View Single Post
  #435  
Old 10-04-2024, 15:12
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

De B5 wordt nog eens aangepakt. Ik merkte al een tijdje dat hij niet meer zo goed reed als voorheen. Echt doorduwen durfde ik al even niet meer.
Tijd om nog eens wat onderdelen te verzamelen

Cilinderkop is er voor de montage van de supertech klepveren er vanaf gegaan. Gelukkig zag alles er nog heel fris uit. Het is even werk maar dan weet je wel weer zeker dat alles goed zit.
Compressie verhouding opnieuw gecontroleerd, tandwiel op nokkenas gecontroleerd op verdraaiing, Timing nog eens gecontroleerd. Heeel lichte pitting te zien op de klepzitting. Dat zou misschien toch kunnen wijzen op zwevende klepveren. Ieder geval de kop is weer gereviseerd en sterkere klepveren zitten er in en nu net ARP kopbouten vast.

Het was nog lang niet nodig maar als je bezig bent: Waterpomp en volledige distributie is weer vervangen door een INA set. Het krukastandwiel is ook vastgezet met paspennen gezien door de klepveren het max. toerental omhoog kan. Mijn oude blauwe Gates T306RB heb ik eens doorgeknipt en vergeleken met de nieuwe INA. Kon geen verschil zien, voelen of meten. Is dat een enkel een marketing stunt?

De TTE480 voelde gelukkig wel gewoon als nieuw. Hiervan was wel een banjobout van de N75 losgetrild. Waarschijnlijk 1 van de oorzaken wat ik voelde.
De actuator is op werking getest en terug volgens spec vastgezet.
Mijn monteur vond dat de 200cell cat,3" downpipe er niet geweldig uit zag en kreeg het idee om dan maar een nieuwe te maken. Vanaf de turbo nu 3,5" tot 100cell cat(verder naar achter), 3" tot flexibel en dan naar 2,5" uitlaatlijn. Moest ik nog eens naar 3" lijn willen dan kan dat gemakkelijk.

Diverse carter ontlucht slangen zaten dicht. Diverse koelvloeistofleidingen lekte toch ook weer hier en daar. Ook weer fris.
Blow off valve zijn jaarlijkse service en nadat deze eerst is opgestart op goedkope olie krijgt deze nog een beurt.

Hierdoor is de speclist weer aangepast.
Wel ben ik nog opzoek naar een set grotere injectoren. De 1000cc die ik had liggen vallen te diep.
Voor nu is het gewoon weer opstarten met 550cc, 0280158117.
Zal voorlopig gewoon even zo rijden tot dat ik een afspraak heb bij de tuner.



Engine Speclist:
034Motorsport 044 Brandstofpomp adapter
034Motorsport instelbare Brandstofdrukregelaar
ARP Cilinderkopbouten
Bar-tek Nokkenastandwiel
Boostproducts Intercooler
Boostproducts Cat 100cell
Bosch 550cc Injectoren
Bosch 044 Brandstofpomp
Bosch 4bar turbodruksensor
Boschmotorsport 70mm DBW gasklep
CCC Motorsport koppeling set 600Nm
CCC Motorsport Vliegwiel
Gates T306RB
KEIRON op maat inlaat
KEIRON bewerkte cilinderkop
KEIRON 2,5" Intercooler traject
KEIRON 3.5" Downpipe tot cat
Maxpeeding gesmede drijfstangen
NGK R8 Bobine
NGK BKR8EIX
NukePerformace 50mm BOV
OEM gesmede krukas
OEM smallport geflowd cilinderkop VVT, 9.2:1
Pierburg TFSI N75
Pierburg Oliepomp
Supertech +1mm uitlaatkleppen
Supertech klepveren
TheTurboEngineer TTE480 - aangepast voor 1.8T
Wiseco 8.5:1 gesmede zuigers 82mm






Reply With Quote