Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   autocross sprinter 1900 TDI (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=139158)

crossproto 14-11-2016 20:59

autocross sprinter 1900 TDI
 
Na het stoppen met het crossen met luchtgekoelde turbomotoren wil ik het eens proberen met een 1900 TDI motor . Ik heb mij een golf 3 TDI 110pk met slechts 85000 km aangeschaft om te slopen . De wagen stond al even stil maar de motor draaide goed . Na het bekijken van de bedrading die nodig is om de motor over te bouwen in de sprinter maak ik mij zorgen . De dieselpomp is elektronisch en vroeg mij af of het niet beter is om een ouder type pomp te plaatsen met gaskabel . Welk type pomp met gaskabelaansluiting zou het best passen ?

Joey96 14-11-2016 21:14

Leuk project!
Wij houden hier van foto's!!

Dieselpomp van n ouder type gaat niet zomaar passen door het verschil in zuigers tussen de oude type motoren en de nieuwere "wervelkamers"
Ook de inspuitdruk is anders.
Je kan wel je pomp om "laten" bouwen tot mtdi pomp om van al je elektronische troep af te zijn. Zit wel iemand op het forum die dat doet voor schappelijke prijzen.

Of je Kabelboom laten uitdunnen en opmaat laten maken, en met kabeltjes rijden
Is ook iemand op het forum die dat kan doen

Succes met je project! Ik ga hem volgen

crossproto 14-11-2016 21:32

Wil best een foto plaatsen maar weet niet hoe het moet .

ghulst 14-11-2016 22:06

Je kunt je foto's ergens uploaden en dan het internetadres van je foto gebruiken om hem hier te laten zien.

Ik gebruik zelf Flickr. Veel gratis ruimte, mooie albums en makkelijk delen. Hier heb ik bijvoorbeeld een foto van mijn oude verlaagde kever staan.

Als je op de pagina kijkt, dan zie je ook een soort krom pijltje naar rechts. Als je er met je muis op staat, dan zegt het "Share photo". Klik je er op, dan krijg je drie opties. Voor plaatsen op een forum moet je de "BB code" optie kiezen. Dan krijg je iets als dit:
Quote:
[ ur l =https://flic.kr/p/CWzFbn][im g]ht tps://c6.staticflickr.com/2/1554/24246504925_d362ca489a.jpg[/img][/url][u rl=https://flic.kr/p/CWzFbn]beetle_front_down[/url] by [u rl=https://www.flickr.com/photos/arnehulstein/]Arne Hulstein[/url], on Flickr

(Ik heb een paar extra spaties toegevoegd die je anders niet krijgt, zodat je de code kunt zien. Anders zou je alleen het plaatje zien.)

Het meeste hiervan kun je ook weer verwijderen. Het belangrijkste dat je over moet houden is:
Quote:
[im g]h ttps://c6.staticflickr.com/2/1554/24246504925_d362ca489a.jpg[/img]

(Zelfde hier met de spaties.)

Als je die code dan hier kopieert, dan krijg je een mooie foto:




(Overigens kun je bij Flickr via de site uploaden, maar met de app ook via je telefoon.)

crossproto 15-11-2016 18:27

een filmpje dan maar

https://www.youtube.com/watch?v=zDIu2PXYl0Q

crossproto 15-11-2016 21:59

[QUOTE=Joey96]Leuk project!


Dieselpomp van n ouder type gaat niet zomaar passen door het verschil in zuigers tussen de oude type motoren en de nieuwere "wervelkamers"
Ook de inspuitdruk is anders.
Je kan wel je pomp om "laten" bouwen tot mtdi pomp om van al je elektronische troep af te zijn. Zit wel iemand op het forum die dat doet voor schappelijke prijzen.

Wie zou er mijn TDI pomp om kunnen bouwen naar een mtdi pomp ? :screwy:

golffan 16-11-2016 01:27

Je hoeft helemaal geen pomp om te bouwen, je kan gewoon een nemen van een land rover 200 of 300tdi. Er zijn er nog pompen die je er zo kan opschroeven maar dat zijn de meest gebruikte. Ik heb zelf een van een 300 tdi op mijn afn staan, heb gewoon het deksel van een 1600td eropgeschroeft zodat het er mooi origineel uitziet en ik niet hoef te klooien met mijn gaskabel. Wagen loopt hiermee als een trein doordat deze pomp een hogere druk levert dan de originele tdi pomp. Als je wat gaat googelen (wel in het engels) vind je hier hopen informatie over.

