Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Computers en electronica (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=43)
-   -   Vraagje aan de fotograven onder ons (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=55846)

classic-edition 02-06-2009 23:09

Vraagje aan de fotograven onder ons
 
Ik wil dus een nieuwe digi kopen om op meetings mooie plaatjes te kunnen schieten. Ik wil geen grote camera maar een klein handzaam toestel wat makkelijk mee te nemen is. Prijs tussen de €300 a €400 maximaal.

Ik kreeg de tip van een klant van me om eens te kijken naar een canon ixus en zag ik daarin ook diverse modellen ????

Ik zou ook wel wat effecten willen kunnen gebruiken groothoeklens etc.

Iemand nog goede tips, merken ,adressen etc etc.

Ik ben echt een leek op foto gebied :redface:

Alvast bedankt


groet,

Marco

RubenD 02-06-2009 23:11

Wat heeft bij jou de voorkeur:

1. een mooie camera (dus dat camera er zelf mooi uit ziet)
2. een compacte camera
3. een camera waarmee je mooie foto's kunt maken (scherp, helder, goed geschikt voor afdrukken)

Zelf heb ik zo'n grote camera, die is wel handzaam vind ik, ligt lekker in de hand etc.

Ik geloof dat Ixus modellen relatief duur zijn voor wat je er voor krijgt.

Maar misschien is het makkelijk als je iets duidelijker bent in wat je verwacht van de foto's die je maakt.

Ronald 02-06-2009 23:18

Inderdaad goed om je erin te verdiepen. Heb zelf anderhalf jaar geleden een fototoestel gekocht vanwege de kleine. Had al een digitale die klein en makkelijk mee te nemen was, superfoto's werden het nooit. :) Heb toen een Panasonic DMC-FZ8 gekocht. Is helaas niet meer zo handzaam, maar de foto's zijn duizend maal beter.

Voor mij was belangrijk dat ik hem ook nog begreep. ;) Bv. Lennart en Oliver maken prachtige foto's, maar die doen meer dan het knopje, om een foto te maken, indrukken. :)

Ben benieuwd naar de reacties. Het wordt nl. wel steeds leuker om te foto's te maken als je ziet dat ze goed lukken. Het is dan ook leuk om dingen uit te gaan proberen.

Gr,
Ronald

Tjaap 02-06-2009 23:18

voor compacte point&shoot camera's kan je met Canon niks fout doen..

classic-edition 02-06-2009 23:22

Quote:
Originally Posted by RubenD
Wat heeft bij jou de voorkeur:

1. een mooie camera (dus dat camera er zelf mooi uit ziet)
2. een compacte camera
3. een camera waarmee je mooie foto's kunt maken (scherp, helder, goed geschikt voor afdrukken)

Zelf heb ik zo'n grote camera, die is wel handzaam vind ik, ligt lekker in de hand etc.

Ik geloof dat Ixus modellen relatief duur zijn voor wat je er voor krijgt.

Maar misschien is het makkelijk als je iets duidelijker bent in wat je verwacht van de foto's die je maakt.


1 hoe het ding eruit ziet maakt me niet uit
2 een compacte camera ja in het formaat van een canon ixus bv :thumbup:
3 een camera waarmee je mooie foto,s kan maken scherp helder :thumbup:

RubenD 02-06-2009 23:29

Quote:
Originally Posted by Tjaap
voor compacte point&shoot camera's kan je met Canon niks fout doen..

Maar als de basis, de beeldchip dus, niet zo bijzonder is dan kan het uiteindelijk nooit echt wat worden....

Een erg interessante website:
http://www.dpreview.com/

Wel wat moeilijk allemaal, maar zelf zou ik gaan voor het mooiste resultaat, als de camera lelijk is, jammer dan.

Zelf zou ik dan gaan voor een camera die heel gevoelig is (diafragma -> F2.8 of F3.2) dan kun je als het wat donkerder is ook goed foto's maken.

En een hoge image quality.

frankvr6 03-06-2009 07:02

ik heb zelf voor de meetings en shoots een d80 van nikon met diverse lensen
kun je erg mooie fotos mee maken

en voor de huis tuin en keuken dingen en als de vrouw fotos wil maken heb ik een fuji fine pix 9600 ook een erg fijn toestel met een leuke vaste lens 18 300
waar je gewoon mooie fotos mee kunt maken

ligt er een beetje wat je wil lensen wisselen of gewoon geen poespas en klikken met die handel

Heleen 03-06-2009 08:29

Quote:
Originally Posted by Tjaap
voor compacte point&shoot camera's kan je met Canon niks fout doen..


Daar ben ik het niet helemaal mee eens... ik heb er toch regelmatig onscherpe foto's tussen zitten terwijl ik toch echt goed scherpstel etc. Ik heb een Ixus 960 IS, 10 megapixel. Maar over het algemeen komen er wel aardige foto's uit... ik zou zelf in het geval van de vraagsteller gaan voor iets wat tussen compact en spiegelreflex in zit.

