View Single Post
  #59  
Old 23-07-2013, 23:08
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Spiegelbeeld is een leuke twist
Het is wel meer dan dat: er wordt nu een beweging van links naar rechts gesuggereerd, en die komt veel positiever over dan een in tegengestelde richting. Uit onderzoek is ook gebleken dat men dan meer naar het onderwerp kijkt, terwijl bij een foto "van rechts naar links" de ogen eerder afgewend worden van het onderwerp, en gaan "dwalen" door de omgeving.

Als je een foto maakt van een statisch of "dood" onderwerp, bv. een lange rechte sloot, dan komt die foto het best tot zijn recht als de sloot van linksonder naar rechtsboven loopt.

Een voorbeeld:




Deze sprak me eerst helemaal niet aan, maar toen ik 'm gespiegeld had zat er ineens een soort lijn in waarlangs je blik omhoog kan gaan.

Er zijn veel van dit soort "weetjes", ook in de filmwereld: bv, in een Amerikaanse (!) film over de oorlog tegen de indianen zie je tijdens de grote confrontatie altijd het leger van links naar rechts oprukken: heeft te maken met onbewuste sympathie! Ook zo'n stukje psychologie waarvan ik het fijne niet weet, maar wat ik meer dan eens gehoord en gelezen heb.
Reply With Quote