Scirocco_1600 16-11-2016 12:33

leuk nog een belg op het forum bij , al meermaals uw proto aan het werk gezien

crossproto 16-11-2016 20:48

Quote:
Originally Posted by golffan
Je hoeft helemaal geen pomp om te bouwen, je kan gewoon een nemen van een land rover 200 of 300tdi. Er zijn er nog pompen die je er zo kan opschroeven maar dat zijn de meest gebruikte. Ik heb zelf een van een 300 tdi op mijn afn staan, heb gewoon het deksel van een 1600td eropgeschroeft zodat het er mooi origineel uitziet en ik niet hoef te klooien met mijn gaskabel. Wagen loopt hiermee als een trein doordat deze pomp een hogere druk levert dan de originele tdi pomp. Als je wat gaat googelen (wel in het engels) vind je hier hopen informatie over.


bedankt voor de info :thumbup:

golffan 17-11-2016 18:18

Ik ben helemaal niet huis in de autocross, maar is het niet zo dat je beter een motor hebt zonder al teveel koppel? Omdat je dat toch niet op de baan/aarde krijgt? Geen commentaar dat ik geef ik vraag het mij gewoon af. Want als er nu 1 iets is dat je met een m-tdi hebt is het wel koppel. Ik ben zelf aan het kijken om mijn m-tdi zo af te stellen dat hij zo weinig mogelijk koppel heeft omdat hij nu patineert tot in 3de in ik daarmee niks vooruit kom.

crossproto 17-11-2016 18:48

Quote:
Originally Posted by golffan
Ik ben helemaal niet huis in de autocross, maar is het niet zo dat je beter een motor hebt zonder al teveel koppel? Omdat je dat toch niet op de baan/aarde krijgt? Geen commentaar dat ik geef ik vraag het mij gewoon af. Want als er nu 1 iets is dat je met een m-tdi hebt is het wel koppel. Ik ben zelf aan het kijken om mijn m-tdi zo af te stellen dat hij zo weinig mogelijk koppel heeft omdat hij nu patineert tot in 3de in ik daarmee niks vooruit kom.


Het is juist om het koppel dat ik het eens wil proberen met een TDI blok . Vooral ook omdat er genoeg te vinden zijn als hij stuk loopt ! Eerst dacht ik aan een VW 2000cc 16v maar het koppel viel dan tegen en zijn moeilijker te vinden !!

polo86c 17-11-2016 23:41

Quote:
Originally Posted by golffan
patineert


Patineert Hmmm.
Patineren ken ik wel dat is lood bewerken zodat het niet afgeeft op andere materialen .
Dus verklaar u nader :)

Scirocco_1600 18-11-2016 07:42

Quote:
Originally Posted by polo86c
Patineert Hmmm.
Patineren ken ik wel dat is lood bewerken zodat het niet afgeeft op andere materialen .
Dus verklaar u nader :)


Doorslippen (burnout)

crossproto 28-11-2016 17:51

Quote:
Originally Posted by golffan
Ik heb zelf een van een 300 tdi op mijn afn staan, heb gewoon het deksel van een 1600td eropgeschroeft zodat het er mooi origineel uitziet en ik niet hoef te klooien met mijn gaskabel. Wagen loopt hiermee als een trein doordat deze pomp een hogere druk levert dan de originele tdi pomp.


