View Single Post
  #2259  
Old 25-02-2017, 18:19
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Kleine update..

Ik zocht nog een goede oplossing om de distributie afdekking dicht te kunnen krijgen. Dit vind ik wel zo'n fijn idee voor als ik nog eens de grindbak in rij oid
De originele kappen hebben een grote uitsparing in het midden, waar normaal gezien de motorsteun zit, voor in een polo, niet heel handig:





Via een forum kwam ik er achter dat er ook kappen zijn van een later model soortgelijke motor, waarbij wél alles afgedicht wordt. Ik heb hier lang op lopen zoeken om deze te kunnen bemachtigen en heb uiteindelijk via facebook contact gemaakt met een VAG-autobedrijf in brazilie, die een complete nieuwe set te koop had liggen!
Een beetje een gok maar de beste man was gelukkig zeer behulpzaam en bereid het naar Nederland te versturen en zodoende, anderhalve week later, de nieuwe kappen binnen (zonder extra pakketje poedersuiker gelukkig )





Deze nog een klein beetje aangepast om de motorsteun te laten passen en klaar:






Dan was het nog wat kleine delen op de motor schroeven, nokkenassen afstellen en riem erop, en hop in de golf hangen, dat liep helaas even wat anders..

Voor het afstellen van de nokkenassen wat steuntjes gemaakt voor het meetgereedschap en een gradenschijf op de krukas:





Nu zou de inlaatnokkenas afgesteld moeten worden op 5,05mm lift op BDP.
Na een aantal keer proberen netjes afgesteld:




zo ook de uitlaatnokkenas op 4,05mm lift gezet.

Nu was het tijd om de zuigers in BDP te zetten en de riem er om te gooien.
Echter bij het (voorzichtig) draaien van de krukas ging deze niet meer verder.. oftewel, een de klep tegen de zuigers? hier klopt iets niet..

Ik de nokkenas iets teruggedraaid en toen ging de krukas wel naar bdp dus inderdaad een klep tegen de zuigers.

Alles nog eens ingesteld en nagemeten, ook de volledige slag van de klep, zodat ik kon zien of ik wel juist meette. De volledige slag zou 12,5mm moeten zijn, ik meet 12,12mm.. hmm, of ik meet verkeerd of de nokkenas klopt ook niet met de opgegeven data?:





Nokkenas even nagemeten met de schuifmaat en daar kwam ik op hetzelfde uit:







De uitlaatnokkenas zou ook 12,5mm lift moeten hebben en dat kwam ook overeen met wat ik gemeten had, dus die klopte.
Nu hoopte ik dat ik gewoon het verkeerde datablad had gekregen, (want de maximale lift kwam niet overeen) en zodoende waarschijnlijk ook de lift in bdp wat lager zou moeten zijn, waardoor de kleppen de zuiger niet meer raken.

Echter na navraag bij de tuner is dit toch echt het goede datablad en hebben ze geen nokkenassen met 12,1mm lift. Ze hebben bij hun alle op voorraad liggende nokkenassen nagemeten en die zitten allemaal op 12,5mm.. waar deze dus opeens vandaan komt is dus een raadsel.
Goed deze is zo uit te wisselen dus niet zo een probleem.

Groter probleem is dat de kleppen de zuigers raken en dit met de goede nokkenas niet is opgelost. Waarschijnlijk zijn de klepuitsparingen in de zuigers niet diep genoeg gemaakt.

E.e.a. met de tuner overlegd (die overigens zeer behulpzaam was dit op te lossen) en afgesproken het blok terug te sturen, waar ze zelf alles na gaan meten en eventueel benodigde aanpassingen gaan uitvoeren.

Dus e.e.a maar weer deels uitelkaar gehaald, ingepakt en in een kist naar duitsland verstuurd:





Daar zijn ze er inmiddels mee bezig maar ik heb nog geen antwoord wat nu precies het probleem was, to be continued..
Reply With Quote