Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Enorm benzineverbruik golf 2 1.3 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=144001)

Misk 11-04-2020 16:33

Enorm benzineverbruik golf 2 1.3
 
Hi iedereen,

Mijn golfje gebruikt momenteel enorm veel benzine naar mijn idee. Heb 2 weken terug voor €65,- euro 98 getankt. Toen zat de tank net niet vol. Nu 255km verder zit er nog een kwart in... ik rijd naar mijn werk heen en weer (4x per week). Dat is een ritje van een kwartier (2x per dag) waarvoor ik hem rustig laat warmdraaien. De tank hiervoor was ook hetzelfde bedrag aan euro 98, hierbij zat toen een flesje brandstofsysteem reiniger. Op deze tank heb ik net iets meer dan 600km kunnen rijden.

Motor: 1.3 injectie (nz) met originele 4-Bak. Spaghetti spruitstuk en van voor naar achter een rvs uitlaatsysteem.

Kortgeleden vervangen:
- Distributieriem, vsnaar en waterpomp
- Olie en filter
- Luchtfilter element
- Bougies en kabels
- Koppelingskabel

Wat nog op de planning staat:
- Brandstofpomp en filter (jankt een beetje)
- Kleppendekselpakking (zweet soms olie via de afdichtringen bovenop).

Wat zou dit kunnen zijn? Lijkt me niet normaal dat ik een halve tank wegrijd op zo’n laag kilometrage...

Scully 11-04-2020 16:40

Zoveel kilometer op een tank vind ik altijd zo'n vaag iets. Druk de dagteller op 0 bij de ene tankbeurt, en kijk hoeveel liter er bij de volgende tankbeurt in gaat. Deel die 2 op elkaar, en dan weet je het verbruik.
Maar 600 km op pak hem beet 40 liter is gewoon 1:15, en volgens mij helemaal niet slecht?

Misk 11-04-2020 16:47

Quote:
Originally Posted by Scully
Zoveel kilometer op een tank vind ik altijd zo'n vaag iets. Druk de dagteller op 0 bij de ene tankbeurt, en kijk hoeveel liter er bij de volgende tankbeurt in gaat. Deel die 2 op elkaar, en dan weet je het verbruik.
Maar 600 km op pak hem beet 40 liter is gewoon 1:15, en volgens mij helemaal niet slecht?


Nee dat is zeker niet slecht. Maar dan een tank later misschien net 400 halen is wel vreemd...

Scully 11-04-2020 18:25

Je hebt het over een kwart tank, en net niet helemaal vol enz, dus daar kan je niks van zeggen. Ga eerst nou gewoon eens meten zoals ik hier boven heb beschreven, pas dan weet je wat een auto verbruikt.

Sinaasboom 11-04-2020 19:14

Inderdaad, meten is weten. En is dit verbruik al langer of is dit plotseling gekomen? En hoelang heb je de auto al?

Ohja en om goed te vergelijken helemaal vol tanken natuurlijk, want die wijzers bij oude auto's kunnen behoorlijk afwijken.

Gr Sinaasboom

Johan1982MK1 11-04-2020 19:34

Een 1300 moet zo rond de 1:14/15 echt wel kunnen halen.
Als hij enorm meer gebruikt dan eerst is er wat aan de hand.
Ik zou zelf sws de temperatuursensor vervangen voor een nieuwe. Da's de sensor die in de kvs zit waar de ecu de temperatuur vandaan haalt. Deze kan na zoveel jaar misschien niet meer de juiste waardes doorgeven aan de ecu (dat hij bijv. altijd een te lage temp. Doorgeeft waardoor de ecu meer brandstof inspuit) Verder zou je de lambda waardes kunnen laten checken en vacuumslangen controleren op lekkage. Uitlaat moet goed gasdicht zijn.
Heb je eerst weer wat om uit te vogelen.

Roy16VG60 12-04-2020 08:10

Vervang je lambda en temperatuur sensor maar.

Rinus66 12-04-2020 09:29

Zoals Fantaplant zegt eerst goed meten. Bijna vol en nog een kwart vol lees je af op je benzinemeter en die is niet echt betrouwbaar

Misk 12-04-2020 09:54

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Vervang je lambda en temperatuur sensor maar.


Dat zou dan om de blauwe temp sensor gaan? Deze heb ik al een hele tijd geleden van Hella nieuw besteld. Dan moet alleen alle kvs eruit denk ik?

Sinaasboom 12-04-2020 09:57

Quote:
Originally Posted by Misk
Dat zou dan om de blauwe temp sensor gaan? Deze heb ik al een hele tijd geleden van Hella nieuw besteld. Dan moet alleen alle kvs eruit denk ik?

Nee die wissel je binnen enkele seconden die sensor. Laat je kvs maar lekker in het systeem.

Misk 12-04-2020 09:58

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Een 1300 moet zo rond de 1:14/15 echt wel kunnen halen.
Als hij enorm meer gebruikt dan eerst is er wat aan de hand.
Ik zou zelf sws de temperatuursensor vervangen voor een nieuwe. Da's de sensor die in de kvs zit waar de ecu de temperatuur vandaan haalt. Deze kan na zoveel jaar misschien niet meer de juiste waardes doorgeven aan de ecu (dat hij bijv. altijd een te lage temp. Doorgeeft waardoor de ecu meer brandstof inspuit) Verder zou je de lambda waardes kunnen laten checken en vacuumslangen controleren op lekkage. Uitlaat moet goed gasdicht zijn.
Heb je eerst weer wat om uit te vogelen.


Het verschilt enorm. De ene keer haal ik 400km op een tank, de andere keer 600. Vacuümslangen heb ik bij de garage al op lekkages laten controleren en deze bleken niet lek te zijn. Zal als eerst volgende de lambda en blauwe temp sensor eens vervangen.

