Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Polo 6N, 6N2, 9N en 6R (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=23)
-   -   Polow 6N TDI (Project) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=54172)

DÁ-BRT 20-04-2009 13:00

Polow 6N TDI (Project)
 
Toch maar een keer mijn Polo hier op het forum zetten.

Het is een 1997 (modeljaar 1998) Polo 6N 1900D (AEF) 64pk en geen koppel ;) Toen ik hem gekocht had stond hij op een 240dkm. Dit is inmiddels bijna twee jaar geleden en nu hangt hij tegen de 3 ton aan.

Toen ik hem kocht van de vorige eigenaar was er het een en ander aan gesloopt. Er zaten cup spiegels op een sticker van “Atta”-turk op de tankklep, goudkleurig gespoten logo’s, remklauwen en remtrommels. Een mega grote armsteun. De achterste 3 ruiten gecoat. 6N2 achterlichten (dat vind ik wel leuk) Sierstrippen te lomp verwijderd, wielkasten slordig omgeslagen, alle sloten kapot. En ga zo maar door.



Hier had ik net de Weitec schroefset gemonteerd en alle ophangingsbussen, kogels, lagers, rem slijtdelen vervangen.



In de winter op winterbanden: Seral 13”met nieuwe Toyo Snowprox.

Het uiterlijk van mijn auto’s heeft mij nooit echt veel geëinteresseerd, zo lang de techniek maar goed is.
Toen de vraag van een kameraad kwam of hij een carbon dakhuid mocht gaan maken op de Polo heb ik het hem maar laten doen. Hij wou ze gaan verkopen en had een proef auto nodig. Hij heeft ongeveer een maand in de schuur gestaan en na een aantal proef sessies was de mal klaar en kon het dak gelamineerd worden.



De polyester mal om het model van het dak te kopiëren.



Close-up, het zag er wel gaaf uit het ruwe polyester op die donkere ondergrond.




Toen ik besloten had dat ik de benzine motor uit mijn type 43 1977 Audi 100 zou halen wist ik nog niet dat de motor van de Polo ook vrijwel gelijktijdig kapot zou lopen….



Toen stond hij in de rij om gerepareerd te worden. Toch maar blij dat er nog een Passat 35i B4 en een Volvo V70 D5 bij huis stonden om mee naar het werk te gaan. ;)

Ik heb trouwens een setje 16” 7J Borbet velgen aangepast en zijdeglans laten poedercoaten. Paar nieuwe naafdopjes erop en daarom heen heeft Ben een paar 175/50-R16 Yokohama banden getrokken. Ik weet wel dat ik geen Yokohama’s weer wil. Bij droog weer is het leuk, maar niet super en als het regent kan je overal glijden. (misschien moet ik eens wat rustiger rijden) Gelukkig nog een setje van exact dezelfde banden gevonden als reserve of voor winterbanden.

DÁ-BRT 20-04-2009 13:13

Goed toen had ik dus een dilemma. Of ik zou er weer een 1900D in mikken en niet teveel aan de motor gaan doen. Of er een 1.9 M-TDI inbouwen op z’n BRT’s. Jullie hadden al kunnen lezen aan de titel van mijn topic waar ik voor gekozen heb. ;)

Het probleem is dat bij de Polo het motorblok (14.6 graden) voorover gekanteld ligt en bij de overige (golf3 enz.) dwars geplaatste TDI motoren ligt hij achterover gekanteld erin. Ik wou in eerste instantie de revisie versnellingsbak blijven behouden (tot hij stuk loopt)

Ik heb het blok helemaal aangepast zodat alle steunen en overige aanbouwdelen van de oude Polo motor op het TDI (AFN) blok pasten. Ow ja, ook de oliepomp, carterpan enz moesten aanpast worden.

Ik heb bij Clutchnet een geveerde sinterplaat koppeling en zware drukgroep laten maken.



Eindelijk kon hij er weer in, maar toen wou de motorkap niet meer dicht.



De tijdelijke oplossing is geworden dat de elleboog nu aan de achterzijde van het spruitstuk zit.



Als afdichting van de oude opening had ik een alu plaatje gemaakt en daarin direct de inlaat lucht temperatuur sensor gemaakt. Zodat ik het wel veilig kan houden zolang er nog geen IC gemonteerd is.



Het was blijkbaar 18 graden in mijn schuur…



Jaaaa, de motorkap wou weer dicht.



Toen bleek mijn dynamo in de tussentijd nog overleden te zijn, dus weer de neus demonteren en de dynamo vervangen.



Nog een fotootje van het dak.









Het blokkie.



Mijn nieuwe eigenbouw 12mm pomp.
En een mooie looprol door de distributie kap… ahum

DÁ-BRT 20-04-2009 13:29

Helaas is de lol maar van korte duur geweest. Aangezien de internals van het blok allemaal nieuw (en aangepast) zijn heb ik hem eerst met een hele kleine turbo en lage brandstof hoeveelheid ingereden.

