View Single Post
  #40  
Old 19-10-2020, 15:16
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Koppakkingen heb je meestal in verschillende diktes, misschien dat je zelf zonder het te beseffen een dunnere hebt gestoken dan dat er in zat. Dat gaat inderdaad over te kleine waardes, dat kan je niet meten met een meetlat/lint.

Inderdaad, met die waarden kan je wel stellen dat de afdichting tussen zuiger en cilinder in orde is.

Normaal is gaat dat regelen sneller, dat zou je niet mogen zien. Want ongeacht de compressie, dit is iets dat hij continu doet. Hij gaat continu de ontsteking vervroegen tot hij klop detecteert, en dan weer klein beetje terugstellen om zo altijd op de rand van kloppen te werken. Je zal dus ook meer vermogen hebben als je 98 of 102 (in duitsland) tankt ipv 95.

Werking van de klopregeling kan je normaal ook nameten, staan als ik het me goed herinner ook instructies/waardes voor in het bentley boek. In welk hoofdstuk weet ik niet, ik gok bij de ontsteking.


Meetlint was ook niet waar ik aan dacht, meet een schuifmaat...
Ik sluit zeker niet uit dat ik het probleem (deels) heb veroorzaakt met de pakking. Ik had geen enkele aanwijzing dat er iets bewerkt zou zijn. Nou liep de motor van het begin af aan voor de pakking al niet super, maar of dat dit probleem al was kan ik me niet herinneren. Het was 2006 en ik heb er niet veel over opgeschreven... ik heb de koppakking niet voor de lol vervangen, maar waarom wel...

Je zegt dat het meten en bijregelen sneller gaat, maar hoe dan? de klopregelaar kan toch maar per explosie een andere timing kiezen? bij het afstellen van de ontsteking moet je hem op merkteken zetten, maar dat lijkt me moeilijk als de regelaar constant een ander ontstekingsmoment aan het kiezen is...
Wat ik zou kunnen proberen is om de timing tussen Hall Sensor en ontstekingspuls per puls in kaart te brengen. Als de schommeling komt door zelfdetonatie, zou de ontsteking wel een constantere waarde moeten aangeven...?

Die regeling checken... enige wat ik gezien heb is de ECU uitlezen op fouten en die zijn er niet. Of dat dan meteen is afgedaan, vraag ik me af...
Reply With Quote