Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Wormwiel (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=140018)

Chewbacca 16-03-2017 05:47

Wormwiel
 
Ik heb een beetje per ongeluk mijn tellerkabel kapot gemaakt, deze maakte herrie dus ik maakte hem los waarna de witte stekker van de kabel loskwam.
Heb nu een nieuwe kabel besteld, komt vrijdag binnen.
Nu is de vraag of er aan het uiteinde van de oude nog een bruikbaar wormwiel zit (of dat deze ondertussen is vermalen, want ik rij ondertussen wel door). Ik wil hem graag in huis hebben voor ik de oude ga loshalen zodat de klus straks in een keer klaar is.

Welk type hoort er op? Betreft een 1.6D (JP) met 4-bak (3R) uit 1986.

Onderstaande afbeelding laat de enige website zien waar ik ze gevonden heb, alleen staat er maar tot bouwjaar '85... Zou een van deze wel geschikt zijn?



Kevert 16-03-2017 21:27

Aan de bakzijde bedoel je neem ik aan?
Daar zit inderdaad een wormwiel ,die kun je er zo af trekken en overzetten op de vervangende kabel.
Let er wel op dat je het wiel goed vast duwt want anders ligt ie zo in je bak :redface: heb het zelf ook gehad terwijl ik er nog zo op lette.
In principe geen ramp maar dan heb je weer een nieuw wormwiel nodig :tongue: en zet eerst die in de teller vast en de tellerbak op zijn plaats anders heb je erg korte lengte om de kabel in de tellerbak te duwen , het kan wel maar scheelt tijd :thumbup: je hebt volgens mij het rode wormwiel.

Chewbacca 17-03-2017 01:55

Ja klopt, aan de bakzijde gaat het om.
De witte stekker ging stukt waarna de interne kabel ook los kwam. Deze was ongeveer 30cm teruggetrokken.
Na terugduwen draait de kabel niet meer mee, dus ik ben bang dat hij aan bakzijde ook los is. Dus of de kabel zelf is stuk, of het wormwiel is er aan de bakzijde af...

Maar die rode moet het dan dus zijn? ook al staat er bij hun beschrijving dat hij tot bouwjaar ''85 zou zijn?

Chewbacca 17-03-2017 11:59

Top, het is gelukt.
De kabel was idd gebroken, en gelukkig zat het wormwiel er nog aan. Bleek wel een witte te zijn overigens :D
Alleen tijdens het rijden danst de naald nu. ..
Ik heb nog geen nieuw afdekkappen gemonteerd, die moet nog bezorgd worden. Kan dit het veroorzaken? Of zit er toch ergens speling?

Nu helaas ook weer een nieuw probleem :'(
Door het rijden zonder het beschermende deel van het dashboard is nu een kavel van de radio los gegaan, en ik zie niet waar hij vandaan zou moeten komen.
Het gaat om deze zwarte kaneel met geel schoentje, hij liep altijd richting zekeringkast maar waar precies...


Kevert 17-03-2017 14:14

Een dansende :dance: naald heb ik ook last van sinds ik een nieuwe kabel er in heb maar vanaf de 50km/u stopt dat , komt denk ik door de aftermarket kabel....ik vermoed dat de originele toch wel een stuk beter zijn.
Die stekker/kabel onder je dash trouwens , werkt alles van je radio nog zoals het hoort ?

Chewbacca 17-03-2017 14:27

Oké, dan zal ik daar wel aan moeten gaan wennen :p

Neen, de radio gaat niet meer aan
Ik vermoed dat het de massa kabel is maar ik kan niet vinden waar hij naartoe liep

slinecab 17-03-2017 18:31

Als het de massakabel is denk ik dat hij naar het 'kroontje' links boven je zekeringkast gaat. Dit is een schijfje met pinnetjes aan dat je kunt gebruiken als extra massapunt(en). Ik heb zelf geen Mk2 maar ik vermoed dat deze dat ook hebben.
Hij zit links tegen het plaatwerk geschroefd als het goed is.

