View Single Post
  #42  
Old 13-10-2020, 08:24
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Al die gekke vragen


Inlaat zal geen issue zijn, dus dan gaan die dingen op de optielijst.
Spruitstuk wordt zelf wat bouwen of kijken wat er in. Kan er ook voor kiezen de standaard te gebruiken en enkel de downpipe aan te passen. Dat is denk ik eenvoudiger.

De voorveren, zelf van een Golf 4 of een sharan uit dat tijdperk?

Ik zal uitleggen waarom, maar dat is wel mijn soort rant. Dus iedereen is van te voren gewaarschuwd

[rant aan]
Of er nou KW of weet ik veel wat op de vering staat, ze zijn vaak veel te stug. Mensen gaan er altijd maar van uit dat vering stugger en lager moet zijn, maar dat is een mythe.... Wat een vering wel moet zijn is 'compliant'. vraag me even niet het Nederlandse woord ervoor? Lang verhaal kort: Je wilt een zo zacht mogelijk vering voor grip, maar niet zo zacht dat hij gaat bottomen. Rol stel je daarbij af primair afvia de draagarmen (Centre of mass en roll centre) en secundair van de stabilisatorstang. Zeker niet door hardere en lagere veren te plaatsen dan nodig.
Wat je met name op straat ziet is dat juist alleen de veer wordt aangepast, en de rest totaal niet = No bueno
[rant uit]

Mijn standaard voorvering heeft de werkelijk waar astronomische stijfheid van 1,3KG/mm. Oftewel boter is harder. Maar gezien een nieuw blok (waarschijnlijk 1.8T 20V) komt er meer aslast op de voorwielen. Nu heb ik hier een setje Golf 7 highline variant vering ergens rondslingeren. Zo uit mijn hoofd zeg 3,2KG/mm Das dus 2x zo stijf, maar dat is wel in een auto die meer dan 2 keer zo zwaar is. En dus ook zwaarder als een golf 4. Ik kom er misschien net mee weg, maar eigenlijk zoek ik iets tussen de 2,5KH/mm en 2,8Kg/mm. Vandaar de vraag!

Aftermarket is dat slecht te vinden. De reden: Welke auto gebruikt er als aanpassingsveer nou zulke lage veersterkte? Geen hond, want auto's wegen gemiddeld 1200KG. De mijni de helft. Standaard vering daarentegen kan die sterkte nog wel eens hebben, maar dan moet ik wel gericht kunnen zoeken erop.

De reden dat ik het met name van een golf 4/sharan uit die tijd wil weten, is omdat ik die het meest redelijk tegenkom met een 1.8T 20V erin. En alle onderdelen die ik zelf kan gebruiken gebruik ik uiteraard. De rest wordt in onderdelen uitsplitsen.

Hoe meet je veersterkte: Normaal gesproken kan je daar apparatuur voor kopen, maar het kan ook simpeler: Stel je hebt een losse spiraalveer, dan zet je deze eerst op de grond. Je meet de hoogte van de gehele veer op en schrijft dat op. Vervolgens loop je naar je weegschaal. daar ga je zelf op staan. Ook dat schrijf je op. Vervolgens ga je bovenop de veer staan en meet je hoe hoog hij dan nog is. Dit uiteraard door iemand anders, of je moet een slangenmens en evenwichtskunstenaar in 1 zijn kan ook natuurlijk! Houdt er wel rekening mee dat het geen progessieve veren mogen zijn. Dus de veren moeten 1 soort winding hebben, en niet langzaam openende windingen of iets dergelijks. Enige uitzondering is de bovenste spiraal.

vervolgens gebruik je de volgende som:
gemeten standaard hoogte - gemeten hoogte met een persoon erop = verschil in mm.
Dan gebruik je de volgende som: gewicht op de weegschaal : verschil in mm = aantal KG/mm veerdruk.
Reply With Quote