Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vraag: TDI Bak ombouw van km pulsteller naar fequentieteller (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=123870)

The Clauw 08-02-2014 10:46

Vraag: TDI Bak ombouw van km pulsteller naar fequentieteller
 
Beste lezers,

Mijn Audi 80 b2 uit 82 heeft een Tdi swap ondergaan. Het gaat om de motor en bak van een audi 80 cabriolet TDI 1z.

Nu wil ik graag een kmtellerkabel aansluiten. Ik heb eens gehoord dat er origineel iets van een pulsgever in de bak zit die gedemonteerd zou kunnen worden waardoor je alsnog een km tellerkabel kan aansluiten.

Kan iemand mij dit bevestigen en zo ja? Hoe dit precies in zijn werk gaat. En zo nee? Wat evt andere mogelijkheden zijn om alsnog een analoge teller aan te sturen? De teller die bij de motor hoort veel te groot waardoor het nooit gaat passen.

Alvast dank voor alle tips :thumbup:

Zollie 08-02-2014 12:10

Gewoon die pulsgever eruit draaien en de kabelworm van je b2 bak erin draaien. Moet volgens mij zo passen!

Hoe heb jij de koppeling gedaan?? Hydro in je b2 gebouwd?

Zou wel wat willen horen en zien van je ombouw! :D

MK2-VRT 09-02-2014 00:47

Je kunt idd gewoon een kabel gebruiken..

Loopt hij al ?

Zollie 09-02-2014 11:07

Zou wel wat plaatjes willen zien, hoe heb je het blok bevestigd? Steunen overgelast? Of heb je m in een b2 5pitter gehangen?

The Clauw 03-04-2014 16:32

Heyy zollie! Tof dat je direct al de waarschijnlijke oplossing hebt :) en thnx voor de oplossing mk2-VRT!

Ik ben al tijden bezig met een voorschrift van dit project wat ik ineens wil posten maar omdat ik enorm ben opgelicht met de ombouw van 1.6D naar 1z Tdi (was volgens de ombouwers de allerbeste motor was) waarbij zo,'n beetje alles fout en kapot is gegaan (door de ombouwers) wat er maar fout kon gaan, schaam ik me om zulke waardeloze onzinnige foto's en vooruitgangen (vaker degradaties) te posten.

De ombouw zou 3 maanden duren en ik kreeg de audi in stukken en volledig verkracht terug na 3,5 jaar. (Audi ging er glimmend zonder krasje of roestpuntje heen. Zonder overdrijven. De audi was in een concours/ museum staat met 100.000km en een binnenslaper vanaf 82.) het heeft me dan ook jaren gekost om zo'n mooie te vinden.

Inmiddels staat nu bij een echte garage die weer van voor af aan mag beginnen omdat alles op een ernstig slechte manier is gemaakt. Van de bekabeling die met tape aan elkaar is getaped tot een stuurstang die gelast is waarbij ik met het minste tikje tegen een muur al opslag dood zou zijn met een vaste stuurpen in mijn pens. Deze heren vonden ook dat zaken als een versnellingsbaksteun en een originele stabilisatiestang (onder) een overbodige luxe.

De kofferbak vol met een 1500 euro aan onderdelen die ik destijds op advies heb gekocht bij de dealer is nergens terug te vinden in op of aan de audi en het aller ergste vind ik nog dat mijn ooh zo mooie originele motorbeschermingsplaat met het originele faoam ontvreemd is.

Tot slot heb ik zelfs het nieuwe interieur weg kunnen gooien. Een nieuwe laklaag zowel van het casco alsmede onder de motorkap zou geen overbodige luxe zijn (als de motor eerst even gedemonteerd wordt want de motorsteunen zijn zo slecht en lelijk aan elkaar gebakken dat deze elk moment kunnen losraken)

Met dank aan de heren uit Tytjerk.

The Clauw 03-04-2014 16:36

inmiddels de sensor uit de bak geklikt en uit een andere bak de wartel gehaald en helaas heeft mijn bak geen schroefdraad dus ik kan hem er niet zomaar inschroeven.

Nog andere tips? :(



Rallyegolf20vt 03-04-2014 17:31

Ik denk ook niet dat er een tandwiel in jou bak zit als ik je plusgerver zo zie.
Op jou dif zitten waarschijnlijk 7 nokken waar de sensor vlak naast geplaast zit.
In jou geval kun je een km teller plaatsen welke elektronisch word aangestuurd .
Dit kan bv een tellerbak van een golf 3 zijn of bv een digifiz golf 2.
Maar die wil je natuurlijk niet in je audi hebben . Is er niet een audi in jou model geweest waar een elektronisch aangestuurde tellerbak in heeft gezeten? Of een digitaal dashbord of zo van een audi coupé ?

Als dat er niet is weet ik nog wel een adres die setjes verkoopt waarbij de tellerkabel met een elektromotor wordt aangedreven .
Deze elektromotor wordt door een kastje aangestuurd welke jou baksensor signaal omzet naar het juiste toerental van de snelheidsmeter.
Dit is alleen geen goedkope oplossing. PM maar als je dat wat lijkt.
Dan zal ik dat adresje even voor je opzoeken .

The Clauw 03-04-2014 17:56

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Ik denk ook niet dat er een tandwiel in jou bak zit als ik je plusgerver zo zie.
Op jou dif zitten waarschijnlijk 7 nokken waar de sensor vlak naast geplaast zit.
In jou geval kun je een km teller plaatsen welke elektronisch word aangestuurd .
Dit kan bv een tellerbak van een golf 3 zijn of bv een digifiz golf 2.
Maar die wil je natuurlijk niet in je audi hebben . Is er niet een audi in jou model geweest waar een elektronisch aangestuurde tellerbak in heeft gezeten? Of een digitaal dashbord of zo van een audi coupé ?

Als dat er niet is weet ik nog wel een adres die setjes verkoopt waarbij de tellerkabel met een elektromotor wordt aangedreven .
Deze elektromotor wordt door een kastje aangestuurd welke jou baksensor signaal omzet naar het juiste toerental van de snelheidsmeter.
Dit is alleen geen goedkope oplossing. PM maar als je dat wat lijkt.
Dan zal ik dat adresje even voor je opzoeken .


Dank voor je bericht.
Helaas zijn er geen mogelijkheden want er is gewoonweg geen een audi uit dat tijdperk met een digitaal aangestuurde klok. Ik heb wel een grotere klok met toerenteller liggen van een nieuw type 89 TDI ( ultra zeldzaam te vinden met toerenteller )

De klokken heb ik los gehad ( heb nog een andere sloopklok liggen dus alles heb ik dubbel. Zowel de oude klok als de nieuwe klok ) en het nieuw model binnenwerk past net niet in het oud model behuizing.

Tevens moet de origine klok ook uit elkaar en pas gemaakt worden aan de losse klokken uit het nieuwe type want het schijnt ( nog niet uitgeprobeerd ) dat ze bij de inbouw het zo hebben gemaakt dat de snelheidsmeter en toerenteller digitaal worden aangestuurd en de lampjes van olie en water nog via het oude systeem gaan.

Ik heb dus in totaal 3 of 4 stekkers liggen. Ja het is een zootje!

Kun je de gegevens eens posten van die meneer met het geniale elektrische puls idee? Dan hebben anderen er ook wat aan :)

Ben ook wel heel nieuwsgierig wat je bedoeld met "niet goedkoop"!

Pb mag ook als hij liever niet met naam en toenaam omschreven wilt worden.


All times are GMT +1. The time now is 13:29.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.