Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   uitlaten die teveel herrie maken, wat is jou ervaring hiermee? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133097)

wessel97 17-04-2015 08:31

uitlaten die teveel herrie maken, wat is jou ervaring hiermee?
 
ik heb eigenlijk een vraag

ben gisteren bij de RDW geweest voor een kenteken, daar kreeg ik een waarschuwing over dat mijn uitlaat teveel herrie maakt en dat dat 380 euro zou kosten als de politie me hiermee zouden pakken en dat het kenteken ingevorderd word...hij zij dat dit mede kwam doordat de uitlaat knetterde? :screwy:

zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben, of die al een tijdje rondrijden met een uitlaat die veel herrie maakt?

ik zou het namelijk graag zo laten omdat ik verslaafd raak aan het geluid, maar hoe groot is de kans dat je hier daadwerkelijk mee gepakt word?

DeGolf1 17-04-2015 09:08

Een poos geleden (2jaar) is een maatje van mij aangehouden ter "controle" .
Zat een remus onder vanaf het spruitstuk.
Had te veel herrie en idd kenteken in moeten leveren.
Binnen ik geloof 2weken bij politie moeten melden met originele uitlaat of in elk geval binnen de geluids grens.
Daarba kenteken retour gekregen.
Maar de boete uiteraard wel moeten betalen . Toen 250,- maar dat was ook 2 jaar terug dus.....

Oudelut 17-04-2015 10:34

Ja, verhaal klopt gewoon. Wordt ook wel gebruikt om schoffies in o.a. Subaru's te kunnen afremmen: wel even realiseren dat de straat geen rallycircuit is en dat je projectdrift wel aan grenzen gebonden is. Dan zijn ze bijvoorbeeld niet direct op (weg)gedrag te bekeuren, maar weet oom agent ook wel dat de auto 3 dagen later wordt gebruikt bij illegale straatraces...

Johan1982MK1 17-04-2015 11:04

mijn ervaring is dat je vooral gek wordt van het geluid in de auto.
buitendat kost het idd ook een hoop centen en gedoe als je een wok melding op je kenteken krijgt.

Mark_MK1 17-04-2015 11:07

Over wat voor soort uitlat heb je het? Ik heb een powersprint group A met middendemper en spaghetti..
Komt dit er wel doorheen?

Deckedm 17-04-2015 11:07

Wordt nog wat vant zomer dan in de VRT :D :D :D

Johan1982MK1 17-04-2015 11:28

heb ik ook mark, wel met een restrictie plaatje erin.
op telefoon gemeten met zo'n db appje en doet 87DB @ 4000rpm.
auto's waarbij niets (geen db's bij een bepaald toerental) op het kenteken vermeld staat mogen 95DB hebben.

Geachte heer W,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het toegestane maximale geluidsproductie van uw uitlaat.
Uw voertuig moet voor het gebruik op de openbare weg voldoen aan de permanente eisen, u kunt de permanente eisen vinden op de volgende website:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798.

Hierin staat in artikel 5.2.11. het volgende vermeld over de geluidsproductie van een uitlaat:

Personenwagens mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.
Personenauto’s met een toegestane maximum-massa van niet meer dan 3.500 kg waarvoor geen waarde als bedoeld in het vierde lid is vermeld, mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 3.500 min-1 voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking en 95 dB(A) bij een toerental van 2.000 min-1 voor zover het betreft een personenauto met een verbrandingsmotor met compressieontsteking. Personenauto’s met een toegestane maximum-massa van meer dan 3.500 kg mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau kunnen produceren dan 95 dB(A) bij een toerental van 1.500 min-1. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 30 tot en met 32, van toepassing.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice RDW

Mark_MK1 17-04-2015 11:38

Duidelijk! Bedankt. 95 db it is.. Staat namelijk geen vermelding op het kenteken :) is dit wel haalbaar met group A? Of moet er echt zo'n db killer in?

wessel97 17-04-2015 11:52

Ik heb dus een gr a met alleen einddemper, wilde er een middedemper tussen zetten is dit genoeg? Volgens mij staat er nergens iets op bij mn kenteken bewijs, dat krijg ik vandeweek pas binnen

Johan1982MK1 17-04-2015 11:53

verschilt wel per motor/auto. hogere brandstofdruk en andere nokkenassen zullen bij hogere toeren ook meer uitlaatgeluid produceren. maar als je van de 95dB +-2 uitgaat zit je wel redelijk in de richting denk ik.
ff appje downloaden en proberen :D

Alleen een einddemper met een atmo motor is luid hoor. ik heb t ook gehad, maar direct een demper erbij tussen gezet en paar weken later nog een restrictor.
een turbomotor heeft lagere compressie en daar slokt de turbo ook veel geluid op, kan je niet vergelijken met een atmosferische motor.

