Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Probleem aansluiting beta radio (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=145044)

Pietermk2 02-06-2021 11:43

Probleem aansluiting beta radio
 
Hallo,

Deze ochtend dacht ik alles inorde te hebben om mijn radio aan te sluiten maar dat viel tegen.. hij werkte helemaal niet. Vanachter op de radio heb ik de 2 stekkers ingeplugd (zwart en bruin) in de zwarte zitten maar 3 draden en de bruine helemaal vol. Ook heb ik een adapter voor de antenne ingeplugd. Ik zou graag een foto posten maar ik heb geen idee hoe ik dat klaar krijg...

Grtjs pieter

VeeDubber 02-06-2021 13:12

Hoe je foto's plaatst vind je hier:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=8486

De zwarte stekker is de voeding, de bruine zijn de speakers.

Krijg je een constante en een geschakelde plus binnen op de stekker? Is de massa goed?

Pietermk2 02-06-2021 14:57










De 2 losse kabeltjes zaten in de zwarte stekker

VeeDubber 02-06-2021 15:11

Dat is je constante plus en je massa. Lijkt me de oorzaak van je probleem.

Je zult er nieuwe connectors aan moeten knijpen en dan weer in de zwarte stekker plaatsen. Uit mijn hoofd de rode op aansluiting 4 en de bruine op aansluiting 8. Maar meestal staat er bij deze radio's een sticker op de bovenkant met de juiste pin-out.

Pietermk2 02-06-2021 15:52

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Dat is je constante plus en je massa. Lijkt me de oorzaak van je probleem.

Je zult er nieuwe connectors aan moeten knijpen en dan weer in de zwarte stekker plaatsen. Uit mijn hoofd de rode op aansluiting 4 en de bruine op aansluiting 8. Maar meestal staat er bij deze radio's een sticker op de bovenkant met de juiste pin-out.


Met de zwarte stekker eruit te halen , zijn ze los gekomen. Maar ze zaten er eerst wel in nog ging ie niet..

VeeDubber 03-06-2021 10:25

Je kunt zien dat ze zijn afgeknipt, hier horen kleine stekkertjes aan te zitten die in de zwarte stekker passen. De kans dat dit fatsoenlijk contact heeft gemaakt is klein. Beste dus ook even naar je zekering kijken als je toch bezig bent.

Pietermk2 03-06-2021 10:45

De zekering is ok , dit is het schema wat erop staat ;



Pietermk2 03-06-2021 10:52

In de aansluiting voor de bruine stekker zitten 4 pinnetjes maar de bruine stekker zelf zit vol draadjes, moet dit dan allemaal veranderd ?
( ik ben echt een leek op dit vlak , sorry daarvoor )






VeeDubber 03-06-2021 10:55

Degene met het plusje is rood, degene met het minnetje bruin
Welke zekering(en) heb je gecontroleerd? Op de unit en in de zekeringkast?

Pietermk2 03-06-2021 11:12

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Degene met het plusje is rood, degene met het minnetje bruin
Welke zekering(en) heb je gecontroleerd? Op de unit en in de zekeringkast?


De zekering in de radio is ok , heb net nieuwe stekkertjes erop gezet


Pietermk2 03-06-2021 11:14

Moet ik hier ook nog iets nakijken ?


Pietermk2 03-06-2021 11:26

Quote:
Originally Posted by Pietermk2
Moet ik hier ook nog iets nakijken ?



De zekering helemaal rechts is doorgebrand

VeeDubber 03-06-2021 13:28

Quote:
Originally Posted by Pietermk2
In de aansluiting voor de bruine stekker zitten 4 pinnetjes maar de bruine stekker zelf zit vol draadjes, moet dit dan allemaal veranderd ?
( ik ben echt een leek op dit vlak , sorry daarvoor )


Geen probleem, daarvoor zitten we op een forum!

Je radio heeft maar 2 speaker uitgangen (2x2). Je auto heeft er zo te zien 4 (4x2). Je zult dus de keuze moeten maken of je maar 2 speakers wil hebben of de bedrading wil aanpassen.

Pietermk2 03-06-2021 16:17

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Geen probleem, daarvoor zitten we op een forum!

Je radio heeft maar 2 speaker uitgangen (2x2). Je auto heeft er zo te zien 4 (4x2). Je zult dus de keuze moeten maken of je maar 2 speakers wil hebben of de bedrading wil aanpassen.


Welke speakers zouden nu dan werken ? Hoe kan ik dat aanpassen ?

VeeDubber 04-06-2021 09:15

Je pinnen in je radio komen overeen met de kabels op posities 3,4,5 & 6. Dus even kijken waar deze kabels heen gaan (waarschijnlijk voorzijde L&R). Als je het wil veranderen kun je de kabels in de bruine stekker om pinnen.

Pietermk2 04-06-2021 14:37

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Je pinnen in je radio komen overeen met de kabels op posities 3,4,5 & 6. Dus even kijken waar deze kabels heen gaan (waarschijnlijk voorzijde L&R). Als je het wil veranderen kun je de kabels in de bruine stekker om pinnen.


Maar op de luidsprekers in de hoedenplank aansluiten gaat dan niet ?

VeeDubber 04-06-2021 15:45

Jawel, door de kabels voor de hoedenplank-speakers om te wisselen met de kabels voor de dashboard-speakers in de bruine stekkers.

Pietermk2 04-06-2021 16:54

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Jawel, door de kabels voor de hoedenplank-speakers om te wisselen met de kabels voor de dashboard-speakers in de bruine stekkers.

Ahja logisch eigenlijk ;)

Ik kan misschien beter een andere vw radio aanschaffen wat meer speakers ondersteund?

Misschien een idee welke goed zou zijn ? Beetje rond 1990

VeeDubber 04-06-2021 17:30

Een Gamma III Cassette heb je voor 100-150 euro

Pietermk2 06-06-2021 10:02




Als ik de zwarte stekker zo aansluit is dan alles ok ?

Grtjs Pieter


All times are GMT +1. The time now is 04:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.