![]() |
Golf 2 Pasadena '91
Ik lees en kijk graag op het Volksforum, dus nu is het weer mijn beurt om wat bij te dragen! Geen spannend en snel project hier, maar ook wel leuk om te zien denk ik!
Omdat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan... ben ik onlangs weer in het bezit gekomen van een leuke Golf 2! Destijds mijn diesel uit 1986 weggedaan vanwege verandering van werk en overgestapt naar andere merken. Maar die auto is me altijd bijgebleven. Inmiddels zijn we weer jaren verder en jeukten mijn handen; er moest weer een Golf 2 komen. Een flinke tijd gezocht, toen ik tegen een advertentie aanliep van een Pasadena uit 1991 met 1,3 injectiemotor. Zonder apk, had een jaar stilgestaan want de ruitenwissers en kachelblower deden het niet. De lage kilometerstand en eerlijke staat hebben me doen overtuigen werk te maken van deze Golf. Contact met Jan (hier van het forum) gehad en die adviseerde de zekeringkast te vervangen. Eentje bij 'm opgehaald en geplaatst; probleem opgelost! Later een apk geregeld, de auto overgeschreven, betaald en mee naar huis genomen. ![]() Het betreft een Pasadena uitvoering met bij aankoop 99.786 km op de teller. Compleet met volledige historie; fantastisch! Het jaar stilstaan doet een auto niet veel goed. dus er was wel werk aan de winkel. Niet erg, want dat was ook het idee; een opknapper in nette staat. Hier een detailfoto van hoe de Golf erbij stond: ![]() Dus wat wat doen we als eerste? Juist, de auto flink gewassen en het kunststof weer mooi zwart gemaakt, voorbumper opnieuw vastgeklikt: ![]() Als je dan ziet wat je hebt staan na een dag poetsen voel ik me wel trots, wat een nette Golf, al zeg ik het zelf! Dat had ik ook wel gezien bij de bezichtiging; je moet even door de viezigheid heen kijken. De staat van de auto is goed, dorpels e.d. wielkasten, randen bij voorraam allemaal in een heel keurige staat. ![]() Het onderstel had ook aandacht nodig. Door het stilstaan wordt dat toch wel rap slecht. Met een staalborstel op de boormachine de boel toch weer redelijk netjes kunnen krijgen en behandeld. Ik heb geen foto's van hoe het er voorheen uitzag, maar ik had een aardig veger-en-blik vol met roestschilfers. De voorremmen ook uit elkaar gehad en weer gangbaar gemaakt. Geen overbodige luxe. ![]() ![]() Achteras ook beetje opgeknapt. De tankbanden en uitlaat volgen nog! ![]() Daarna zelf de distributieriem gewisseld, voor mij een hele uitdaging (want eerste keer ooit), maar met wat hulp op afstand en een HOW-TO goed gelukt. Ook de nokkenaskeerring vervangen, samen met een oliedruksenor. Daarmee een behoorlijke olielekkage opgelost. ![]() Daarnaast nog wat kleine zaken eraan gedaan; Nieuwe pookhoes, nieuw raammechanisme, nieuw kleppendekselpakking geplaatst, jaloezie van mijn oude Golf had ik nog bewaard en hier weer ingebouwd en nog wat andere kleinigheden. To do: nog een andere set wielen. Ik heb stalen 14 inch wielen met zwarte naafkappen gekocht die moeten worden opgeknapt. Ik wil iets verlagen, maar bekijk nog even hoe en wat, een trekhaak monteren, de kachelkleppen moeten vervangen worden en ik zoek nog een nette antenne. ![]() Wordt vervolgd! |
Kijk! Hij ziet er alweer een stuk frisser uit!
Mooi verslag ook :thumbup: |
Dat is een heel net exemplaar !
Iets verlagen inderdaad en een setje leuke wielen zullen hem nog fraaier maken. Je zou i.p.v. de 14 inch stalen velgen ook 15 inch staal van een G60 kunnen zoeken. Ik had dat onder mijn Mk1, en dan i.c.m. een setje naafdeksels van een Caddy Mk2. Staat ontzettend netjes. |
Gaaf man! Leuke auto, fijn dat je hem in ere wilt houden! :D
|
Ziet er goed uit, heb 2 maanden geleden ook een Pasadena gekocht.
|
Die is er al veel op vooruit gegaan :thumbup:
Zijn die 99.000 km ook de echte kilometers of is de klok al een keer rond geweest ? Als het de echte zijn dan heb je echt een zeldzaam lage km stand Misschien is dit iets voor je ? http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=143396 Goed bezig iig :) |
Auto knapt goed op zo!
