View Single Post
  #7  
Old 21-03-2012, 10:49
rvengineering rvengineering is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 11
Default

Denk wel informatief om wat meer over de TFSI FSI TSI enz te vertellen.

Ik steek het niet onder stoelen of banken want ik ben de Adaptronic importeur voor de Benelux.

Wat BS auto tune of te wel Jeroen aangaat en wat hij op zijn website zet over Adaptronic is pure onzin.

Jeroen is even dealer geweest van Adaptronic en heeft naar mijn inzien te snel toen der tijd een 420C bij klanten in willen bouwen. Een Adaptronic ECU is geen MegaSquirt en er zitten ontzettend veel opties in die netjes beschreven staan in de handleiding alleen moet je het wel kunnen doorgronden wat het doet en je moet gewoon dingen uit proberen om te kijken wat het doet en dat kost tijd.

Als Jeroen dan ook nog een zeer moeilijk project aanneemt met een volbloed V6 race motor en een veel eisende klant die verwacht dat de motor prestaties gelijk zijn aan een sportwagen gebouwd in 2011 dan heb je een uitdaging en moet je goed communiceren en afspraken kunnen maken.
Als je dan ook nog de domme pech hebt dat je met de installatie een aantal bedrading fouten maakt dan loop het allemaal niet zoals geplant en de klant heeft het gevoel dat hij niet goed geholpen word dan gaat een klant op zoek naar een oplossing en in dit geval komt hij dan bij mij terecht als importeur.
Als je dan ook nog de pech hebt dat deze klant nogal invloedrijk is binnen een bepaalde club dan lopen er meer klanten weg bij BS auto tune.

Dus wat Jeroen op Zn website zet is onzin en heeft meer met de persoon te maken die de ECU installeert als met het product zelf.

Maar goed genoeg over dit.

Direct ingespoten benzine motoren, om daar een aftermarked ECU voor te maken kan alleen er is een aanzienlijk kosten verschil ten opzichte van de conventionele aftermarked ECU systemen.
Prijsverschil zit hem deels in de hardware en voor het overgrote deel in de ontwikkeling kosten.
Ik kan zo een kant en klaar aftermarked ECU systeem leveren voor 3870Euro voor de TFSI enz motoren alleen ik vind ook dat het prijsverschil tussen wat een motor kost en wat het motormanagement systeem kost te groot is aangezien het aan motor prestaties niet veel oplevert anders dan zeer zuinig kunnen rijden met een lage motor belasting.

Als het om de prestaties van de 1.4 TSI gaat, ik heb in 2007 al een 1.3L motor bebouwd met een klein turbotje van een diesel er op die met zijn motor prestaties erg dicht in de buurt komt en met een niet al te zware rechter voet ook 1 op 14 haalt met normale poort injectie.
Met die wetenschap kan je dus net zo goed poort injectie op de 1.4 TSI bouwen en de rest van de kleppen van in/uitlaat enz ook aansturen dan kom je er ook, want onder vollast loop ook deze motor met Zn mengsel moddervet om detonatie te voorkomen, we weten dit uit data logs van race auto’s met deze motoren.

Wat maakt het nu zo lastig/duur om de directe injectie van de TFSI enz aan te sturen.
Het heeft heel veel weg van een commonrail diesel motor met als verschil benzine als brandstof en er zitten bougies in.
Het eerste probleem waar de meeste aftermarked ECU leveranciers op stuk lopen is de aansturing van de brandstofdruk regeling, de 4.2FSI die we gedaan hebben had er maar twee hogedruk pompen.
Het tweede ding is je moet een injector flowmap maken dus brandstofdruk en injector openingstijd en die waarden in een injector flowmap zetten zodat je onder alle omstandigheden weet hoeveel brandstof je de motor in pompt.
Derde ding is, hij moet van het gas af als de injector de brandstof hoeveelheid niet kan leveren door bijvoorbeeld een te lage brandstofdruk enz. doordat je een drive by wire klep hebt is dat geen probleem maar je moet dit alles wel kunnen programmeren en testen en daar gaat gewoon een pak werk in zitten.

Er zijn een aantal leveranciers die zeggen het ook te kun maar als je door gaat vragen dan word het erg stil.
De leveranciers die daad werkelijk met ontwikkeling van een ECU voor directie brandstof injectie bezig zijn gaan waarschijnlijk de drie eerder genoemde dingen overslaan, wat overigens wel gaat werken alleen moet er niets mis gaan in de brandstof voorziening en het oppakken van de motor gaat niet echt ideaal zijn door het even wegzakken van de brandstofdruk kort naar het openen van de gasklep enz.

Er staat al meer als twee jaar een TFSI testmotor klaar bij een klant van me, alleen dit project staat on hold vanwege marktwerking en brandstof prijzen dus legt de focus op diesel helaas.
Maar goed ook als we een ECU systeem op basis van de 1280ECU maken dan kost hij nog steeds rond 2100Euro.
Wel denk ik dat we binnenkort een 1.4TSI gaan doen met poort injectie voor de autocross waar we een 420D ECU op gaan bouwen. Die wil ik eert op 95 benzine af gaan stellen en daar na op E85 wat een leuk stukje meer vermogen oplevert, als ik meer info heb dan post ik het wel.
Reply With Quote