View Single Post
  #1  
Old 14-07-2021, 11:12
vw-unit's Avatar
vw-unit vw-unit is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 419
Default Aanschaf Golf 6 (eventueel golf5) GTI, wat zijn nou de valkuilen?

Na een lange tijd afwezigheid van VAG (rij al jaren Volvo) begint het de
laatste jaren steeds vaker te jeuken om toch weer een leuke pittige VW aan te schaffen.
Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de golf 6 GTI welke ik
beduidend mooier vind dan zijn voorganger, echter lees ik allerlei horrorverhalen.
Ik heb al veel zitten googelen en lezen op allerlei verschillende sites maar
echt een eenduidig antwoord kon ik niet vinden.
Wat ik wel kon vinden is dat nagenoeg alle modellen tussen 2008 en 2010 problemen
krijgen met olieverbruik en allemaal met de kettingen en spanners.
Ook las ik dat veel van deze modellen een revisie bij VW/Audi hebben gehad met een nieuw type zuiger en
veren welke wel wat beter is maar op den duur alsnog voor dezelfde problemen zorgt m.b.t. olieverbruik.
Pas vanaf 2016 zou VW/Audi overgestapt zijn op een ander soort olieschraapveer waardoor alle ellende over zou moeten zijn.

Zit er hier op dit forum een kenner welke mij de antwoorden kan geven welke ik zoek?
Ik zou graag een mooie golf 6 gti aanschaffen maar is dit verstandig en welk bouwjaar is wel goed?
Of is het al met al verstandiger om dan maar een hele complete golf 5 gti aan te schaffen i.p.v. een 6?,
alhoewel ik ook hier veel verhalen tegen kwam over olieverbruik en rammelende kettingen.
Kortom, zijn er specifieke bouwjaren of zijn er bepaalde modificaties geweest welke
wel goed zijn en waar dan op te letten?, zo las ik dat als de motor bij Hartog is gereviseerd
olieverbruik geen issue meer zal zijn omdat zij dezelfde olieschraapveren gebruiken
welke VW/Audi pas vanaf 2016 is gaan gebruiken, dikker en andere structuur.

Laatste model wat ik destijds uit het VAG concern heb gereden was een Ibiza 6K2 Cupra uit 2002 met de 1.8 20VT motor en
dit was na mijn weten betrouwbare techniek (op een paar kleine dingetjes na maar dat heeft iedere motor wel).
Ik hoop dat ik hier iets meer duidelijk kan krijgen.
Reply With Quote