  
Old 24-02-2017, 15:01
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default G60 VWM replica motor hoe het begon

Ergens begin 2000 had ik een Golf 1 GTI uit 1983. Mijn vrouw had een lease Leon TDI sport.
Toen begon de elende.
De Leon bleek soms veel sneller dan de GTI. Dat moest anders.
De GTI kreeg een G60 motor. Maar die G60 motor was ook niet alles. Het ging leuk van zijn plaats. Maar het kon nog wel een tandje sneller.
Chip, poelie, nokkenas en grijze injectoren. Prachtig maar bij 227pk en 280nm was het einde in zicht.

Bij toeval liep ik tegen een nieuwe nokkenas aan van VWmotorsport.










Deze nokkenas bestond uit een holle as met titanium nokken erop gekrompen. Licht gewicht. 300graden, lift 13,67mm. Das mooi.
Standaard G60 lift 9,2 mm.

Daar moesten natuurlijk drijfstangen en zuigers bij.
Dit werden 82mm Wiseco zuigers met licht gewicht 144mm drijfstangen.




Daarna moest het spul in een geboord onderblok.







Vervolgens pakkingen, keerringen, lagerschalen en niet op de foto ARP tapeinden.







De inlaatpakking standaard vs de latere P kop pakking. Maar ook die moest worden aangepast.

Een carter van Schrick







Dan de kop. Om de VWM nokkenas ruimte te geven moet de kop behoorlijk worden aangepast. Deze klus werd door www.freddycane.com te Gorredijk gedaan.
















Hier goed te zien hoeveel ruimte er is gemaakt om de nok rond te kunnen laten draaien!




De kleppen gaan echt open! Geen twijfel, zuigers en kleppen komen elkaar tegen als het misgaat

Het inlaatspruitstuk. Een origineel door VWM bewerkt item. Destijds bij Hans Weijs gekocht die met een VWM Rallye Golf reed.







Dan nog het gasklephuis bewerken.







De stationairafstelling van deze motor ging door in de kleine vlinderklep een gaatje te boren. De toerental/overdruk regelklep die normaal op het kleppendeksel ligt komt te vervallen.

Balanceren van de krusas, poelies, koppeling e.d. staan niet op de foto's.
Wel het vliegwiel of wat er dan van over was.




Dan missen er nog veel kleine details zoals injectoren e.d. maar dat waren
385cc op 3,5 - 4 bar.







En de bewerkte en aangepaste G60 lader toen met 63mm poelie.
Als laatste het resultaat.


__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote