Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Restauratie Golf 1 GTI 1982 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=142834)

volkswein-rider 22-12-2018 14:39

Restauratie Golf 1 GTI 1982
 
Hallo,
Bijna 10 jaar geleden heb ik mijn Golf GTI gekocht.
Deze was bijna geheel origineel en de kilometerstand was vrij laag, maar helaas waren er wel wat puntjes van aandacht.

De motor (DX) liep niet zo mooi, her en der zat wat roest en de wielkuipranden waren uitgeslepen zodat er wat grotere velgen onder konden.

Het was de bedoeling om er eerst een tijdje mee rond te rijden om eventuele zwakheden te achterhalen.





Eerst hebben we de motor goed afgesteld, er bleek namelijk dat één van de brandstofleidingen te ver dicht geknepen was. Dit was dus zo voor elkaar en de motor liep toen geweldig mooi.

Ook ben ik vanaf dat moment nieuwe onderdelen gaan verzamelen, waarvan ik dacht dat ik die bij de restauratie nodig zou hebben. Van NOS spatbordverbreders tot nieuwe deuren.

Bij die zoektocht kwam ik ook originele 5,5 j velgen tegen die recht waren. Deze zijn toen volledig aangepakt en voorzien van een verse laklaag.



Inmiddels had ik ook een grill gevonden, waarvan ik de rode randen opnieuw heb gespoten.



Zo heb ik meerdere jaren rond gereden. Het restaureren kwam er maar niet van.

Omdat ik het het mooist vind dat een auto origineel is ben ik op zoek gegaan naar wat originele details.

Door middel van de kofferbaksticker kon ik achterhalen dat er een winterpakket op de auto zat, waaronder een grill met mistlampen.

Deze heb ik vervolgens in nette staat gevonden, verder opgeknapt en in 2017 gemonteerd.







Aangezien de lak minder werd en er totaal geen lak meer zat in de regengoot van het dak en er wat meer roest bij de wielkuipranden kwam heb ik eind 2017 besloten om de auto te gaan restaureren.
Zo gezegd, zo gedaan.

In de winterperiode van 2017 op 2018 ben ik de auto gaan demonteren op het onderstel na, vanwege het transport naar de schuur waar e.e.a. zou gaan gebeuren.

In dit demonteren ging wel wat tijd in zitten en heb zo goed mogelijk alles vastgelegd middels foto’s aangezien het naar verwachting een lang project gaat worden.
uiteindelijk is het casco in februari weggebracht.







Er is enig laswerk uitgevoerd.
De wielkuipen achter zijn zowel links als rechts vervangen door originele wielkuipranden.





Het voorfront was slechter dan verwacht en is daarom ook vervangen door een originele voorfront.



Aan de linkerkant zat een imitatie spatbord en rechts werd ook slechter. Deze zijn vervangen door NOS plaatwerk.
Verder zijn er paar kleine roestplekken uitgeslepen en vervangen.





Ook is daarna het onderstel verwijderd, zodat deze ook hersteld kan worden.
In de tussentijd heb ik veel onderdelen schoon gemaakt, ontroest en laten poedercoaten of geel laten verzinken.









De kachel heb ik uit elkaar gehaald om te herstellen en vervolgens voor de zekerheid maar een nieuwe kachelradiateur gemonteerd.







Inmiddels is het casco en losse plaatwerk in de epoxyprimer gezet, geschuurd en inmiddels alweer enkele weken geleden gespoten in de originele kleur.









































Inmiddels heb ik de achteras en voorwielophanging weg gebracht naar de poedercoater.
En ga ik binnenkort starten met de opbouw.

Ik zit eraan te denken om Bilstein veren aan te schaffen, maar wie kan mij informatie verschaffen over het type wat eronder kan zonder al te veel te verlagen?

Verder ben ik nog op zoek naar de ontluchtingsventiel steun (achter de plastic kap bij de rechter achterwiel. Wie heeft deze nog te liggen en wil die wel verkopen?

Ik zal trachten om vanaf heden zo nu en dan wat te posten.

Stefan2 22-12-2018 15:25

erg mooi project echt goed bezig zeg :thumbup: :thumbup:

Johan1982MK1 22-12-2018 15:28

Ziet er mooi uit en wordt goed aangepakt!

