View Single Post
  #38  
Old 07-10-2020, 20:03
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Waar zou je die v8/v10/v12 kwijt willen onder de kap? En daarnaast zit je dan met een gigantische aslast aan de voorzijde..
Ik zou mooi voor de 4cil. gaan. Opties genoeg voor meer vermogen met een 1.8t, echt..


V8/V10?V12 is echt afhankelijk van de grootte van het blok:
Even los van het feit dat er geen versnellingsbak op een Chevy LS past die dwarsgeplaatst is en handgeschakeld (automaten bestaan wel), past het blok en bak wel. Van de 308 past hij fysiek ook net. Die ligt ook dwars.

Miura V12 heeft de versnellingsbak in het carter liggen, dus past ook. Dwarsgeplaatste V12. Blok is wel fysiek langer, maar kan perfect in het midden geplaatst worden omdat er niets naast hoeft.

V10 heb ik wel een voorbeeld van, maar geen bak die past.

Dat gezegd hebbende: Koelen past waarschijnlijk niet, en moet naar achteren verhuizen. kan wel, maar moet je niet willen.

Aslast: Alle blokken die ik noemde zijn alu. Ja er komt gewicht bij, maar de assen moet ik sowieso aanpassen, waar ik ook voor kies ivm de remsetup en de huidige ophanging. Die is wel volledig verstevigd overigens: Voor jouw beeld ben ik al wel eens over een ronde biels heengereden die je aan de zijkant van de weg ingegraven hebt. niet die kleine, maar die grote witte rande met vlakke onderkant. Die is onder de linker kant van mijn auto door gegaan. Vaartje van 50. Lag midden op de weg, dus 40 cm hoog. Veertoren had een tik gehad en de veerpootbrug was krom. De rest was niets mee. Al met al maak ik me daar niet druk om eerlijk gezegd. Achter heeft wel verhoogde veerdruk, compleet omgebouwd net als voor, maar ook zelf het wiel opnieuw uit moeten vinden: Omgebouwd van dwarse bladveer naar teleskoopveren in hoogte verstelbaar, versterkte draagarmen, schijfremmen, 4 remklauwen achter en magnesium velgen. Ik spring er dus ook wel eens mee. Hij is dan ook bedoeld voor rally.

Aslast is voor de balans minder een probleem als je denkt. Het helpt een voorwielaangedreven auto nog best wel, mits je alles erop aanpast. Dat blok gietijzer ligt namelijk ook vrij ver voorin.

1.8T is ook meer dan zat: Het is meer het geluid. Crossplane V8 vind ik gewoon mooi. V10 en V12 idem dito, al heeft een V12 nog het voordeel dat het nagenoeg compleet trillingsvrij draait. En vanwege mijn achtergrond genoeg ervaring mee.

Maar financieel realistisch: Nee, dat dan weer niet, alhoewel de V8 een optie was geweest als ik een FWD handback had kunnen vinden. Enige wat er nog op de optielijst staat zijn een paar V6 motoren. Maar dat is omdat de blokken fysiek korter zijn maar veel breder, wat minder een issue is.

Maar hoogst waarschijnlijk wordt het een 4 cilinder. De regel moet namelijk wel zijn dat iemand zonder ervaring ook in de auto moet blijven kunnen rijden. En ik kan wel weer een bijna 11.000 RPM toerenbeestje ontwikkelen, maar het moet wel leuk blijven.
Reply With Quote