Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Bentley Continental GT Engine Swap (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=133165)

DutchWilco 21-04-2015 18:51

Bentley Continental GT Engine Swap
 
We zijn er inmiddels al weer 2 weken mee bezig en ik twijfelde of ik dit op dit forum zou plaatsen of niet.

Ik heb besloten om dit toch te plaatsen omdat het misschien weer eens wat anders is en de Bentley uiteindelijk toch een soort van een uit de kluiten gewassen VW is :D

De eigenaar is een man uit Luxemburg en heeft de wens om zijn Bentley om te laten bouwen naar een TDI en is via via bij ons terecht gekomen.

De Bentley is een Continental GT met een 6L W12 Bi-turbo motor wat toch wel een serieus apparaat is. Ik heb nog nooit in zo'n fijne en stille auto gereden, terwijl hij ook nog eens behoorlijk snel is ook ondanks de 2300KG :rolleyes:

Het verbruik is natuurlijk behoorlijk (gemiddeld zo'n 20L op 100km), maar volgens de eigenaar vind hij het erg vervelend om zo vaak te moeten tanken. Hij rijd erg veel als kunst (tussen) handelaar en heeft de wens om deze auto om te laten bouwen naar een TDI.

Omdat het rekensommetje nogal onlogisch is en hij voor het geld van deze ombouw alleen al 200.000km had kunnen rijden met de motor die er nu in zit, vroeg ik hem waarom hij dit nu echt wilde. Uiteindelijk blijkt hij een flinke rij met auto's te hebben en hij de projectauto's zo leuk vind en dit ziet als een soort van avontuur/afleiding. Hij vind het leuk om dingen te laten bouwen en neemt graag risico's. Ik heb er heel wat nachten van wakker gelegen omdat ik niet zo gek ben op risico's en graag zo veel mogelijk uit wil sluiten. Ondanks al het huiswerk is en blijft dit een risicovol project, maar we zijn nu zo ver dat ik er wel wat over gerust gesteld bent.

Nooit gedacht dat we dergelijk project zouden mogen doen, maar hij staat er nu toch echt en het is nu aan ons om dit waar te gaan maken.

Dit is de Bentley zoals hij hem bij mij heeft gebracht:























Een paar dagen later brachten zij de Phaeton voor de motor met bak:















Tjaap 21-04-2015 18:54

Ik zag het al op FB. Hele bizarre ombouw.

Tjaap 21-04-2015 18:54

Heb je de ori motor leuk ingeruild ?

DutchWilco 21-04-2015 19:00

We hebben nog nooit eerder zo veel uren arbeid nodig gehad om een motor met bak uit te bouwen, maar de TDI is inmiddels uit de Phaeton en we gaan volgende week met de Bentley aan de gang.

De Grootste binnenwielkuipen die ik ooit heb gezien. Dit geld ook voor de stabilisatorstang en zo nog veel meer :)
















Alles zit boven op de motor gebouwd incl. de turbo. Daar is dan toch wel over nagedacht denk ik, maar alvorens je bij de riem bent is een heel ander verhaal :confused:

























De boel weer rollend gemaakt:







Ooit een auto zo ver uit zijn veren gezien bij het verwijderen van de motor met bak :D



vdWal. 21-04-2015 19:08

geweldig mooi project
hele toffe kans om dit te kunnen doen

wat gebeurd er uit eindelijk met de pheaton en motor?

DutchWilco 21-04-2015 19:10

Quote:
Originally Posted by Tjaap
Heb je de ori motor leuk ingeruild ?


Ingeruild niet, want ik zou niet weten wat ik mee zou moeten doen :)

HB24 21-04-2015 19:14

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Ingeruild niet, want ik zou niet weten wat ik mee zou moeten doen :)

Mogelijkheden genoeg :D

DutchWilco 21-04-2015 19:15

Quote:
Originally Posted by vdWal.
geweldig mooi project
hele toffe kans om dit te kunnen doen

wat gebeurd er uit eindelijk met de pheaton en motor?



De motor van de Bentley en de rest van de Phaeton zal de verkoop in gaan.

