View Single Post
  #23  
Old 05-10-2020, 14:46
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Ik zie die 1.4TSI ook wel graag. Zou ik vandaag ook zelf verkiezen in een lichte auto.

Denk je ook aan de besturing? Een jongere 1.8T heeft een me7.5 en heeft voordelen t.o.v. de me3.8. Daarnaast kan een jongere 1.8T al over een K04 beschikken.


Aansluitend op mijn vorige reply: vandaar ook de keuze voor de 1.8 ipv de 1.4. Ding is ook ontwikkeld in tijden van downsizing. ook al heeft de 1.4 meer vermogen uit een blok, dan nog betekend dat niet er meer marge in het blok zit. Das ook de reden dat ik met het standaard motortje niet verder ga. Daar pers ik nu ongeveer 100% meer vermogen uit als dat hij had. Geen turbo, gewoon NA. Ik kan daar 200+ PK uithalen als ik dat wil. Dat kan ik ook 100.000KM mee laten gaan (anders bouw ik het niet voor op straat), maar dan lopen de kosten exponentieel op. En de betrouwbaarheid gaat expontieel naar beneden. Ik zoek dus een blok die het makkelijk heeft bij de 200Pk. Dat heeft die 1.8 veel meer als de 1.4. Daar zit het een beetje in. Wil je met een 1.4 hetzelfde doen als met een 1.8, dan ga je toch naar een hoegere warmteproductie kijken. En voor auto's met een cat is dat ook zo slecht nog niet. Ik hoef die cat alleen niet te hebben, dus kan ik lagere temps draaien op de koeling, mits ik mijn olietemp maar op goed niveau houd. Kwestie van de toleranties afstemmen.

Wat je over de ECU roept is wel een punt. Ik ga kijken wat haalbaar is. Liefst stel ik alles zelf. Dat is het simpelste, maar ook gelijk de duurste oplossing gok ik. Daar moet ik nog verder induiken, dus als iemand daar iets voor weet is dat altijd welkom. Zeker in combi met de standaard ECU.

K03 en K04 maakt inderdaad verschil. Maar ik vind de drive handiger dan het max vermogen, dus die k03 is zo'n verkeerde keuze niet. Ik ben niet op zoek naar de hoogste waardes. Immers, het ding weegt met dit blok erin ongeveer 650Kg. En dat is dan nog als ik geen spullen heb gevonden om zaken lichter te maken aan de body. Dat is de helft van de auto waar het blok in hoort.

Afhankelijk of ik zelf kan afstellen, Gooi ik hooguit de turbodruk wel omhoog, maar knijp de boel hooguit zelfs af met een restrictor. Dan heb je wel al het koppel, maar niet vermogen wat ik toch niet kwijt kan via de banden. Wat dat betreft ben ik niet bezig met heel veel vermogen. Enkel genoeg vermogen.
Reply With Quote