View Single Post
  #5  
Old 20-07-2008, 18:01
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Altijd leuk die auto's met een verhaal. En de dakplaat vervangen is goed zelf te doen als je een beetje geduld en fatsoenlijk gereedschap hebt. Heb het zelf ook bij mijn Gti (golf) gedaan, het dak van een jetta zal achter wel anders zijn maar wel makkelijker over te zetten denk ik.

Mijn manier:

Ramen er uiteraard uit.
Puntlassen uitboren bij de voorruit (alleen de bovenkant en een paar op de a stijl, bij een jetta achter dus ook)
Meten meten en nog eens meten
De eerste laag plaat doorslijpen op de stijlen (probeer de goot met rust te laten hoewel je met een slijptol wel door de goot moet om al het plaatwerk door te slijpen)
In de goot wederom 1 laag staal doorslijpen.
Verder zitten er in de goot ook nog 4 puntlasjes maar waar die zo zaten weet ik niet meer.
Als het goed is kun je de dakplaat er nu zo afpakken en de nieuwe er op zetten als je de nieuwe ook goed hebt verwijderd. De nieuwe plaat liefst iets ruimer afslijpen zodat je altijd goed zit (dit kun je wel wegslijpen als deze op het dak ligt)

Dit is mijn manier. Sommige durven hem bij de stijlen helemaal door te slijpen en dan het nieuwe dak er weer op te lassen maar dit raad ik ten zeerste af. Ten eerste, als je ook maar 1 of 2 mm verkeerd zit heb je kans dat je ramen en deuren niet meer passen en je dak zit in mijn ogen niet goed vast omdat die kokers uit wel 3 of 4 verschillende lagen staal bestaan en je er dus maar 1 kan lassen.
Reply With Quote