Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Piepend geluid bij starten (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143956)

Misk 24-03-2020 20:24

Piepend geluid bij starten
 
Hi,

Af en toe hoor ik bij het starten kort (nog geen seconde) een piepend geluid (lijkt op een snaar). Zou dit de distributieriem of V-snaar kunnen zijn? De distributie net vervangen. Heb zelf de v snaar kort geleden vervangen en gespannen met ongeveer een centimeter speling. Beide riemen zijn van Gates.

Wat zou dit kunnen zijn en hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

Motor: 1.3i NZ

Sinaasboom 24-03-2020 20:31

Grote kans dat het je v-snaar is inderdaad, wellicht dat deze niet strak genoeg gespannen is en daarom geluid maakt.

Misk 24-03-2020 21:05

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Grote kans dat het je v-snaar is inderdaad, wellicht dat deze niet strak genoeg gespannen is en daarom geluid maakt.


Hoeveel speling mag deze hebben als je hem induwt? Ik zie op internet dat de een zegt 1cm, de ander een halve cm.

Sinaasboom 24-03-2020 21:54

Quote:
Originally Posted by Misk
Hoeveel speling mag deze hebben als je hem induwt? Ik zie op internet dat de een zegt 1cm, de ander een halve cm.


Er zullen vast richtlijnen voor zijn, maar ik doe het zelf op gevoel. Mag best op spanning zitten dat riempje! Denk dat je gerust die halve cm als speling mag pakken, 1 cm lijkt me al veel.

Hier nog een leuk pdf'je gevonden via google met wat theorie:
https://maken.wikiwijs.nl/bestanden...C-10144-2-3.pdf

Zei stellen: De spanning op de V-snaren moet zo zijn dat je de V-snaren ongeveer 7 tot 10 mm in kunt drukken.

Fijne avond!

1982kameiX1 24-03-2020 22:20

Mij is geleerd;
De v-snaar moet tussen duim en wijsvinger gedraaid (getordeerd) kunnen worden.

Ong. 45 graden naar links en naar 45 rechts

Meer is te los, minder is te strak.

The_Maxx 24-03-2020 22:29

Ik span die dingen liever te strak dan te los. Zit alleen de dynamo op.

Klein beetje in te duwen als je hem gespannen hebt.

Tussen duim en wijsvinger torderen kan bij dit type motor soms nog wel eens te slap zijn.

ar1g3 24-03-2020 23:59

VW geeft zelf het torsen van de riem op als manier om de spanning te meten.

Anders: spannen tot het piepen stopt. Ben geen fan van het torsen en de deflectie meten van de riem, dat is allemaal afhankelijk van de kracht die je hebt. Bij een nieuwe riem, gewoon spannen tot die niet meer slipt. Wat betreft het te strak spannen: denk eraan, de spanning van de riem belast je krukaslagers! Je wilt het dus ook weer niet te strak hebben staan (niet zozeer voor schade, maar voor meer wrijving en langetermijn slijtage)

joost_joost 25-03-2020 17:51

Ik heb hetzelfde probleem bij een Fiat Panda. Ik heb een automonteur naar de spanning laten kijken maar die is goed bevonden. Hij vertelde dat hij geen Gates v-snaren meer gebruikt omdat die altijd slippen. Hij adviseerde mij om Continental te gebruiken. Ik heb de nieuwe snaar al klaar liggen maar nog niet ingebouwd. Overigens voor de distributie zou Gates wel het beste merk zijn.

Als je een v-snaar te strak zet, heeft dat geen gevolgen voor je krukaslagers maar wel voor je dynamo lagers.

Roy16VG60 25-03-2020 19:28

Quote:
Originally Posted by joost_joost
Ik heb hetzelfde probleem bij een Fiat Panda. Ik heb een automonteur naar de spanning laten kijken maar die is goed bevonden. Hij vertelde dat hij geen Gates v-snaren meer gebruikt omdat die altijd slippen. Hij adviseerde mij om Continental te gebruiken. Ik heb de nieuwe snaar al klaar liggen maar nog niet ingebouwd. Overigens voor de distributie zou Gates wel het beste merk zijn.

Als je een v-snaar te strak zet, heeft dat geen gevolgen voor je krukaslagers maar wel voor je dynamo lagers.


Ook bij de distributie riemen heeft Gates echt slechte series gehad die binnen een paar duizend kilometer klapten.

Ik pak altijd Contitech als het leverbaar is.

ar1g3 25-03-2020 23:09

Ik pak ook altijd conti voor de distributie, voor V-snaren meestal gates maar nooit last gehad van slippende snaren. Is gewoon wat Brezan altijd op stock heeft. Ben ook fan van Conti, nare ervaring gehad met gates distributieriemset waar de krukasbout van brak (zat in de set). Duidelijk dat het over een materiaalfout ging, omdat een deel van de coating die erop zat ook in de breuk zat. Maar hebben ze zich mooi uitgepraat met het argument dat het niet door een erkende garage was geïnstalleerd. 700 euro kosten, sindsdien enkel nog Conti :thumbup:

Quote:
Originally Posted by joost_joost
Als je een v-snaar te strak zet, heeft dat geen gevolgen voor je krukaslagers maar wel voor je dynamo lagers.

Uiteindelijk gaat je V-snaar ook rond de krukas want van daar komt de aandrijving. Dus trek je aan de krukas, en belast je zodoende de lagers. Al is het wel een feit dat je dynamolagers hier veel sneller stuk van zullen gaan natuurlijk, en dat een keer een riem te strak zetten er niet voor gaat zorgen dat je krukaslagers stuk gaan.


All times are GMT +1. The time now is 04:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.