Lekker bezig!👌🏼 |
Nice! :thumbup:
|
Knappe basis!
|
Mooi opgeknapt hoor! Heb je ineens een hele andere auto!
Wat heb je voor de bumpers/wielranden gebruikt als ik vragen mag? |
Bedankt voor de leuke reacties!
V.w.b. de velgen; Ik heb nog gekeken naar zo’n set 15 inch G60 velgen. Die lagen echter aan de andere kant van het land, dus heb het voor nu even zo gelaten. Langzaamaan wordt het inderdaad een frisse Golf! Natuurlijk heeft ook deze wat kleine aandachtspunten, maar die lopen we na! De kunststof delen heb ik behandeld met gekookte lijnolie. Daar heb ik goede ervaringen mee; het blijft lang zitten en is betaalbaar! Oja, De km-stand is origineel; het RDW vindt dat, maar ook de onderhoudspapieren zeggen dit. Afgelopen weekend verdween de maagdelijke eerste 0 voorgoed van de teller…: ![]() Verder begon ik aan de volgende klus: ![]() Juist, de bekende kachelkleppen! Het is nog een aardige tour om de boel eruit te krijgen, maar uiteraard gelukt. Dat het geen overbodige luxe was het kleppenschuim te vervangen laat deze foto wel zien: ![]() Vervolgens de halve stad afgezocht naar een stuk fatsoenlijk afzuigkappenschuim en dit gemonteerd met poly-montagekit. De randen iets langer gehouden, zodat de kleppen ook goed afdichten: ![]() Daarna de boel al foeterend weer ingebouwd, want 't komt nog precies om die unit op de juiste plek te krijgen. Ik heb zelfs de voorstoelen eruit gehaald (kon ik gelijk die geleiderails doorsmeren) om m'n lijf in een fatsoenlijke positie te kunnen manoeuvreren. De kachelmotor ook gelijk schoongemaakt en gesmeerd. Nieuwe weerstand ga ik nog regelen; voor nu redden we ons met alleen stand 3. Ik zit er in ieder geval weer netjes (en warm) bij!: ![]() |
haha, het bekende probleem idd. vaak gedaan vroeger.
het wordt makkelijker na 2 of 3 keer :D |
Ook gelijk die radiator vervangen? Als die net zo oud is als de auto zal hij het eerdaags ook voor gezien houden...
Leuke klusjes :thumbup: |
Die velgen in die link zouden deze wagen wel goed passen.
Mooi ding zeg. Zuinig op zijn! |
Leuke klusjes inderdaad! En goed te doen met alle info die op het web is te vinden en een beetje gezond boeren verstand.
Voor wat betreft de kachelradiator heb ik de oude teruggeplaatst. Deze zag er nog goed uit, heb ik op druk getest en ik heb gelezen dat in de latere modellen deze radiateuren beter zouden zijn (?) Hoe dan ook; het zit, het werkt, ik ben tevreden. Verder met de wielen! Hier in de buurt vond ik een stel Golf 2 stalen GTI wielen. 14 inch; besloten ze klaar te maken. Hoe? Deze keer gekozen voor spullen van de Action. Gelijk een mooie test of het een beetje duurzaam is allemaal Naast gewone primer en hoogglans zwart deze spuitbussen gebruikt: ![]() De staat van alle wielen was zo. Behoorlijk gebruikt: ![]() Vervolgens het hele spul geschuurd: ![]() De resten roest heb ik behandeld met de roestomvormer. Hierna een laag gewone primer erop: ![]() Hetzelfde geldt voor de binnenkant van de wielen. Schuren, roestomvorming, primer en hoogglans zwart: ![]() Laatste deel is de voorkant van de velg; Deze gespoten met velgenzilver en uiteindelijk een laagje hoogglans blanke lak. ![]() Na heel wat avonden zweten, schuren en spuiten ligt er dan iets moois op de werkbank: ![]() Vers rubber (gekozen voor ContiEcocontact's maat 175/65 R14, iets smaller dan origineel) , naafkappen en dopjes voor op de bouten maken het af: ![]() Uiteindelijk zijn de velgen best goed gelukt vind ik zelf. Ze hadden een inch groter mogen zijn (we kijken rustig rond), maar voor nu een hele verbetering ten opzichte van de andere wielen. De tijd zal leren hoe duurzaam de spuitbussen zijn. Mooie test :) |
Ik zeg je mag er trots op zijn.
