Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Onderstel; ophanging, vering, remmen, stabilisatoren, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=220)
-   -   Het Wielgeometrie-Topic (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=121881)

EelcoB 12-12-2013 17:03

Het Wielgeometrie-Topic
 
Hier kan je terecht voor al je vragen en opmerkingen over de wielgeometrie. Dus factoren zoals;

- wielen en banden
- wielgeleiding en vering
- demping
- wiel- en fuseestanden

Een paar basistermen die je moet weten over wiel- en fusee standen.

Wielstanden zijn;
- Camber (wielvlucht)
- Toe en uitspoort (Toe-in en Toe-out)
- Uitspoor in de bocht.

Fuseestanden zijn;
- King Pin Inclination afgekort KPI (dwarshelling van het fusee)
- Caster (langshelling van het fusee)






























sixpack 12-12-2013 17:31

Sticky :thumbup:

Style 12-12-2013 17:57

Mooi topic Eelco :thumbup:

EelcoB 12-12-2013 18:52

Thanx! Nu zou ik graag zelf willen weten of het klopt dat de schuurstraal verhoogt ( dus meer negatief) wordt al je je schokbreker meer camber geeft d.m.v. camberplates, en je wiel dezelfde stand blijft houden.

Dus d.m.v. camberplates schokbreker flinkt negatief zetten, en tussen fusee en schokbreker minder negatief. Je wiel staat dan hetzelfde, alleen je schokbreker staat met meer negatief camber.

Dit zou dus meer rechtuit-stabiliteit geven! :thumbup:

knarfmk1 12-12-2013 19:41

Goed topic :thumbup:

In principe klopt het wat je zegt. Zo beïnvloed je met een met bredere velg of een andere et velg de schuurstraal ook

VeeDubber 12-12-2013 21:46

Leuk initiatief Eelco! Ik zat de discussie in het topic van Ricardo al met veel interesse te lezen :thumbup:

EelcoB 13-12-2013 10:50

En een kleinere diameter velg dus ook! Alleen als je schuurstraal negatief is, zou je met een kleinere diameter velg meer naar schuurstraal 0 gaan. Dus minder kracht nodig, maar minder rechtuitstand/stabiliteit.. :rolleyes:


@veedubber.. daar kwam het idee ook van. Een auto op een dure schroefset zetten en een "dikke stance" geven kan iedereen. Maar het hoe en waarom is het mooiste om te weten. Vind ik dan.. ;)

Ik heb dit uit mijn stoffig geworden boeken eerste auto techniekus gescant. Juist het discuseren en ermee bezig zijn is leerzaam en leuk!

Nu nog een circuit auto om ermee in real-life te rommelen.. :rolleyes:

SciroccomTDI 16-07-2014 09:26

Quote:
Originally Posted by EelcoB
Thanx! Nu zou ik graag zelf willen weten of het klopt dat de schuurstraal verhoogt ( dus meer negatief) wordt al je je schokbreker meer camber geeft d.m.v. camberplates, en je wiel dezelfde stand blijft houden.

Dus d.m.v. camberplates schokbreker flinkt negatief zetten, en tussen fusee en schokbreker minder negatief. Je wiel staat dan hetzelfde, alleen je schokbreker staat met meer negatief camber.

Dit zou dus meer rechtuit-stabiliteit geven! :thumbup:



Ontstaat dit effect ook, wanneer men VR6 Plus onderstel onder een Golf 2 bouwt?

EelcoB 16-07-2014 11:14

In principe wel, als je het camber van je wiel maar gelijk houd.. De draagarm is breeder, dus de denkbeeldige lijn van fuseekogel tot bovenkant schokbreker is schuiner.

Zelfde effect als wat je citeerde ;)


All times are GMT +1. The time now is 03:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.