View Single Post
  #50  
Old 14-10-2020, 09:58
Blammo Blammo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2020
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Veren van 50-60 Euro per stuk op maat te duur? Het lijkt mij dat dat binnen alle plannen die je hebt nog 1 van de goedkopere onderdelen is, toch?


Valt in de praktijk best tegen hoor. Ik hoef in dat opzicht niets uit te besteden: Ik maak alles nagenoeg zelf. Maar ik kijk wel naar wat iets kost. Zo'n vrek ben ik dan weer wel. Zeker als ik toch op zoek moet naar een donorauto en het zit er op. Want dat geld geef ik toch uit. En als ik hem in onderdelen verkoop levert dat weer geld op. Zo kijk ik ernaar.

Ander ding wat ik niet genoemd heb is de R&D die in dit uitdokteren is gaan zitten. Die geef ik niet zomaar prijs natuurlijk. Hier op het forum uiteraard wel, maar niet aan een fabrikant. Daar is in het verleden wel vaker gebruik van gemaakt ten nadele van mij.

Maar ik denk al met al niet dat je 50 a 60 kwijt bent, maar wel meer. Kort gezegd is een veer lichte veerspanning nadelig voor de prijs.

Achter draai ik op 5KG/mm, welke maar 200mm lang. Die drukken 16mm in statisch. Dat verteld ons dan dat de achterkant statisch maar 180KG weegt. Dat klopt ook wel want uitgewogen.

De voorkant is de overige 420KG Om dat gewicht te kunnen dragen is per kant 210KG nodig. 210/1,3KG = 162mm is alleen de compressie van de veer al met wagengewicht.

Je vergeet namelijk dat die veren voor moderne maatstaven extreem lang zijn. Voor jouw beeld: de 1,3KG/mm veren zijn ongeveer 400mm lang. Een groot gedeelte van de veer wordt namelijk ingedrukt met het wagengewicht. Zou ik dezelfde lengte als achter monteren dan heb ik de veren op elkaar zitten met alleen het wagengewicht.

Mijn punt is dus, dat je met een zwakkere veer een langere veer nodig hebt, dus meer betaald per veer over het algemeen. En een hardere veer plaatsen heeft een te negatief effect op de rijeigenschappen. Het zal minder zakken onder het rijden met drempels en dergelijke, maar je raakt er ook een gedeelte van de grip mee kwijt.
Reply With Quote