Misk 12-04-2020 09:59

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Nee die wissel je binnen enkele seconden die sensor. Laat je kvs maar lekker in het systeem.


Waar zit deze? In de radiator? Of is dat de sensor in het thermostaathuis?

Sinaasboom 12-04-2020 10:09

Quote:
Originally Posted by Misk
Waar zit deze? In de radiator?

Die in de radiator is voor de ventilator die op de radiator zit. Je kvs temp sensor zit ergens tussen je radiator en je blok op een kvs slang. Meestal aan de kant van je motorblok ongeveer boven je oliefilter. Je kunt je kvs sensor ook eerst even doormeten, want nogmaals meten is weten en gissen is vergissen. Doormeten van die sensor kun je met je multimeter op ohm, hoge ohmse waarde bij een koude motor en als de motor warm is na een stukje rijden bijv. even nameten en zou de waarde lager moeten liggen.

Misk 12-04-2020 10:10

Ik wil hem preventief vervangen aangezien ik hem toch al heb liggen. Moet daar nog iets van vloeibare pakking oid tussen? En loopt de kvs er niet uit als ik die sensor eruit trek?

Sinaasboom 12-04-2020 10:15

Quote:
Originally Posted by Misk
Ik wil hem preventief vervangen aangezien ik hem toch al heb liggen. Moet daar nog iets van vloeibare pakking oid tussen? En loopt de kvs er niet uit als ik die sensor eruit trek?


Tja je kunt wel van alles gaan lopen vervangen aan de auto maar je komt niet achter het echte probleem. Überhaupt is het nog maar de vraag of er wel een probleem is met je brandstof verbruik maargoed..

Er hoeft geen vloeibare pakking tussen, normaal gezien zit er een metalen ringetje bij net zoals bij je carterplug bijv. Er zal een klein beetje vloeistof weglekken maar wat ik al zei, oude eruit en nieuwe erin paar seconden werk. Natuurlijk met een koude motor doen, het is niet alsof je een fontein van kvs eruit loopt haha.

Succes!

Misk 12-04-2020 10:36

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Tja je kunt wel van alles gaan lopen vervangen aan de auto maar je komt niet achter het echte probleem. Überhaupt is het nog maar de vraag of er wel een probleem is met je brandstof verbruik maargoed..

Er hoeft geen vloeibare pakking tussen, normaal gezien zit er een metalen ringetje bij net zoals bij je carterplug bijv. Er zal een klein beetje vloeistof weglekken maar wat ik al zei, oude eruit en nieuwe erin paar seconden werk. Natuurlijk met een koude motor doen, het is niet alsof je een fontein van kvs eruit loopt haha.

Succes!


Heb deze:



Bedoel je dan dat zwarte ringetje? Want die is van rubber

Sinaasboom 12-04-2020 10:54

Jazeker die moet er tussen, wist het even niet zeker metaal of rubber. Maar in jou geval inderdaad rubber.

The_Maxx 13-04-2020 13:48

Quote:
Originally Posted by Sinaasboom
Er zal een klein beetje vloeistof weglekken


Misvatting. :rolleyes:
Kan behoorlijk wat uitkomen. Sensor wijst naar beneden en zit naast de thermostaat. Er komt dus net zoveel uit als wanneer je de thermostaat eruit haalt...
En 9 van de 10x blijft de oude O-ring zitten en is het niet "even snel wisselen" want die oude O-ring moet er wel eerst nog uit.

Koop eerst maar een litertje vloeistof (of zelfs meer) en hou er een lekbak onder voor je die sensor eruit haalt.

fcapri 14-04-2020 10:03

en hoe goed is je benzinemeter?
met mijn vorige golf kon ik 200km rijden voor het naaldje begon te bewegen van vol naar omlaag en was het bijna 350km voor die op 3/4de kwam.

met de huidige golf zit ik na 100km al op 3/4de met de naald. dus jouw meting 'net niet vol' kan al veel betekenen.

hier kan je zo het gemiddeld verbruik zien van een golf 1.3 benzine
https://www.spritmonitor.de/de/uebe...000&powerunit=2

de mijne doet nu 1:10 en dat vond ik al abnormaal hoog doordat ik met zuinige rijstijl rijd. nu door corona kan ik mijn tank echter niet leegrijden om een nieuwe waarde te zien.
mijn vorige golf (diesel) die haalde tot 1400km met 1 tank. met deze ga ik amper de 500km halen op een tankbeurt.

benzine wagens zijn ook HEEL GEVOELIG aan rijstijl.
terwijl mijn diesel bij ultrazuinig autosnelweg rijden 3.5L/100km haalt, deed die bij normaal rijden iets van 4.5L/100km en als ik die aftrap en zelf met aanhangwagens rijd krijg ik die amper boven de 5,5L/100km.
een benzine wagen kan bij zuinig cruizen misschien 7L/100km halen, maar t minste dat je eens wat doortrapt, schiet het verbruik omhoog.

als ik mijn 78'er capri in de garage bekijk.
-zuinig rijden met vouwcaravan eraan: 8L/100km
-zonder caravan en best sportieve rijstijl: 10L/100km (dat diet mijn golf nu met zuinige rijstijl)
-sportief rijden, tja...:15-30L/100km.

mijn dodge pickup vroeger:
niet harder gaan dan 85km/h en zuinig optrekken: 22L/100km
sportief rijden en tot 140km/h gaan: 50-60L/100km

Rick 14-04-2020 10:27

Mijn 1.3 NZ doet ook 1:10 met 16" 165/40/R16 banden.
Vond het ook een tegevaller, maargoed. Dat neem je voor lief. Anders reden we allemaal wel in een 1.2 TDI. :)


All times are GMT +1. The time now is 13:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.