Je moest eens weten hoe mooi en nieuw deze Phaeton is :rolleyes:
Ik had er echt wel moeite mee om zo'n mooie auto te gaan gebruiken voor alleen de motor met bak, maar aan de andere kant hebben we er wel echt alles bij wat toch wel nodig is met een ombouw als deze. Er moet nog veel worden aangepast bij de Bentley zoals de ABS en diversen reservoirs etc wat verplaatst moet gaan worden om maar 1 voorbeeld te noemen.

ThomVw 21-04-2015 19:16

Interessant project!
Zijn de chassisbalken en subframe gelijk aan elkaar?
En hoe gaat dat met omkeren in Luxemburg, net zo lastig als hier met een auto van na 98?

stapper 21-04-2015 19:20

Echt een vreemd project... Has misschien beter een extra tank geplaats
In ieder geval veel succes er mee!

DutchWilco 21-04-2015 19:21

Quote:
Originally Posted by ThomVw
Interessant project!
Zijn de chassisbalken en subframe gelijk aan elkaar?
En hoe gaat dat met omkeren in Luxemburg, net zo lastig als hier met een auto van na 98?


Luxemburg is net zo erg als Frankrijk waar dergelijke projecten moeilijk zijn om te keuren.
Na de ombouw gaan ze deze auto in Duitsland bij het TUV laten keuren waardoor hij hem dan wel op kenteken kan krijgen in Luxemburg.

Als dit lukt wil hij nog een 4-deurs Bentley om laten bouwen, maar hij heeft wel meer wilde plannen en is soms wat over enthousiast. Ik focus mij eerst alleen op deze ombouw en als alles goed lukt en hij is tevreden, zullen we wel wel verder zien.

Naast deze auto staat er nu onder andere ook een mk2 G60 waar een R32 Rotrex met 6-bak en 4x4 in komt en een Corrado die wij moeten klaarmaken met een R32 Turbo. We zijn dan ook heel erg druk waardoor ik hier eigenlijk niet echt op te wachten, maar heb uiteindelijk toch toegezegd omdat zoiets maar 1x op je pad zal komen en ik vind dat je zo'n kans dan ook met beide handen moet aangrijpen.

KennyH 21-04-2015 19:23

Hoeveel liter tdi komt er nu in?

En hoeveel vermogen ga je erop achteruit?

Trekt dit vermogen het wel om ook "soepel" te rijden? Want die 6l hebben ze er niet ingegooid om snel te zijn maar om "soepel" te rijden met zoon zware bak.

Hoe ga je het doen met de toerenteller? Enzovoort enzovoort.

Ik vind dit heel erg interesting!! Daarom alle vragen :D

Dokter D 21-04-2015 19:25

Damn! Das een leuke ombouw!

Bentley weer in de Pheaton en die verkopen.

golf fahrer 21-04-2015 19:28

Zeer speciaal dit project!
Zou er ook niet van slapen :eek:

ewcaddymk1 21-04-2015 19:31

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Damn! Das een leuke ombouw!

Bentley weer in de Pheaton en die verkopen.

Dat was ook mijn idee ;)

SpeedieD 21-04-2015 19:44

Damn wat een project. Wel cool bedacht. Zou het zelf nooit doen een Bentley ombouwen maar toch. Succes met de bouw.

DutchWilco 21-04-2015 19:50

Quote:
Originally Posted by stapper
Echt een vreemd project... Has misschien beter een extra tank geplaats
In ieder geval veel succes er mee!


Naast de TDI ombouw wilde hij er in eerste instantie ook nog een extra tank bij in hebben, maar daar is hij van terug gekomen gelukkig ;)

In dit geval gaat het niet om wat verstandig of zonde is, het gaat er om dat dit een wens is van deze man en die gek is op avontuur, en ik dit project voor hem bouwen mag wat ik zie als een bijzonder kans die niet iedereen krijgt aangeboden.

DutchWilco 21-04-2015 19:59

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Damn! Das een leuke ombouw!

Bentley weer in de Pheaton en die verkopen.


Heb ik ook voorgesteld, maar het scheelt hem geen biet en vertelde dat hij wel ergens in Polen terecht zou komen.

Dokter D 21-04-2015 20:02

Het is inderdaad een unieke kans, je mag met recht trots zijn dat mensen bij jou terecht komen met dit soort projecten :thumbup:

ewcaddymk1 21-04-2015 20:02

blokje voor Ruud in zijn Frido :cool:


All times are GMT +1. The time now is 11:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.