View Single Post
  #10  
Old 14-04-2015, 09:23
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Samen met zijn vader restaureerde Ruben Bosch (24) een Porsche 911 uit 1966 tot in de perfectie. Het is een van de mooiste exemplaren die we al zagen. Beter dan nieuw. 'Vandaar dat we de kilometerteller op nul hebben gezet. Nu staat er '950' op.'

'In september kwam ik er voor het eerst mee naar buiten, voor het concours van Antwerpen aan het Kasteel Belvédère in Wijnegem. Ik behaalde de tweede plaats, verloor van een professional. Ze kijken naar elk detail. Mijn verchroomde ruitenwissers en beklede kofferruimte zijn niet origineel.'
Tot de laatste schroef werd de auto uit elkaar gehaald en heropgebouwd. 'Het opgelaste koetswerk is gemetalliseerd en gepoederlakt. Alle losse delen - elk beugeltje, elk schroefje - zijn verzinkt. Roesten doet hij nooit meer. Ik koos voor de originele kleur. Dat is waardebepalend.'
'Ook het interieur is origineel, behalve het bordeaux leder. Dat was zwart. Maar zo kon je het destijds ook krijgen.'
 © Thomas Vanhaute © Thomas Vanhaute
'Mijn vader is treinbestuurder en carrossier in bijberoep. Tegelijk restaureerde hij ook auto's, reed er even mee en verkocht ze weer. Als kleine jongen heb ik hem een Porsche 912 uit 1966 zien restaureren.'
'Toen we ons rijbewijs behaalden, mochten we een auto kiezen. Mijn twee zussen kregen een nieuwe, maar ik wilde een oude Porsche. In 2007 zijn we er samen aan begonnen. Een blauwe 911 uit 1968. In 2011 heb ik hem verkocht om deze S, de sportiefste versie met 160 pk en minder dan 1.000 kilogram zwaar te kopen. Voor mij is dit de ultieme Porsche.'
'Ik betaalde 13.000 euro - intussen mag je de prijs van zo'n wrak verdrievoudigen. In de restauratie ging zo'n 35.000 euro, zonder de werkuren - 5.000, schat ik - in rekening te brengen. Als je het laat doen, kost zoiets 150.000 tot 200.000 euro. In Essen werd er een geveild voor meer dan 300.000 euro. De oldtimerhype is enorm. Voor de gewone liefhebber is het niet meer betaalbaar.'
Renault 4CV Cabrio, een speciale editie gemaakt voor Expo 58.
 © Thomas Vanhaute
Renault 4CV Cabrio, een speciale editie gemaakt voor Expo 58. © Thomas Vanhaute
'Je ziet natuurlijk alleen het mooiste. Hier in de loods van mijn grootouders werkte ik ook op weekavonden consequent door. Ook 's winters, met een paar truien aan. Je mag niet treuzelen. Achteraf ben je wel blij dat je dit hebt verwezenlijkt. Gewoon zo'n auto kopen is niet hetzelfde.'
'De Alfa Romeo GT Junior Bertone (1977) is van mijn vader en staat hier al meer dan tien jaar, maar was nooit prioritair. Nu zijn we eraan begonnen. We gaan hem net zo rigoureus aanpakken als de Porsche. Mijn vader heeft de kennis, de ervaring en het geld; ik de tijd en de wil.'
AUTOBIOGRAFIE
Ruben Bosch (24) Houttechnoloog, logistiek bediende bij Europal Systems.
Dagelijkse auto: Renault Twingo Sport (2007)
Eerste auto: Porsche 911 (1968)
Beste: Porsche 911 S (1966)
Miseriewagen: Renault 4CV Cabrio
Droomwagen: Bugatti Type 35 (1929)
'Ik ben ook volop bezig met de Triumph TR3 (1962) die ik eind december kocht. Die auto ken ik niet, maar hij was betaalbaar. Nu staat er geen rotte euro meer op mijn rekening. Maar daar brengt het toch niets op.'
Hij schuift nog een deur open en er verrijst een Renault 4CV Cabrio. 'Een speciale reeks, gemaakt voor de Expo 58. Tot anderhalf jaar geleden stond hij hier vlakbij in een schuur. Dit is eigenlijk mijn favoriet. Hij rijdt niet goed, maar met dat dakje open en het aanhangwagentje eraan doen de mensen ongelukken als ze je zien. Met de Porsche vinden ze je een showman, hiermee ben je schattig.'
Reply With Quote