View Single Post
  #36  
Old 07-10-2020, 18:44
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Moest je de verhoudingen van de VR6 bak toch interessant vinden kan je deze uitwisselen met iedere 02a/02j kom van een niet-VR6. Hier zit een verschil in namelijk ivm de hoek van een VR6.
Je zou toch wel een Passat als donor kunnen gebruiken als je erna het inlaat/carter/olie zeef/bak apart koopt?
Een K04 zal onderin voor meer koppel zorgen, VVT zal voor meer koppel zorgen. Je kan gebruik maken van nieuwere 4 polige bobines en DBW gasklep. Daarom zou ik de oude AGU links laten liggen en voor een jongere versie gaan.


Ik kijk vooral wat beschikbaar is en tegen welke prijs. Koppel is een relatief begrip. Een auto van 650 Kg (en dan bedoel ik niet op papier, maar daadwerkelijk gewogen) heeft niet zo gek veel koppel nodig. Maar gezien dat het blokje afgeroomd is op 210 NM tussen een veel te grote koppelkromme zal dat geen echte issue zijn. De auto's waar ze in horen zijn ruim 2x zo zwaar. Dus of koppel op dit echt een rol gaat spelen weet ik nog niet.

Verder zag ik al dat de eerste versnelling hoe dan ook niet erg lang is. 80 in zijn 1 was mooi geweest. Dan heb je ook wat aan de versnelling. Anders gebruik je de 1 alleen voor het wegrijden. Bovendien werkt die langere versnelling ook om vermogen naar de wielen te krijgen. Dat wordt hem alleen niet, want bij de 50, max 60, houdt het op in zijn 1.

Bobines zijn niet zo'n issue. Uberhaubt niet trouwens. Tuurlijk kom je uiteindelijk een gebied tegen waar dat het wel wordt, maar dat zal ik niet bereiken.

Main focus met het blok wordt uiteindelijk een heel veel vrijer ademende uitlaat. Daar pak ik zomaar 20 a 30 PK mee. De rest zit in thermische huishouding: Intercooler setup is veel efficienter, maar alle warme onder de kap wordt ook veel beter afgevoerd: Ik rijdt met temps onder kap tijdens raceomstandigheden die nauwelijk 10 graden hoger zijn dan de buitentemp. De rest bevind zich namelijk al boven de motorkap. Alles wat warmte kan veroorzaken is ingetaped, heeft hitteschilden, en heeft ook nog een pas om verse lucht door het geheel te laten stromen en af te voeren via de motorkap.

Eigenlijk heeft de auto het dus ten alle tijden veel lichter als hetgene waar de motor en bak in horen te zitten. Behalve met 1 ding: Aerodynamica. Dat zal vanaf 180+ de auto serieus gaan afremmen. De auto zakt namelijk al 2cm op de vooras bij 100KMH dus het kan zijn dat hij dan echt weerstand gaat maken.

Wat betreft die passat: Dat zou kunnen, maar zal duurder uitkomen. Ik koop liever een auto waar alles in theorie plug and play is (verre van, maar dat terzijde), als dat ik tegen problemen aan ga komen waar ik niet aan dacht. Wel jammer, want die passat koop je voor rond de €500,-- tot €1000,-- waarbij de rest van de auto geld oplevert ivm onderdelen. Maar goed, dat is een kleine tegenslag.

Zoals ik eerder al zei: Ideaal wil ik een V8/V10/V12. Maar het moet wel rendabel blijven.
Reply With Quote