View Single Post
  #227  
Old 06-06-2016, 08:56
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
En die telt ook echt de toeren? Of geeft-ie de belasting cq de remopbrengst aan, zoals je in veel electro-auto's ziet?


De auto had vroeger inderdaad wat jij zegt, een Amperemeter in plaats van een toerenteller, ergens aan het begin van de thread is er een foto.

Dit is een echte toerentalmeter.

De motorcontroller weet het toerental, aangezien hij de motor bestuurt ( ) , en er kan geprogrammeerd worden om verschillende dingen via CAN-BUS uit te zenden. Onder andere worden het toerental, statortemperatuur en stroom uitgezonden over CAN-BUS.

Een programmeerbare microcontroller ontvangt de CAN-berichten, en dan heb ik er een kleine, empirisch bepaalde omrekening in geprogrammeerd die het toerental omvormt naar een PWM signaal met variabele frequentie en 50% duty-cycle. Ik heb natuurlijk van tevoren aan mijn Scirocco zitten meten, en kwam toen achter dat het signaal er zo uitziet.

Ontvangen toerental wordt over 100ms gemiddeld en dan als PWM uitgezonden, en die PWM laat de wijzer lopen.

Hij is zeer nauwkeurig. Ik kan het toerental op de laptop en op de meter afkijken, en het werkt gewoon goed
Reply With Quote