View Single Post
  #7  
Old 04-11-2017, 12:25
kaneelschep kaneelschep is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 64
Default

De passaten met 100 pk pd hebben het avb blok. 130 pk pd heeft een eerdere awx met 285nm en 5 bak of een latere avf met 310nm en 6bak. of 285nm automaat.
Los van dat elke 1.9 tdi praktisch hetzelfde onderblok heeft en allemaal op elkaar lijken vind ik op meerdere sites toch wel degelijk wat grotere verschillen tussen de 2. als je bijv. googled op difference AVB AVF.

Sowieso een andere turbo. Ook in de passat een kleinere koppeling. 240 vs 228mm. ander vliegwiel, andere injectors, en als je in bijv. etka kijkt hebben vele losse onderdelen in het blok zelf andere typenummers.

Neemt niet weg dat het 74kw blok nog steeds een erg goed blok is wat zichzelf zeker bewezen heeft. Zeker weten.

Toch denk ik dat voor mij misschien het grotere koppel en de kortere versnellingen van de 6 bak een betere trek auto zal betekenen.
Ik lees ook over het verbruik dat er niet veel verschil is tussen de 100 en de 130. De 6 bak en het koppel schijnt erg te helpen op snelwegsnelheid.
Zou mooi zijn ook wat echte ervaringen te horen van mensen met een 130pk 6 bak

De passaten die ik bekeken heb mochten allemaal 1500 of 1600 kilo trekken. Afhankelijk van welk model.
En ik heb wel vaker grote karren getrokken met onze oude 1994 station passat 66kw die 1400 mocht trekken. behalve ooit eens een autoamulance met mijn oude bmw 2002 erop ging het allemaal prima. Dat ding slingerde overal heen..

Ik heb zelf een lage 2000kilo tandemasser uit 1999 die op papieren verlaagd is naar 1500kilo.
Onlangs nog achter een benzine volvo 850 gehad met hetzelfde trekgewicht als de passat.
Als je die kar goed laadt, ligt ie als een huis achter een stationwagen. Merk je behalve bij het optrekken weinig van. Zelfs over de honderd heuvel af in Duitsland ging hij gewoon rechtdoor.
Reply With Quote