Mark_MK1 17-04-2015 11:56

Dan maar eerst de motoruimte laten drogen en het blok er in hangen morgen :D

yuli 17-04-2015 12:35

Ga ook is meten want volgens mij is het bij mij ook oorlog :) Hoewel het bij stationair idd nog wel mooi gedempt is bij de G60

Pro FM 17-04-2015 14:34

Idem hier, de mijne kan er ook wat van. Helaas nu effe geen centen om dit EPS systeempje te vervangen. Zeker als ik open rij wordt je er best behoorlijk :screwy: van..

Deckedm 17-04-2015 14:40

https://www.youtube.com/watch?v=7JruUVkpntY

:(

Johan1982MK1 17-04-2015 15:39

Toch vind ik die van jou meevallen Paul.
Kan je wel normaal 130 mee rijden zonder dat je er een hersenbeschadiging van oploopt.

wessel97 17-04-2015 17:53

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Toch vind ik die van jou meevallen Paul.
Kan je wel normaal 130 mee rijden zonder dat je er een hersenbeschadiging van oploopt.


Niet als hij (wat ik gelezen heb) die screamer erop monteerd, dan word het toch echt een ander verhaal denk ik :D

wessel97 17-04-2015 17:58

Quote:
Originally Posted by Pro FM
Idem hier, de mijne kan er ook wat van. Helaas nu effe geen centen om dit EPS systeempje te vervangen. Zeker als ik open rij wordt je er best behoorlijk :screwy: van..


:screwy: ben ik toch al dus zoveel maakt het voor mij toch al niet uit. Heb in ieder geval al wel veel boze gezichten gezien vanwege de uitlaat, wat ik heel eerlijk gezegd helemaal geweldig vind. Maarja een boete van 400 euro word me toch iets té gek.

Maar als ik jullie allemaal zo hoor kan ik er dus het beste gewoon een middendemper tussen monteren? Want ik kan nu wel gaan meten maar weet toch al dat hij dubbel en dwars over die 95db heen zit.

Johan1982MK1 17-04-2015 18:05

Ik zou t wel doen. Heb ook t idee dat ie beter loopt met een beetje tegendruk in de uitlaat lijn.
Heb nu een group A vanaf de motor met 2 dempers en veel stiller dan dit wordt t niet. Dan zou er een kleinere diameter uitlaat onder moeten.
Maar dit is redelijk goed te doen zo.

Pro FM 17-04-2015 18:43

Nou ja, ik wil mijn EPS systeempje ook niet zomaar afdanken. maar deze werd oorspronkelijk ontworpen voor een 8V GTI (mijn oude auto) en daar heb ik hem onder vandaan gehaald en onder mijn huidige Cabrio G60 gehangen. Stationair is het prima maar bij bepaalde snelheden brult het aardig. Aangezien ik inmiddels ook geen 25 meer ben ga ik me er zo langzaam maar zeker enigsinds aan ergeren en staat het nog wel op mijn verlang lijstje. Voor de cabrio is de keus al wel weer wat beperkter helaas.

gbgolf2 17-04-2015 18:45

ik heb zelf een golf 1 2.0 16v abf gehad met full open uitlaat alleen supersprint a demper kwam ik op 89a90db uit bij ongeveer 3500toeren bij de rdw kunnen ze geen aantal db bij een golf 1 na boven halen en komen ze uit in oldtimers uit en die mogen een max hebben van 95 db hebben.

