Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Wielnavenleed (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=60856)

Allart-Ghetta 15-10-2009 22:31

Wielnavenleed
 
Nadat ik dacht goed bezig te zijn geweest door goede Golf 2 16V homokineten met nieuwe hoezen op mijn assen te zetten, bleek na inbouw mijn linker wiel niet meer te willen draaien.
Na nadere inspectie bleek de buitenste homokineet klem te lopen in de wielnaaf.

De vraag is dus: Golf 1.1, Golf GTi en Scirocco 16V, wat is er gelijk en wat is er verschillend op het gebied van:
-fuseestukken
-wiellagers
-wielnaven
-homokineten

Het geheel heeft wel gewerkt, maar dit alleen met een met de slijptol bewerkte homokineet, dit zag ik pas bij nadere inspectie natuurlijk.

Alvast bedankt.

Gertjan 15-10-2009 22:40

Dit probleem had ik ook bij het monteren van 100mm aandrijfassen van een Golf 1 cabrio in een Jetta 1.
Ik heb gewoon de buitenste homokineet omgewisseld met de oude van de Jetta (die op de 1500 JB met 4 bak zat).
Dat is dus gewoon uit te wisselen.

Marcski 15-10-2009 22:44

Probleem ook wel eens gehad, golf 2 homokineten passen inderdaad niet in een golf 1 fusee, je moet die van een vroege cabrio hebben

bij nader inzien zijn vroege cabrio gewoon gelijk aan golf 1 en late cabrio gelijk aan golf 2. Dus als je die per se wilt monteren heb je late cabrio-fusees nodig.
Anders gewoon golf 1 homokineten pakken.

Gertjan 16-10-2009 17:19

Golf 1 homokineten erop batsen is het makkelijkste, anders moet je inderdaad je fusees omwisselen.

chris 16-10-2009 17:43

Vreemd...ik heb 2x een G60 in een Golf 1 GTI ingebouwd,incl de dikkere assen van een G60 (en andere kant van een latere cabrio) en beide keren geen problemen gehad.

Rallye-VR6t 16-10-2009 18:03

Prijs je gelukkig Chris.
Het is een heel bekend probleem.
Heb hier een aantal setjes fusee's en die zijn allemaal verschillend.
Niet alleen de toelaatbare naafdiameter maar ook de maatvoering van de oortje waar de rembrackets op komen.
Daar heb ik weer gezeur omgehad om de Willwood remmen te pas te maken.


Het is maar net welke machine de bewerking gedaan heeft....

J-9A-N 16-10-2009 18:44

Meestal lopen de homokineten "vast" op de oogjes van de borgveer die het lager op zijn plaats houdt.
Deze zijn vaak te groot en komen net tegen de homokineet aan.
Dus een stukje van het oog afslijpen en dan even weer proberen. :thumbup:

Gr Jan.

Wim. 16-10-2009 23:09

Er zit een bepaalde rand op de homokineet, als je die wegslijpt past het gewoon goed. dus het randje wat aanloopt weg slijpen.

Het is idd een bekend probleem, en word vaker zo opgelost.
En heeft ook geen nadelige gevolgen.

golf mkII 16v 17-10-2009 08:28

De wielnaven zijn anders,fusee is het zelfde
De oude golf 1 cabrio tot 87 is de wielnaaf dunner
En bij de nieuwere dikker
Daardoor is bij de nieuwere de aanlegrand op de homokineet groter [53mm ipv 50 bij de oude
Zelfde geld voor golf 2


Vergelijk de wielnaaf maar met die van jou

Allart-Ghetta 20-10-2009 21:44

Bedankt allemaal voor de reacties.

Toch maar ff de slijptol langs de homokineet gehaald en past perfect nu.

Alleen bij 85 km/h in 5e versnelling (1600 toeren) trilt er nog iets in de aandrijflijn.
Is wel redelijk ver verlaagd, waar was die Cabrio korte as voor nodig, weleens iets over gelezen?

Alvast bedankt weer.

Rallye-VR6t 21-10-2009 06:15

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Bedankt allemaal voor de reacties.

Toch maar ff de slijptol langs de homokineet gehaald en past perfect nu.

Alleen bij 85 km/h in 5e versnelling (1600 toeren) trilt er nog iets in de aandrijflijn.
Is wel redelijk ver verlaagd, waar was die Cabrio korte as voor nodig, weleens iets over gelezen?

Alvast bedankt weer.



Veer je in, komt de as iets naar binnen.
Het kan zijn dat wat jij voelt, het aanlopen van de as is in de bakhomoknieet.
Heb je pech, druk je het dopje (in je bakflens) stuk en loopt je bak leeg als je de homokineet losmaakt.

Marcski 21-10-2009 10:38

je rijdt toch met 17inch? Dan zal het verlagen wel meevallen

Allart-Ghetta 23-10-2009 21:18

Wel praktisch zonder rubber er omheen: 185/35-17.


All times are GMT +1. The time now is 10:28.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.