Past goed bij de rest van de auto... Je kan deze velgen ook gewoon houden en verbreden en hem dan verlagen. en er helemaal niks meer aan doen... |
Dat ziet er ontzettend netjes uit !! Mooi ook die Mk2 Caddy naafdoppen, maakt het geheel helemaal af.
Goed werk !! |
zo, netjes hoor ! :cool:
|
Dat ziet er gaaf uit zeg. Goed bezig.
|
Bedankt allemaal voor de leuke reacties! Leuk dat de aanpassingen worden gewaardeerd, ondanks dat 't geen 'snel' project is :)
Afgelopen tijd nog een klusje gedaan. Bij mijn vorige Golf ging op een gegeven moment de tankdop steeds verder naar buiten tegen het tankklapje hangen. Uiteindelijk was de bevestiging boven in het spatbord geheel weggerot. Dit wilde ik nu voorkomen. Samen met de tankbeugels die behoorlijk verroest waren een goede reden om de boel eens los te halen! En dat was nog redelijk eenvoudig! De tank een heel eind leeggereden uiteraard en begonnen met het lossen van de tankbeugels en de bouten bovenin het spatbord. Niet vergeten om ook de leidingen en stekker bovenop de tank los te maken. ![]() De beugel in het spatbord was gelukkig nog in goede staat. Ik heb alles ontdaan van zand en modder en preventief de boel nog behandeld. De tankbeugels kan je nieuw kopen, maar waarom, als je een staalborstel en een paar spuitbussen hebt? Voor en na: ![]() Zo zien ze er dan allemaal uit: ![]() Vervolgens alles in omgekeerde volgorde weer gemonteerd. Ziet er weer fraai uit (gelijk de onderkant schoongemaakt) ! ![]() |
Kijk hier spreekt liefde uit. Maar wat bedoel je met een snel project?
Hoeveel vermogen die heeft? Ik vind het juist mooi om deze tweetjes op de weg te blijven zien. Het zijn net kleine tijdcapsules |
Beetje vertroetelen hè, dat mag wel na zoveel jaar. Inderdaad weinig vermogen in deze Golf, maar met de 1.3 doe ik een kleine 1 op 17 (met iets afwijking van de km teller), dus dat is ook wel leuk. Ik vind rijden in deze modellen altijd een beleving! Iets dat met de auto's van nu wel anders is! Mij zie je voorlopig nog zo rijden! :thumbup:
|
En zo blijf je lekker bezig.. :)
|
Keurig hoor !! Fraaie Mk2
|
Zo, nog wat kleine dingen aan de Golf gedaan die ik hier nog wil delen.
Eerste wens was nog een trekhaak monteren, want handig voor de fietsendrager. Trekhaak gevonden en netjes gemaakt. We gaan dan van dit: ![]() naar dit: ![]() Later nog de electra aangesloten. Tussendoor hier in de buurt nog een gezellige cars & coffee meegepakt en leuke mensen ontmoet die ook enthousiast waren over m'n grijze muis: ![]() Tot slot met de herfst op komst moest de kachelweerstand nog worden vervangen. Je kan een heel nieuw blokje kopen, maar na Googlen kwam ik erachter dat er een thermische zekering op dit blokje zit. Deze was doorgebrand, wellicht door een zwaar draaiende fan. Voor de liefhebbers een kleine how-to: Nieuwe zekeringen besteld (216 graden C) en hobbyen maar: ![]() Met stukjes blik de stekker losgewipt uit het stekkerblok: ![]() Nieuwe zekering eraan gesoldeerd: ![]() Stekker weer gemonteerd en de andere zijde vastgesoldeerd. ![]() De fan ook doorgesmeerd en voilá; het werkt weer zoals het hoort. Blij mee! |
Lekker bezig!
Dat van die fan gaat helaas maar tijdelijk werken. Daarna zou ik er een op eBay zoeken. Kosten nieuw geen drol :thumbup: |
Het soldeertin zal idd. eerder smelten dan de zekering!
|
Nou dat smelt nog niet bij 216 graden hoor :)
|
Ralfons, wat voor soort soldeer(tin?) heb je gebruikt?
|
Waarom zou dit tijdelijk werken? Mogelijk als de fan weer stroever gaat draaien begrijp ik dat de zekering weer sneuvelt. Maar verder kan er weinig mis lijkt mij.