Heeft u zelf deze 300 TDI pomp overgebouwd op uw motor ?

vwjohnny 29-11-2016 00:33

Erg benieuwd. Wij zijn bezig met een v10 TDI in een racecombine (pikdorser voor de Belgen) we willen eerst de motor inbouwen en aan het lopen krijgen en dan standaard chip 400pk en 1000nm we zijn benieuwd het frame met motor is ongeveer 300 kilo lichter als de touareg waar de motor met bak uit komt

crossproto 29-11-2016 10:39

Quote:
Originally Posted by vwjohnny
Erg benieuwd. Wij zijn bezig met een v10 TDI in een racecombine (pikdorser voor de Belgen) we willen eerst de motor inbouwen en aan het lopen krijgen en dan standaard chip 400pk en 1000nm we zijn benieuwd het frame met motor is ongeveer 300 kilo lichter als de touareg waar de motor met bak uit komt


dat word ook een crossBOM

loco-vr6 17-01-2017 13:57

Quote:
Originally Posted by golffan
Je hoeft helemaal geen pomp om te bouwen, je kan gewoon een nemen van een land rover 200 of 300tdi. Er zijn er nog pompen die je er zo kan opschroeven maar dat zijn de meest gebruikte. Ik heb zelf een van een 300 tdi op mijn afn staan, heb gewoon het deksel van een 1600td eropgeschroeft zodat het er mooi origineel uitziet en ik niet hoef te klooien met mijn gaskabel. Wagen loopt hiermee als een trein doordat deze pomp een hogere druk levert dan de originele tdi pomp. Als je wat gaat googelen (wel in het engels) vind je hier hopen informatie over.


Alle info hierover is welkom!

golffan 18-01-2017 00:28

Dat heb ik zelf gedaan ja. Dus gewoon een standaard afn genomen, pomp eraf geschroefd, beugel mag blijven wel moet je het grote ronde gat waar de pompneus inkomt uitfrezen/boren. Omdat de neus van een land rover pomp groter is. ik heb dit gedaan met een klokgatboor op de accuschroefmachine, natuurlijk wel met behulp van een mal. Vervolgens moet je de dieseluitgangen aan de pomp overzetten van een vw omdat deze van een land rover langer of korter zijn of iets met de draad weet dit niet meer zo 123 is al een tijdje geleden, weet alleen nog zeker dat ik deze overgezet heb een een 1600d. Dan heb je nog het probleem dat je pomptiming niet kan verzetten omdat je de pomp niet kan kantelen, dus moet je een poulie nemen van een golf4 deze is verstelbaar, beter is 1 van een AAZ, deze is ook verstelbaar maar veel lichter dan de golf4. Om je pomptiming te zoeken moet je wel ff uitzoeken, er zit in de land rover poulie geen spie maar er is wel een spiebaan in de hoofdas van de pomp. ik heb daar dan een poulie opgemonteerd van een 1600 met spie, en de motor op bdp gezet, Pomp dan zo stil mogelijk proberen te houden, hij verspringt altijd iets dus heb ik dit afgetekent op de motor. Dan poulie eraf en de verstelbare erop. Dan volgens aftekening proberen zo goed mogelijk juist op bdp zetten. Vervolgens kun je de positie controleren/afstellen met de micrometer precies zoals je dat doet met een standaard D of TD. Als je dit allemaal gedaan hebt en je hebt de motor aan het lopen zie je dat de poulie van de pomp niet in lijn loopt met de rest. Dus moet je een flens maken dat tussen de pomp en de beugel komt. ik heb dit gemaakt uit een plaat van 3 mm. is wel eventjes werk als je het perfect wil hebben, je moet ook een beugel maken aan de kant van de uitgangen van de pomp om deze vast te zetten met die 4de bout van m8 dit is ook eventjes werk, dit heb ik gemaakt uit 4 mm. plaat. Verder heb ik dan het deksel van de pomp gedemonteerd en deze overgezet van een 1.6 td zodat mijn originele gaskabel past, hier zit je governer in dus als je deze al hebt aangepast is dit mooi meegenomen, moet je dit niet meer doen. Zo ziet het er ook netjes origineel uit onder de kap. Dit is het zo een beetje denk ik :rolleyes: is allemaal wat werk maar geloof me het is het waard. Deze motor had een k24/t3 van een 1.6 td die dik 2 bar turbodruk droei, De t3 was de beste die haalde 2.4 bar en ging ook het langst mee. En jawel op een volledig origineel blok. Vanaf 2000 toeren ging je er vandaar tot 5500 hij kon gaan tot 6000 maar het klinkt gewoon niet gezond en het is helemaal niet nodig. Dus tussen 2000 en 5500 heb je een heel mooi vermogen, dus een zeer wendbare motor. :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 23:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.