Toen ik na het inrijden dacht van kom de turbodruk mag wel iets omhoog toen was de koppeling al heel snel aan het slippen.
Ik denk dat ze een fout hebben gemaakt bij Clutchnet, wat hij zou op de 175mm koppeling goed 300pk en tegen de 500Nm moeten kunnen hebben….
Goed ong. 1000 euro armer en een hele hoop werk extra.

Ik heb hem vervolgens maar weer zover terug geschroefd dat de koppeling het vermogen aan kan. Vorige week op de vermogens bank bij een kameraad geweest en hij piekt nu op 0,8bar bij 121pk en een goed 350Nm koppel.
Ik ben nu druk bezig met het zoeken naar een Touran 6-versnellingsbak en naar een adres om speciale aandrijfassen te laten maken. Dan kan het motorblok weer achterover ingebouwd worden. Downpipe compleet opnieuw maken en dan ook direct de intercooler aansluiten.

Ik rij er nu rustig mee, maar het is wel balen.






Eindelijk was mijn eigen dynamo weer klaar en kon hij terug gebouwd worden. Direct maar gecombineerd met het aanpassen van de toerenbegrenzing van de pomp.



Ook direct maar even gekeken toen de bumper eraf was of ik de volledig alu intercooler kwijt zou kunnen…. En ja het gaat passen.



Een paar kleine wijzigingen aan de bumper en het is pas. Alleen de mislampen gaan de container in. Die passen straks niet meer.










Ik had al een paar digitale meters ingebouwd. De bovenste is een gecombineerde meter. Inlaat lucht temperatuur en de EGT temperatuur.

De onderste is turbo druk gecombineerd met de oliedruk.

Nu alleen nog een extra maken, omdat ik ook graag de AFR uit wil lezen. Daarnaast ben ik bezig met een datalogger om nog meer gegevens uit te kunnen lezen voor als ik straks richting de 200+ pk ga.

Vains 20-04-2009 14:25

Stoer met zo'n dikke intercooler achter de voorbumper :thumbup:
Je laat er geen gras over groeien :)

Larsv5 20-04-2009 14:43

WTF.....!! Super vet dit project...

Suc6

Lars

DÁ-BRT 20-04-2009 15:02

Bedankt.

Ik gebruik dit type Transporter T5 intercooler heel veel voor klanten. Ze hebben een mooie flow en goede aansluitingen. Gelukkig kan ik er ook iets mee in de Polo. Straks komt er alleen wel een nieuwe in inplaats van dit ding.

Straks met de grote variabele turbo wil ik de inlaat lucht temperatuur laag houden en om nu voor dagelijks een alcohol injectie erop te gaan bouwen dat lijkt me niet echt wat.

jetta mk1 '82 20-04-2009 16:53

hey bert,


eindelijk is tekst en uitleg bij je "dieseltje" ;) !


gr. Martijn

DÁ-BRT 21-04-2009 12:17

Inderdaad, eindelijk wat tijd vrij gemaakt. Nu nog een topic voor mijn 100 maken.

RubenD 21-04-2009 19:35

Mooi om te lezen Bert!

Ik rijd nog steeds in mijn 16v rond, helaas niet zonder problemen...

Tjaap 21-04-2009 19:51

damn...

DÁ-BRT 21-04-2009 20:10

@Ruben: Ze hebben ook 2.0 16v dieselblokken hoor... ;)

Ik heb al een compleet draaiend gedeelte staan. Nu nog eens de tijd vinden om het blok om te bouwen naar VE injectie met een mechanische pomp. :cool:

Zweiter 21-04-2009 20:16

wow bert, erg gaaf project! ik hou deze in de gaten. Ik ben na 2x 1.9D overgestapt naar 2.4jtd als daily. Kerel hier in de buurt heeft een 1.9 tdi 150pk met 6 bak in zn 6n gebouwd, maar zover ik weet rijd die nog niet.

DÁ-BRT 21-04-2009 20:32

Probeer anders eens contact gegevens te vinden van die man met die 6N. Ik moet binnenkort ook alles ombouwen naar 6-bak en misschien heeft hij nog wat tips, scheelt mij weer het wiel opnieuw uitvinden.

Die 150pk ga ik ook gemakkelijk redden als de bak en koppeling eindelijk goed zijn. ;)

jetta mk1 '82 21-04-2009 20:53

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Nu nog een topic voor mijn 100 maken.



wilde er niet over beginnen maar idd :D !


gr. Martijn

Stijn 21-04-2009 21:48

The master at work :)

Tjaap 21-04-2009 22:02

ik vind trouwens die Serals er verbazend leuk onder staan..
eindelijk een VW waar ze wel bij passen.

Gijs 21-04-2009 22:15

Leuk verhaal om te lezen! Ruige diesel-plo :cool:

martiepartie 21-04-2009 22:23

Gaaf. Vriend van me gaat zijn jetta 1 ombouwen naar MTdi, misschien dat hij eens contact met jou op moet nemen:)

Echt gaaf zo'n snelle knikkerpolo!

Mtdi 22-04-2009 14:02



6speedgearbox

DÁ-BRT 22-04-2009 14:05

Bedankt allemaal. Wacht maar tot hij klaar is... ;)


All times are GMT +1. The time now is 10:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.