Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Et-waarde (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=140078)

Landa 25-03-2017 09:48

Et-waarde
 
Ik wil een set velgen kopen voor mijn Golf 6, de standaard et-waarde van een golf 6 is 47. Maar deze set heeft een et-waare van 42. Zou dit verschil opvallen, ik vermoed van wel? Mvg

EnVeeZee 25-03-2017 10:09

Als de velgbreedte gelijk is (vaak aangegeven in ..J) zal het wiel 5mm naar buiten komen.

Landa 25-03-2017 10:15

De waardes van de set zijn;

5x112 - 7.5 j x17 h2 ET42
Naafdiameter; 66.6

Volgens mij is de naafdiameter ook te klein?
Of zijn daar oplossingen voor?

Alvast bedankt

sixpack 25-03-2017 12:14

Dat gaat zonder problemen passen,
Echter je naaf is 57.1 en je velg 66.6 daar heb je dus centereeringen voor nodig
Oa bij lowering.nl of centereeringen.nl te verkrijgen

Landa 26-03-2017 00:54

Zijn deze echt nodig? Stel dat ik er een week mee rond rij, kan dit schade opleveren? Ik ben echter wel van plan om ze aan te schaffen.

Erik Baas 26-03-2017 01:13

De wielen worden toch gecentreerd door de conische wielbouten, dus dat is op zich geen probleem. Als het wiel eenmaal vastzit heeft de centreerring geen functie meer. Daarom mag het ding ook van plastic zijn: 't heeft toch niets te houden. ;-)
Alleen kan de montage van het wiel vrij lastig zijn, en moet je erg oppassen dat je de schroefdraad van de wielbouten niet beschadigt.

Erik Baas 26-03-2017 01:14

Quote:
Originally Posted by EnVeeZee
Als de velgbreedte gelijk is (vaak aangegeven in ..J) [..]

Nee: de aanduiding "J" slaat op de VORM van de velg, en heeft niets met de breedte te maken.

Zie bv. http://www.velgensteekwijzer.nl/velg-codes.html

SciroccomTDI 26-03-2017 14:55

Besten ...

Ik adviseer om velgen ALTIJD gecentreerd op de naaf te monteren.

Erik Baas heeft gelijk wat betreft de "J " .. maar wat betreft centrering niet helemaal, mijnsinziens:

De velg wordt door de naaf GECENTREERD, maar door de bouten op zijn plek GEHOUDEN.

Het is super makkelijk om de velg excentrisch te monteren zonder een centreerring, ook al heb je conische bouten. Het is namelijk zo dat de schroefdraad speling heeft, en daardoor hangt de velg excentrisch tijdens de montage. Wanneer je hem aantrekt, ontstaat er wrijving tussen het hart van de velg en je remschijf/trommel. En dan is dus de vraag: is het "rechttrekken" door de bouten sterk genoeg of niet, om de velg centrisch te trekken?

Ik heb op mijn auto helemaal in het begin Renaultvelgen zonder centreerringen gemonteerd, maar dat heb ik toen geweten....

Samengevat: ze kosten toch net nix... bespaar je de ellende en doe het in een keer goed :)

(maar dat is slechts mijn advies. Misschien hebben anderen andere ervaringen.)

EnVeeZee 26-03-2017 21:53

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Nee: de aanduiding "J" slaat op de VORM van de velg, en heeft niets met de breedte te maken.

Nee. De vorm van de velg is vermoedelijk rond. J is een mogelijke vorm van het velgBED. Er was slechts een variabele in mijn advies (..) en dat zijn de getalletjes voor de meest voorkomende vormcode (J). Ik gok dat TS na m'n post wist waar hij de breedte kon vinden. Ik snap dat ook mieren soms geneukt moeten worden maar wel goed dan hè :D

Erik Baas 26-03-2017 22:04

Quote:
Originally Posted by EnVeeZee
Nee. De vorm van de velg is vermoedelijk rond. J is een mogelijke vorm van het velgBED.

Bijna. J is de hoorncode. Zo. Nu zijn alle mieren ge.., eh... ;-p

sixpack 27-03-2017 04:48

ipv "J" heb je ook H, P, K, JK

Effin, het is net als breedset: het klopt niet helemaal maar iedereen weet wat er bedoeld wordt :D

Centreerringen? ja
valt et 42 meer op ? ja (komt 5mm verder naar buiten)

Erik Baas 27-03-2017 13:24

Quote:
Originally Posted by sixpack
Effin, het is net als breedset: het klopt niet helemaal maar iedereen weet wat er bedoeld wordt :D

Ja zeg, zo weet ik er nog wel een paar: onderblok, voorfront, voetpedaal, slagtrommel... 't Blijft zeer doen aan mijn ogen! :D

Mijn punt is dat veel van de mensen die zulke termen gebruiken, niet eens weten dat het fout is; daarom lijkt het me nuttig om ze daar zo af en toe eens op te wijzen.


All times are GMT +1. The time now is 10:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.