ArjenE 03-06-2009 09:09

ik heb als compact een Casio Exilim erbij, geweldige camera's!

starsky 03-06-2009 09:16

Ik heb zelf ook een ixus, bevalt me uitermate goed waarvoor ik hem gekocht heb. Klein handzaam camera die redelijk goede foto's maakt (scouting, uitgaan, vakantie). Voor een fotoshoot pak ik toch de camera van m'n ouders (Nikon D300), deze maakt stukken mooiere foto's.

Om voor meetings plaatjes te schieten zou ik geen compact camera halen, maar een grotere met meer optische zoom en groothoeklens is ook altijd wel makkelijk.

Marcski 03-06-2009 09:27

Quote:
Originally Posted by Heleen
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... ik heb er toch regelmatig onscherpe foto's tussen zitten terwijl ik toch echt goed scherpstel etc. Ik heb een Ixus 960 IS, 10 megapixel. Maar over het algemeen komen er wel aardige foto's uit... ik zou zelf in het geval van de vraagsteller gaan voor iets wat tussen compact en spiegelreflex in zit.


Ik weer wel. Knopje altijd eerst half indrukken, he?

Lexo 03-06-2009 09:30

Quote:
Originally Posted by Marcski
Ik weer wel. Knopje altijd eerst half indrukken, he?


Precies, ik ben erg tevreden met mijn Ixus 800IS, doet het gewoon goed onder alle omstandigheden.

Je kunt een compact camera natuurlijk nooit vergelijken met een spiegel-reflex, maar dat moet je ook niet willen..

Oudelut 03-06-2009 11:23

Ik ben zelf erg tevreden met mijn Canon Powershot.




Geen credit-card-formaat, maar wel nog handzaam. Zoals gezegd tussen spiegelreflex en compact camera in.

Wat ook van belang is is of je op dit moment al een bepaalde soort geheugenkaarten gebruikt (voor PDA, MP3-speler e.d.). Ik werkte al met SD-kaarten, en daarmee vielen voor mij Olympus en Fuji af, omdat deze gebruik maken van de (minder gangbare) xD-kaarten...

Ralph 03-06-2009 11:39

Kijk eens op www.kieskeurig.nl
Daar staan ook beoordelingen van diverse camera's.
Succes met de aankoop !

Heleen 03-06-2009 12:06

Quote:
Originally Posted by Marcski
Ik weer wel. Knopje altijd eerst half indrukken, he?


Yep, zoals gezegd het scherpstellen... maar ja over het algemeen niet onaardig wat ik al zei maar af en toe zit er bij mij wel een misser tussen hoor. Kan ook aan mezelf liggen natuurlijk :D Verder heb ik nog een analoge spiegelreflex maar laten we het daar maar niet over hebben want is hier totaal niet van belang. Een Powershot of Cybershot van Canon of Sony, Fuji heeft ook wel dergelijke toestellen als ik het goed heb, zoiets zou ik in dit geval nemen. Kieskeurig is een leuke site maar uiteindelijk zijn de meeste meningen van leken, ik zou eerder bij verschillende fotozaken informeren en daar je conclusies uit trekken. Dan kun je ze vaak ook even uitproberen wat wel handig is om een idee te krijgen van de zoom etc. En vervolgens natuurlijk wel via internet bestellen, kan je zo tot meer dan 100 euro schelen (was bij mijn Ixus iig wel :thumbup: ).

berendd 03-06-2009 12:09

compact toestellen van Panasonic zijn goed te betalen en hebben hele fijne lenzen! goede lichtsterkte en hele heldere foto's. staar je niet blind op megapixels, als de lens het niet aankan heb je er niks aan..

starsky 03-06-2009 12:10

Quote:
Originally Posted by berendd
als de lens het niet aankan heb je er niks aan..


Zoals je wel eens ziet bij mobiele telefoons met 10 megapixel :rolleyes:

Misha 03-06-2009 12:32

Ik heb naast mn spiegelreflex gebeuren een Nikon Coolpix L16.. gebruik 'm niet zo heel vaak maar de foto's die ik er tot op heden mee heb gemaakt zijn best te pruimen!

Jurgen Santana 03-06-2009 16:49

Quote:
Originally Posted by Marcski
Ik weer wel. Knopje altijd eerst half indrukken, he?


En de camera stilhouden!!

classicline 03-06-2009 17:00

Panasonic Lumix.
Zeer goede lens (leica) Grote optische zoom en
veel opties.

Als je net geen spiegelreflex wilt is dit echt een van de beste opties!
Prijs zit tussen de 3 en 400 euro.

Twan


All times are GMT +1. The time now is 12:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.