Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Vraagje over peilstok en olie bijvullen TD JR (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=118525)

StefTurboDiesel 10-09-2013 20:51

Vraagje over peilstok en olie bijvullen TD JR
 
Beste,

Ik zit met een vraagje.
Het gaat over een Golf II TD 70pk (JR)
Wanneer is het oliepeil van mijn Golf II ok? Geven die 2 bochtjes het min. en max. aan? Of geeft dat stukje aan de onderkant het min. aan? Er zijn hier vast wel mensen die zo'n auto door en door kennen...
heb schrik dat ik de turbo stuk rij.
olie is 2000km geleden vervangen geweest. :confused:

vento tdi 10-09-2013 20:53

tot het bovenste deel van het gearceerde

Tjaap 10-09-2013 20:53

Ja die bochtjes zijn min en max

StefTurboDiesel 10-09-2013 20:54

Quote:
Originally Posted by Tjaap
Ja die bochtjes zijn min en max

Oei dan zit ik indd op laag oliepeil te rijden :screwy:
daarom hoorde ik ook een raar nagelend geluidje bij ongeveer constant 1800rpm. hoger of lager verdwijnt het weer.

StefTurboDiesel 10-09-2013 20:55

Quote:
Originally Posted by vento tdi
tot het bovenste deel van het gearceerde

Dankje :thumbup:

vento tdi 10-09-2013 20:56

no probs, daar zijn we voor toch?

StefTurboDiesel 10-09-2013 20:58

Quote:
Originally Posted by vento tdi
no probs, daar zijn we voor toch?

Dat is waar :D
Lust wel veel olie man de laatste tijd.
2000km verder en staat weer op minimum, daar klopt ergens iets niet :shake:
heb het vuldopje opengedaan, geen sludge te zien.

vento tdi 10-09-2013 21:06

wat voor een olie doe je er in?

StefTurboDiesel 10-09-2013 21:10

Quote:
Originally Posted by vento tdi
wat voor een olie doe je er in?

Het laatst heb ik daar Semi Synthetic Technol Oil 10w40. erin gedaan.
code 500.00 zag ik er tussen staan , en op het motorblok heb ik zo'n stickertje met een waarschuwing dat ik alleen die code mag gebruiken. dus heb em toen gekocht.
19,50 voor een 5 liter. op het eerste zicht vond ik het al te goed koop..
misschien slechte olie? :confused:

Mag je eigenlijk olie bijvullen? of is dat ongezond als je dit doet?

vento tdi 10-09-2013 21:13

olie bijvullen is niks geks met een oudere diesel, kan vanalles zijn turbo, klepseals zuigerveren ......

Zolang de auto niet te gek blauw rookt oid zou ik me er niet heel druk over maken...

StefTurboDiesel 10-09-2013 21:18

Quote:
Originally Posted by vento tdi
olie bijvullen is niks geks met een oudere diesel, kan vanalles zijn turbo, klepseals zuigerveren ......

Zolang de auto niet te gek blauw rookt oid zou ik me er niet heel druk over maken...


Blauw roken doet die veel op koude start, als ik de shoke niet gebruik blijft hij puffen ( zo plofjes blauwe rook) en stottert die ook eventjes maar op goede warme motor doet die het niet.
wel ruikt de auto naar olie verbranding.
kan inderdaad van al zijn.
Dit is het flesje..



vento tdi 10-09-2013 22:15

Koude start walm en pruttelen zullen waarschijnlijk de gloeibougies zijn....

StefTurboDiesel 10-09-2013 22:26

Quote:
Originally Posted by vento tdi
Koude start walm en pruttelen zullen waarschijnlijk de gloeibougies zijn....


Denk je dat? Zal het morgen checken of de bougies dood zijn bij een vriend die garagist is, want met komende winter zou een groot probleem zijn, heb grote verbruikers zoals versterker subwoofer en xenons... wil de accu niet half leeg starten..

StefTurboDiesel 14-09-2013 16:49

Dit is een clipje die ik zelf opgenomen heb om te laten zien hoe de auto reageert op koude start :D

best wel veel blauwe rook en blauwe plofjes uit de uitlaat.
zonder shoke.
http://www.youtube.com/watch?v=cd1AuDQTMUw

Fastboelm 15-09-2013 06:47

loopt als een bos wortels

zet je pomp eens goed op tijd .
en laat je verstuivers eens testen .

StefTurboDiesel 15-09-2013 12:37

Quote:
Originally Posted by Fastboelm
loopt als een bos wortels

zet je pomp eens goed op tijd .
en laat je verstuivers eens testen .


Ik denk dat mijn gloeiers niet goed zijn, maar als ze niet goed zijn dan start die toch moeilijk he?
bij mij van de eerste kick start die direct, maar stottert als een bos wortels zoals je zegt, is niet leuk om aan te horen.
buy the way ik geef nooit gas bij tijdens het koud starten
Mijn vader trouwens wel als hij er even mee wil rijden, geeft gas tot 2-3000rpm tot dat gestotter weg is :screwy: :shake:

Nou heb ik laten horen dat je altijd de shoke moet gebruiken ( nooit van gehoord) ookal is het dus 30 graden buiten, met shoke koude start.. is toch raar :screwy: Normaal gebruik je de shoke in de winter, toch?

Het 2de puntje, loopt niet echt mooi stationair, op koude start blijft die mooi onder 1000rpm, eens ik wat paar meters gereden heb, zit ik bijna op 1200rpm stationair..

Ik moet binnekort mijn distriebutie gaan laten veranderen, moet ik beter nu de pomp juist zetten, of beter wachten totdat ik de riem heb?

Erik Baas 15-09-2013 16:03

Ten eerste is het geen shoke maar een choke, en ten tweede is het geen choke maar een inspuitvervroeging. ;-p
Het werkt alleen bij lage temperaturen (en tot aan een bepaald toerental), dus het is niet zo dat je 'm moet gebruiken.

StefTurboDiesel 15-09-2013 16:53

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Ten eerste is het geen shoke maar een choke, en ten tweede is het geen choke maar een inspuitvervroeging. ;-p
Het werkt alleen bij lage temperaturen (en tot aan een bepaald toerental), dus het is niet zo dat je 'm moet gebruiken.


Hahaha sorry :tongue:
werkt inderdaad alleen bij lage temp, maar ook koude start, maar ik zie weinig mensen die dat gebruikten..
Ik ga morgen eens bij een vriend langs, normaal gezien kan hij zien als de verstuivers slecht zijn :thumbup:

Fastboelm 15-09-2013 21:12

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Hahaha sorry :tongue:
werkt inderdaad alleen bij lage temp, maar ook koude start, maar ik zie weinig mensen die dat gebruikten..
Ik ga morgen eens bij een vriend langs, normaal gezien kan hij zien als de verstuivers slecht zijn :thumbup:


niemand kan dat gewoon zien !

je moet ze testen op een verstuiver tester /testbank .
en de druk goed afstellen en sproeibeeld .

ook verstuivers(nozzle's) slijten , en eens vernieuwen
doet vaak wonderen , qua lopen van de motor en brandstofverbruik .

Polo1w 15-09-2013 21:29

Zou mooi een hoop werk schelen, als hij 'gewoon' kan zien of verstuivers slecht zijn.. :screwy:
Kan ie dik geld mee verdienen! :D


All times are GMT +1. The time now is 05:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.