Soldeertin van Griffon gebruikt, de Electro variant. Ik lees in de eigenschappen dat de temperatuurbestendigheid 90 graden is... :rolleyes: Dan had ik er dus gewoon een draad tussen kunnen solderen :D . Laten we zien hoe lang het houdt. Orgineel lijkt het wel vastgelast. De volgende keer draai ik het draad er wel omheen, met erover een drup soldeertin. Voor nu werkt het in ieder geval perfect! |
Dit werkt tijdelijk omdat je sinterbronzen glijlagerbussen niet na kunt smeren. Deze worden in de fabriek geïmpregneerd met olie en wanneer de olie eruit is houd het op. Smeren maakt het dan tijdelijk gangbaar.
|
Weer wat geleerd! De ventilator zat niet hopeloos vast, ik kijk het even aan!
|
Prachtig! Kan het zijn dat ik je tegen kwam afgelopen zaterdagmiddag omgeving N57 ri. Rockanje ?
|
Zo, tijd voor een Update,
@ Staylow; ik was het niet... dus mogelijk een dubbelganger gezien! Kort updaten nog over de kachelweerstand: deze werkt nog steeds goed! De ventilator staat eigenlijk altijd op stand 1 en draait nog steeds. Tot nu toe dus een geslaagde reparatie. De Golf gaat verder goed. Ik heb er klein onderhoud aan gedaan, nieuwe koppelingskabel, nieuwe einddemper, een elektrische antenne gemonteerd en olie ververst; Op één kleine bijzonderheid na, niets te klagen! Hij heeft me afgelopen maand laten staan. Ofja; Na het starten een flinke ratel vanuit de motor. Voor zover ik kon beoordelen één of meerder klepstoters. Nieuwe olie heeft geholpen, maar het getik blijft op de achtergrond met koude motor aanwezig. Ik heb 8 nieuwe stoters besteld die er binnenkort in gaan. Ook een leuke klus... Afgelopen week wél lekker bezig geweest met het verlagen van de Pasadena. Ik heb gebruik gemaakt van een vaste verlaging (60/40, dacht ik) van Ta-technix. De oude schokdempers waren ook aan vervanging toe. Zo begon ik. Gelijk nieuwe draagarmen geregeld: ![]() Achter los e.d. Ik hoef jullie niet een hele rapportage te laten zienover hoe je dat wisselt.: ![]() Was wel een leuke klus om te doen. Draagarmen voor vervangen. Altijd even rommelen met bouten die mogelijk al 20+ jaar vastzitten en dat leuke busje in het achterste draagarmrubber. Uiteindelijk De Golf op de wielen terug: ![]() En naast z'n jonge broer op de uitlijnbank. Met een waterpas op de remschijf het camber zelf al afgesteld; dat stond perfect. Er was wel wat uitspoor, dus goed om te laten uitlijnen: ![]() Nog even genieten van het geschilderde frame en nieuwe draagarmen. Als je zag hoe dat een jaar geleden was, zijn we goed bezig geweest: ![]() Het uiteindelijke resultaat: ![]() Wat kan je verwachten van zo'n voordelige vaste verlagingsset. Ik moet zeggen; dat rijdt nog best wel goed! Vooral bochten kan je nu fatsoenlijk maken, zonder over te hellen. De auto voelt meer voorspelbaar. Het veert nog net genoeg om een beetje comfort te houden en de bodemspeling is groot genoeg om fatsoenlijk over drempels te kunnen rijden. Hij hangt soms wel een klein beetje in de kont, maar daar kan ik voor nu wel mee leven. Blij mee dus!! ![]() |
Goed bezig!
Een tip; monteer ook een originele stabilisator aan de voorkant bij het subframe. Nog veel betere wegligging :thumbup: |
Quote:
Heb je op de achterschokbrekers de mogelijkheid om de onderste schotels te verstellen ? Kan zijn dat dit voor de looks net voldoende is ! Hele nette Mk2 blijf ik het vinden, nog andere velgen in de planning op termijn ? |
Goede tips!
@LRR: Inderdaad kan je de onderste veerschotel op de achterdempers in 5 verschillende posities verplaatsen. Hij staat nu in de middelste ring. Kan dus nog 2 omhoog, maar mijn theorie was dat de vering dan nog stugger wordt. En dat hoeft nou ook weer niet :) (want veer komt nog meer onder spanning te staan)... Of heb jij daar een ander idee over? |
Ziet er netjes uit :thumbup:
|
Quote:
1 tikkie omhoog zal je niet voelen. Wel net dat puntje op de i kwa looks. Nette Golf, houd m zo :thumbup: |
Quote:
Tevens "mijn idee" ;) :thumbup: |
All times are GMT +1. The time now is 19:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.