LRR 17-04-2015 19:20

Ik had onder de GTI een Supersprint Gr A, eerst zonder, later met middendemper.
Daarmee blijf je wel onder de 95 Db (als zal het niet veel schelen :) )

turbojo2 17-04-2015 21:36

Quote:
Originally Posted by Pro FM
Nou ja, ik wil mijn EPS systeempje ook niet zomaar afdanken. maar deze werd oorspronkelijk ontworpen voor een 8V GTI (mijn oude auto) en daar heb ik hem onder vandaan gehaald en onder mijn huidige Cabrio G60 gehangen. Stationair is het prima maar bij bepaalde snelheden brult het aardig. Aangezien ik inmiddels ook geen 25 meer ben ga ik me er zo langzaam maar zeker enigsinds aan ergeren en staat het nog wel op mijn verlang lijstje. Voor de cabrio is de keus al wel weer wat beperkter helaas.


Mooi donkerbruin geluid uit zo'n EPS he? Stationair is het geluid echt top ja. Blijft het de mooiste uitlaat voor een Mk 1 gti vinden. Heb mijn oude rvs uitlaat van EPS weer onder mijn gti gemonteerd, nadat hij 15 jaar op zolder heeft gelegen, maar nu met een rvs spruitstuk ipv van een van staal. Mijn spruitstuk van staal leek wel een gatenkaas na een aantal jaren dus heb maar eentje van rvs bij EPS besteld. In de jaren 90 heerste nog het idee dat de warmte afgifte van een rvs spruitstuk zo slecht was dat er motorschade op kon treden. Ik was een van de eerste die een rvs golf 1 uitlaatsysteem van EPS kocht, denk rond 1993. Had het uittaatsysteem gezien bij een golf gti club- meeting op vliegveld Lelystad, waar de RDW ook de kombaan heeft. Auto waar de eerste EPS uitlaat onder zat was van Arjan Meeldijk was een donkergroene 1.6 oer-gti uit 78 ofzo. En zo'n oude gti wilde in die tijd niemand meer hebben.

wessel97 18-04-2015 17:41

heb gisteren avond bij bolku maar gelijk een einddemper van powersprint besteld. nu maar hopen dat dit genoeg is.

henri3 18-04-2015 18:49

Vandaag ook ff m'n scirocco-geluid getest met een DB-meter. Uitlaat is een kombinatie van EPS (spruitstuk en eerste demper) , dan een groep A demper en als laatste een Hartmann einddemper. Meter bleef bij stationair toerental onder de 90 DB. :)

wessel97 18-04-2015 18:53

Quote:
Originally Posted by henri3
Vandaag ook ff m'n scirocco-geluid getest met een DB-meter. Uitlaat is een kombinatie van EPS (spruitstuk en eerste demper) , dan een groep A demper en als laatste een Hartmann einddemper. Meter bleef bij stationair toerental onder de 90 DB. :)


heb je er 3 dempers tussen zitten?

Pewi Vwteam 18-04-2015 21:06

Bij mijn golf 1 r32 is het geluid zeker beschaaft. Super sprint midden en eind demper groep a. Bij de rdw hebben ze het er ook niet over gehad of gemeten.

henri3 18-04-2015 21:21

Quote:
Originally Posted by wessel97
heb je er 3 dempers tussen zitten?


Ja, op advies van vorige eigenaar. En aangezien ik 't voorste gedeelte van de uitlaat niet bij de scirocco zat toen ik die kocht, koos ik voor een EPS spaghetti spruitstuk met daarachter een EPS demper ipv een stuk overbruggingspijp.

Onder m'n andere scirocco zit een sebring en die hoor ik toch liever qua geluid.

einzer 19-04-2015 22:29

Quote:
Originally Posted by wessel97
heb gisteren avond bij bolku maar gelijk een einddemper van powersprint besteld. nu maar hopen dat dit genoeg is.


En je huidige eindemper verkoop je nu????

wessel97 20-04-2015 09:20

Quote:
Originally Posted by einzer
En je huidige eindemper verkoop je nu????


Nee sorry, had het verkeerd getypt. een middendemper, einddemper blijft er gewoon onder

Joris_MK1 20-04-2015 11:21

Meetmethode is wel vrij onconventioneel... Wie meet er nu op een halve meter van de uitmonding van de uitlaat? Standaard is alles op 1 meter...

Hight 21-04-2015 21:56



powersprint grp A 2 dempers, downpipe zelf gemaakt :thumbup:








All times are GMT +1. The time now is 15:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.