Der Typ Siebzehn 22-12-2018 16:03

Top werkzaamheden. Bij de gordelophanging r/a was deze dus ook rot zag ik op een van de pics, bekend kritiek Golf 1 punt.

Sowieso imho een bijzondere Golf 1 GTI, omdat het een van de eersten met DX motor is.

Mk1_er 22-12-2018 19:28

Dat wordt een proper golfje!
Doe je het restaureren zelf aan de carrosserie, of besteed je het uit?

René 22-12-2018 19:42

Mooie resto! Mooi karretje zo op die classic stalen GTI velgjes

Ironvw 22-12-2018 20:25

Mooi projeckt 👍🏻
Zal dit topic goed in de gaten houden

MelG60 22-12-2018 21:45

Super bezig! Weet je toevallig de kleurcode van de rode grillomlijsting?

Theowob 22-12-2018 22:48

super mooi project. Dit ga ik zeker volgen :thumbup:

GolfMania 23-12-2018 15:57

Leuk project :thumbup: Gaat weer een mooi Golfje worden :)

Quote:
Originally Posted by MelG60
Super bezig! Weet je toevallig de kleurcode van de rode grillomlijsting?


Als ik mij niet vergis is dat gewoon Tornado Rood (LY3D)

golf fahrer 23-12-2018 16:36

Je vergist je... is gewoon mars rood

volkswein-rider 23-12-2018 18:52

Quote:
Originally Posted by MelG60
Super bezig! Weet je toevallig de kleurcode van de rode grillomlijsting?


Marsrot, L31B.
Dit de oude kleurnummer van VW, Marsrot.
Jaren geleden op deze site gevonden.

volkswein-rider 23-12-2018 18:54

Quote:
Originally Posted by Mk1_ er
Dat wordt een proper golfje!
Doe je het restaureren zelf aan de carrosserie, of besteed je het uit?


Het restaureren van de carrosserie heb ik laten doen door een kennis met veel ervaring (met Golf 1).

volkswein-rider 23-12-2018 18:57

Bedankt voor de positieve reacties :thumbup:

Ik ben ook blij dat ik het op deze manier aanpak.
Het zal nog wel een tijdje duren voordat de GTI klaar is, maar dan is het extra leuk om er weer mee te rijden.

volkswein-rider 23-12-2018 19:01

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Top werkzaamheden. Bij de gordelophanging r/a was deze dus ook rot zag ik op een van de pics, bekend kritiek Golf 1 punt.

Sowieso imho een bijzondere Golf 1 GTI, omdat het een van de eersten met DX motor is.


De gordelophanging rechts achter was inderdaad slecht.

Stefan2 23-12-2018 20:14

Ik ben ook blij dat ik het op deze manier aanpak.
Het zal nog wel een tijdje duren voordat de GTI klaar is, maar dan is het extra leuk om er weer mee te rijden.

__________________



Dit gevoel ken ik ook

Toink 24-12-2018 10:19

Mooi topic. Grillerandjes is inderdaad "oud" marsrood L31B. LA3A is nèt anders.

heinz74 24-12-2018 10:50

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Top werkzaamheden. Bij de gordelophanging r/a was deze dus ook rot zag ik op een van de pics, bekend kritiek Golf 1 punt.

Sowieso imho een bijzondere Golf 1 GTI, omdat het een van de eersten met DX motor is.


ik heb een NOG vroegere gehad,JD-38-SV.
volgens mij september 82.

dekilo 24-12-2018 11:28

waar heb je je wang van de stoel laten repareren?

volkswein-rider 24-12-2018 12:06

Quote:
Originally Posted by dekilo
waar heb je je wang van de stoel laten repareren?


Dat heb ik nog niet gedaan. De bekleding is nog redelijk netjes. Maar de bestuurderskant is helaas wat versleten.
Ik ga het daarom nog wel doen.

Bij mijn andere (inmiddels verkochte GTI) heb ik in het verleden bekleding gebruikt van een goede rechterstoel.
Tegenwoordig kun je bij werk34.de de bekleding kant en klaar kopen.
De kwaliteit daarvan ken ik niet, maar ik denk dat ik daar een setje bestellen ga.
Het schuim voor de wangen kun je bij meerdere bedrijven kopen.


All times are GMT +1. The time now is 10:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.