Chewbacca 18-03-2017 11:22

Ik ben terug gegaan naar de basis: heb de radio losgehaald en gekeken waar deze zwarte kabel op uit komt. Blijkt op de rode voedingskabel van het apparaat uit te komen, dus de geschakelde plus.
Edit: gevonden! Hij zat in de zekeringkast op een plek van een vrij relais op een geschakelde plus :thumbup:

Over de tellerkabel ben ik ook nog niet tevreden:hij tikt en ook boven de 50 danst hij tussen -10 en +10 van je actuele snelheid. ...Van de week de bakzijde maar weer even loshalen

MTyn 18-03-2017 11:53

De mijne tikt/ratelt ook. Een aftermarket kabel is gek genoeg een cm of 10 langer. Maakt dus geen mooie bocht in de motorruimte. En daarmee was het geluid ook niet weg.

ar1g3 18-03-2017 23:56

Dat dansen van de naald is denk ik doordat je hem te hard gebogen hebt zitten ergens. Dan krijg je dat het zich gedraagt als een kruiskoppeling

Chewbacca 19-03-2017 16:05

Ah dat zal het zijn
Ik zal hem nog eens volgen om te zien of ergens een te grote knik zit
Bedankt voor de tips en adviezen :thumbup:

golf mkII 16v 21-03-2017 18:38

Smeren
Wat olie in laten lopen

Chewbacca 21-03-2017 21:45

Ja zou dat helpen?

fcapri 22-03-2017 15:06

dat is een stalen kabel in een mantel.
als je de tellerzijde zou tegenhouden en aan de bakzijde draaien, zal die staalkabel over de hele lengte gaan torsen tot er genoeg kracht op staat dat je hem niet meer kan tegenhouden.
als er dus ergens wrijving zit, dan draait de bakzijde constant door, maar de andere kant hangt vast door wrijving. de kabel torst totdat de kracht op de kabel te groot is geworden en de wrijving overwint. dan schiet de kabel ineens door. eens in beweging gaat alles makkelijker en de getorste kabel zal weer normaal komen. echter dan is de wrijving weer groter en begint die weer te torsen.

aan de tellerzijde heb je dus het probleem dat de input stopt, dan ff snel doorschiet en dan weer stopt.
vandaar het dansen van de naald. sneller - trager - sneller - trager.
normaal moet de kabel van fabriek gesmeerd zijn met vet. zou kunnen dat die goedkoper ander of geen vet gebruikt hebben die stugger wordt. bij stugger vet krijg je dan het probleem dat je teller 'tsjielpt' bij koud weer en naarmate je begint te rijden stiller wordt

yuli 22-03-2017 15:19

Bij Golf 1 zijn die kabels ook altijd gewoon ellende.

Zeker die aftermarkt shit zooi van "JP-Group". Dacht eerst dat het Japans was maar zit dus gewoon in zweden. Kwaliteit is echter nog slechter China en dan zijn ze vaak nog is "te lang" waardoor je al heel snel krijgt wat @ar1g3 post.

Erik Baas 22-03-2017 17:07

Ik vind dat fcapri het probleem beter beschrijft, van een kruiskoppeling is geen sprake. Vet kan in de loop van jaren inderdaad uitdrogen en hard worden, waarbij het zelfs meer op lijm kan gaan lijken.

Chewbacca 22-03-2017 20:10

Dit is een nieuwe kabel, je gaat er toch een beetje van uit dat je tegenwoordig spullen koopt die beter waren dan in de jaren '80.
Kennelijk niet dus: 1) ze zijn gewoon te lang ( :screwy: ) en 2) ze draaien niet soepel doordat ze niet gesmeerd zijn...

Laten we dat van de week nog maar eens proberen, anders maar even een ritje naar de sloop wagen.

fcapri 23-03-2017 02:08

in de jaren 80 maakten ze degelijk spul die 20jaar moest meegaan, nu maken ze goedkoop spul. ze hebben nu wel de kennis om beter spul te maken, maar ze maken liever winst.
ze zijn nu zelf zo slim geworden dat ze een toestel zo kunnen ontwikkelen dat het na zijn garantie periode berekend kapot gaat.

ik zou de kabel demonteren en dan langs de bovenkant veel olie of ander smeermiddel ingieten tot het aan de onderkant eruit komt.
het zou wel iets vettigs moeten zijn en geen te vloeibare olie want anders loopt dat op een paar dagen tijd in de bak en heb je weer een droge kabel. demonteren zal niet lukken zeker zodat je de binnenste kabel kan invetten? (ik rijd nog altijd met een originele kabel rond die ik nog nooit moest vervangen).

als je een oude kabel hebt waar het vet lijm is geworden, kan een beetje olie wonderen doen. olie lost namelijk vet op

MTyn 23-03-2017 20:05

Zijn alle Mk2 tellerkabels hetzelfde? Dus voor 1.3 of 1.6 of 1.8??

golf mkII 16v 26-03-2017 14:32

1.3 is met een moer op de bak
1.6 en 1.8 zijn t zelfde


All times are GMT +1. The time now is 15:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.