View Single Post
  #2  
Old 17-05-2020, 09:23
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Ik had/heb een vermoeden dat het probleem is de tellerklok, zekeringkast of kabelboom zit. Aangezien er een Golf 3 kabelboom in mijn Golf1 zit dacht ik dat alles zou opgelost zijn als ik een tellerklok van een Golf 3 zou kopen.

Dus gisteren in moeilijke Coronatijden heb ik via internet een tellerklok van een Golf 3 TDI '95 gevonden op 50km van mijn deur.
Deze dus ook even gaan uithalen. De kabelboom van de Golf 3 TDI heb ik er kunnen bij kopen.







Het stukje kabelboom tussen Zekeringenkast en Tellerklok heb ik er kunnen uitvissen : het zijn de 2 fiches met allemaal witte kabels





Tellerklok Golf 3 met de bijpassende Golf 3 kabelboom




Golf 3 tellerklok + Golf 3 kabelboom :

Als ik deze 'witte kabelboom' samen met de tellerklok van de Golf 3 installeer in mijn Golf 1 is het resultaat ontmoedigend :
- niets werkt
- geen enkel lampje brandt
- tankmeter doet niets
- enkel het tijdklokje doet iets

Het lijkt wel alsof de telllerklok voeding krijgt, maar dat voor het overige niets van de kabels juist verbonden zit.
Dus : witte kabel = Golf 3 = foute kabel voor de (Seat?)-zekeringkast van mijn Golf 1.



Tellerklok Golf 3 met de Seat (? of Golf 2) kabelboom :




Als ik dan de geïnstalleerde kabelboom van de Golf 2? (met gekleurde draden) terug installeer op de zekeringkast en de teller van de Golf 3 daarop aansluit dan doet hij wel al iets :
- lampje batterij brandt
- lampje oliepeil brandt
- lampje koelvloeistof flikkert
- lampje grootlicht werkt hoe het moet
- knipperlichten draaien door (enkel rechts werkt)
- tankmeter doet nog steeds niets

Dit kan je zien in dit YouTube filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=ADQ072Hj-BM



Tellerklok Golf 2 met de Seat (? of Golf 2) kabelboom :

Neem ik nu terug de tellerklok van de Golf 2 met het stukje kabelboom dat daarbij was (met de gekleurde kabeltjes dus) dan is het resultaat enigszins vergelijkbaar, doch beter. :
- lampje batterij brandt
- lampje oliepeil flikkert
- lampje koelvloeistof doet niets
- lampje grootlicht werkt hoe het moet
- knipperlichten werken correct
- tankmeter doet nog steeds niets

Dit kan je zien in dit YouTube filmpje
https://youtu.be/DAoBT8xjXTc


Het lijkt dus wel dat elke tellerklok anders functioneert bij elk type kabelboom. Andere kabelboom betekent ander resultaat.

En dat is ook logisch als je beide kabelbomen + stekkers even naast elkaar legt :




beide stekkers met de paspin in het midden (linkerzijde zekeringkast) :



beide stekkers met de paspin aan de zijkant (rechterzijde zekeringkast) :



Zoals je op beide bovenstaande foto's kan zien zitten de kabeltjes anders gestoken op de fiches.
De opbouw van de witte kabelboom (Golf 3) is dus NIET identiek aan deze van de Golf 2 (?) kabelboom.

Ik vermoed dus dat mijn probleem daar zit.
En dat het iets gaat te maken hebben met 1 of 2 kabeltjes die niet juist zitten.



Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Welk kabeltje(s) zou daar verantwoordelijk voor kunnen zijn ?
Hoe kan ik dit uitvissen? of uitmeten met de voltmeter ?

Heeft er misschien ook iemand de juiste schema's hiervan ?
Reply With Quote