View Single Post
  #2  
Old 24-06-2011, 23:11
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Van water slaat een diesel niet op hol, in tegendeel zelfs; hij kapt er gewoon mee (logisch).
Het kan zijn dat je verstuivers niet goed meer zijn. Deze druppelen dan na, en zo krijg je diesel in je smeerolie. Op een gegeven moment zit er zoveel diesel in je smeerolie, dat de motor hierop kan gaan lopen met als gevolg dat ie ongecontroleerd op maximaal toerental gaat draaien.

Dat water bij je turbo is vaag. Zaten alle slangen klemmen goed vast?

Ik wil je geen rampscenario voorhouden, maar ik hoop dat je zuigers, cilinders en lagerschalen nog in orde zijn. Als een diesel op hol slaat kun je vreters in de wanden en cilinders krijgen. Bij een onbelast maximaal toerental hebben de onderste lagerschalen van je drijfstangen, en de bovenste schalen van de lagerkappen nogal veel te voorduren.. Misschien valt het allemaal mee, ik hoop het. Ook afhankelijk hoelang die op hol geslagen is.

Tip voor een volgende keer; als een diesel op hol is, hoogste versnelling, handrem erop, voet op de rem en de koppeling gewoon loslaten. Enige manier om 'm te stoppen.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote